Gå til innhold

Store folk på fly som tar halve setet til naboen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flyselskapene kan legge til et ekstra felt på bestillingen der man må fylle inn vekt og høyde, er man over en viss vekt og høyde så blir det automatisk lagt inn to seter på billetten.

Hvis man ikke oppgir riktig informasjon på billetten så blir man enkelt og greit nektet ombordstigning eller får tilbudet om å betale for et ekstra sete hvis det er ledige seter.

Flyselskapene har allerede en standard vekt på 88 kg for mannlige og 70 kg for kvinnelige passasjerer, dette bruker de for å regne ut hvor mye drivstoff som er nødvendig. Hvis halvparten av passasjerene veier det dobbelte så er det nødvendig med mer drivstoff og det har en del å si for sikkerheten.

Anonymkode: c32b8...acd

Men det blir jo en diskrimmineringssak som helt klart vil vekke store bruduljer hos både flyselskapene, kunde og forbrukertilsynet?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange muligheter her;

De kunne hatt et prøvesitte på utsiden. Får du ikke plass i det, så får du ikke komme ombord Uten å ha kjøpt to seter.

litt mindre uthenging kunne vært at alle passasjerer går igjennom samme trange sluse. 

vektbegrensning

ts

Anonymkode: 3f092...791

Jeg ser ikke helt for meg hvordan det kan løses uten at man går på verdigheten til passasjerene. Og passasjeren er jo kunde uansett vekt. Et flyselskap kan ikke innføre dette uten at de andre selskapene gjør det samme uansett, da det vil føre til masseflukt, klagesaker, aksjer som går ned i verdi osv.

Jeg ser hvor dere vil med problemstillingen. Og helt ærlig, man skal jo ikke være mye overvektig før at et vanlig sete i ett vanlig boing-fly er for lite. Det er jo trangt både i sete og mellom setene - de er laget sånn for å presse flest mulig folk inn i flyene på de standard ruteflydistansene. Ett charterfly er jo enda verre😓.  For ikke å snakke om widerøflyene som flyr kortdistanserutene her på bjerget...Et alternativ kan jo være å lage flyet litt lengre, men å ha noen rader med 2 seter med større plass, kanskje?

Endret av CabinCruiser
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Syns folk her viser forferdelige holdninger til overvektige 😟

Anonymkode: 55c33...845

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det kan man!

Det er umulig for mitt vedkommende om jeg skal kunne gå igjen.

Anonymkode: dc71e...2f8

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 minutter siden, newman01 skrev:

En løsning kan være vektbegrensning. Hver passasjer får lov til å veie 100kg, inkludert koffert, jakke og annet. 

Tror de fleste overvektige har en følelse av at de er litt store for flysetet, og burde ta ansvar når de bestiller. Handler man klær på Dressman XXL bør man tenke seg litt om.. 

så når man er høy, eller har mye muskler så må man betale mer?  jeg bruker medium i klær, men er enda kun 10 kg fra 100kg. Så ville slitt med en ukes ferie hvis baggasjen kun kunne vært ti kg. Hva med sønn på199cm som veier 100kg, tynn mann, skal han ikke få baggasje? Burde el kanskj heller gått på bredden på skuldre enn vekt. 

Anonymkode: 3b1bd...55e

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg satt ved siden av en overvektig kvinne, armen min døde helt av presset. Jeg var frisk og rask, men tenker på eldre som må sitte ved siden av overvektige. 😕 wow. VONDT. Heldigvis kort flytur. 

Er man slem mot overvektige om de faktisk volder andre fysisk skade på grunn av sin overvekt aka storhet? My oh my ... sterkt uenig. 

Anonymkode: 7d560...10b

• Liker 27
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Synes flyene burde installere en rad med ekstra brede seter bakerst i flyet og tatt betalt et ekstra tillegg for disse setene ved booking. Problem løst

Anonymkode: d7e7f...6e3

• Liker 22
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg satt ved siden av en overvektig kvinne, armen min døde helt av presset. Jeg var frisk og rask, men tenker på eldre som må sitte ved siden av overvektige. 😕 wow. VONDT. Heldigvis kort flytur. 

Er man slem mot overvektige om de faktisk volder andre fysisk skade på grunn av sin overvekt aka storhet? My oh my ... sterkt uenig. 

Anonymkode: 7d560...10b

Så fint at du forklarte korrelasjonen mellom overvekt og storhet da. :) For det skjønte vi ikke før nå. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvilke holdninger sikter du til, sånn spesifikt? 

Anonymkode: ec1f6...277

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syntes du?

Altså jeg kan godt forstå at det var en klein situasjon for denne mannen, men skal man være så totalt selvutslettende at man ikke sier noe når man ikke får plass i setet sitt? Det er liksom en klein situasjon for begge. 

ts

• Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det i det hele tatt mulig å bestille to seter til en person? Ser flere skriver at man bør gjøre det, men jeg kan ikke huske å ha sett en sånn mulighet når jeg har bestilt flybilletter.

For øvrig synes jeg veldig synd på overvektige på fly. Mannen min har vært veldig overvektig, og han syntes det var helt grusomt. Han tok aldri fly alene, kun sammen med meg slik at han kunne sitte ved vinduet og jeg i midten, så han slapp å plage noen fremmede. Men noen har jo f.eks. en jobb der de er nødt til å ta fly alene.

Anonymkode: 39c68...dec

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er derfor jeg nå alltid reiser på business class på lengre flyreiser.  Så mye rare folk en må sitte tett inntil. Det som fikk begeret til å flyte over sist gang jeg reiste på økonomi var en dame i nabosetet som satt uten sokker hele flyturen og plukket seg mellom tærne. Etterpå luktet hun på fingrene. 

Anonymkode: 8130c...547

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes flyene burde installere en rad med ekstra brede seter bakerst i flyet og tatt betalt et ekstra tillegg for disse setene ved booking. Problem løst

Anonymkode: d7e7f...6e3

Enig. Disse kunne vært reservert overvektige, men andre kunne kjøpt de for en sum hvis det ikke var noen overvektige ombord. 

ts

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man må kunne diskutere problemstillingen, da den faktisk berører folk. Men jeg er interessert i dine innspill, særlig hvis du har gode løsninger som ikke støter noen. 

Anonymkode: de4d3...17c

• Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det i det hele tatt mulig å bestille to seter til en person? Ser flere skriver at man bør gjøre det, men jeg kan ikke huske å ha sett en sånn mulighet når jeg har bestilt flybilletter.

For øvrig synes jeg veldig synd på overvektige på fly. Mannen min har vært veldig overvektig, og han syntes det var helt grusomt. Han tok aldri fly alene, kun sammen med meg slik at han kunne sitte ved vinduet og jeg i midten, så han slapp å plage noen fremmede. Men noen har jo f.eks. en jobb der de er nødt til å ta fly alene.

Jeg syntes også synd på de, men jeg må si jeg syntes litt synd på meg selv også. Jeg hadde nærmest ståplass på flyet. 

ts

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om de ikke får plass i setet uten å tvinge seg ned bør de forlate flyet mener jeg. Er jo ikke sikkerhet med et menneske som sitter fast mellom armlener.

Opplevd det selv på først rad, en som kom å satte seg i midtsetet. Meget stor, dette  var først rad der det er vegger mellom setene som innholder spisebordet. Han måtte vugge seg sideveis for å komme helt ned i setet, jeg måtte såklart gi han et blikk som fortalte at jeg ikke var helt fornøyd med dette.

Så det bør helt klart være en grense her, med tanke på sikkerhet når det skjer ting som gjør at man må evakuere. Dette gjelder alle som har ufordringer. Disse bør ikke fly.

Anonymkode: f03e5...420

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg personlig går gjerne ett ekstra skritt for å sørge for å ha rada for meg selv der det er mulig. Ofte bestiller jeg midtsetet fordi ingen som reiser vil bestille de ved siden av når noen sitter i midten allerede. Funker i 9,5 av 10 tilfeller. Jeg ligger med føttene opp i setene. Alene. Alltid siste rad

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kan jo stå mål på setene.

Det er mål på håndbagasje.

Så om måla på setene står, og det blir for trangt, da må du bestille to seter.

Vi som er høye bestiller jo ofte ekstra benplass.

Syns ikke det er stygge holdninger.

Overvekt er selvforskyldt, og mulig å gjøre noe med. Det blir ett større og større problem, at fler og fler blir tykke, og tykkere.

Anonymkode: fcae8...26c

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er umulig for mitt vedkommende om jeg skal kunne gå igjen.

Anonymkode: dc71e...2f8

Og derfor skal du ha rett til deler av min plass?

Anonymkode: e7b6b...6cf

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Enig. Disse kunne vært reservert overvektige, men andre kunne kjøpt de for en sum hvis det ikke var noen overvektige ombord. 

ts

Det hadde vært en fin løsning. Jeg vet mannen min med glede hadde betalt en god del ekstra for et sånt sete da han var overvektig. Man ønsker jo som regel ikke å være til bry for andre, men det er lite man får gjort med det når det bare er små seter.

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg syntes også synd på de, men jeg må si jeg syntes litt synd på meg selv også. Jeg hadde nærmest ståplass på flyet. 

ts

Ja det var en kjip situasjon, men forhåpentligvis ikke noe som skjer så ofte. De som er veldig overvektige lever med dette og problemene det medfører hver eneste dag. Men ja, det var absolutt synd på deg også der og da, det ene utelukker jo ikke det andre.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...