Gå til innhold

Store folk på fly som tar halve setet til naboen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Helene1982 skrev (2 minutter siden):

Et fly veier flere tonn. Dette handler ikke om sikkerhet eller økonomi, men at du vil ta med mer bagasje.

???

Anonymkode: 8f620...53a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

???

Dette 👆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 1/6/2020 at 3:03 PM, CabinCruiser said:

Lurer litt på hvordan dere ser for deg scenarioet med at tykke folk må bestille 2 seter.

Når man nå sitter hjemme i sofaen og durer etter en lang dag og surfer på norwegian for å kjøpe seg billetter til Oslo en langhelg - hvem skal screene hvor tykk man er da? Hvordan skal vi kunne screene ut dette uten at det blir en diskrimineringssak?

Nummer 2: Hvordan ser dere for dere klage, kundeservice og refusjonssakene hos flyselskapene hvis en litt overvektig person blir stoppa i gaten og bare "sorry, du er for tjukk, du må betale for ett ekstra sete"? Og hvordan skal man løse dette ved ett stappfullt fly? Skal man bevisst holde av 3 seter i flyet?

Man får ikke sitte ved nødutgangene om man har bevegelsesproblemer - så det utgår sikkerhetsmessig. Når det gjelder annen sikkerhet osv, så beregner alltid pilotene etter vekt - ja, flyet blir som regel veid - og distanse. Tror han med lua klarer fint å fly flyet på x antall tonn selv om noen er tyngre enn andre.

Nei, flyet blir ikke som regel veid. Det er faste vekter på mennesker og på bagasje man bruker. Skulle de veid flyet etter boarding, så hadde alle fly tatt av forsinket... 

Anonymkode: 6bcf0...4dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes flyselskaper burde bli strengere når det kommer til overvekt hos passasjerer. Er du såpass stor at du ikke får plass i et sete, burde det være pålagt å kjøpe to, slik at sidemannen din slipper å sitte såpass trangt. 
Jeg har selv veid 120 kilo, og opplevd at det var trangt og ubehagelig i flyseter (og på buss…), så jeg har full forståelse for at det kan oppleves vanskelig og vondt for den som er stor - men det er ikke de andre passasjerene sin feil at du er feit 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: ad7a0...943

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For meg er det ulogisk at en tynn person skulle betale for 2-3 kilo ekstra med bagasje samtidig som en overvektig person betaler ingenting ekstra. 

Anonymkode: 4ca5d...06f

Hva er årsaken til at du ikke kan forholde deg til bagasjereglene sånn som alle andre?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Helene1982 skrev (3 minutter siden):

Hva er årsaken til at du ikke kan forholde deg til bagasjereglene sånn som alle andre?

Hallo i luka

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvis du får så jævlig klaus TS får du kjøpe deg 3 seter.

Anonymkode: a7d33...3c0

Nei, det skal hun ikke. Hun har betalt for setet SITT og skal ha dette i fred mens hun flyr. Kroppen din har ingenting i hennes sete å gjøre.

Anonymkode: d084c...0d9

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hallo i luka

Er det ditt endelige svar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette kaliberet???

Anonymkode: 1f7cc...659

Jeg er selv overvektig men heldigvis ikke så stor som de i reportasjen, klarer å sitte i midten med begge armlene nede uten at jeg flyter over og bruker plass som noen andre har betalt for.

Problemet mitt er lengde og det er ikke selvforskyldt, overvekten min er en annen sak men jeg ville gladelig betalt for et ekstra sete for å kunne sitte komfortabelt uten at det går utover andre mennesker.

Helene1982 skrev (17 minutter siden):

Et fly veier flere tonn. Dette handler ikke om sikkerhet eller økonomi, men at du vil ta med mer bagasje.

Det handler absolutt om både økonomi og sikkerhet, et fly er designet og konstruert for å ha en viss vekt under landing og det er derfor de regner vekten av drivstoff, passasjerer og bagasje i forhold til distanse de skal fly.

Høyere vekt gir økt drivstofforbruk og for høy vekt kan skape problemer under landing, derfor fyller de ikke tankene fulle for hver gang de skal fly.

Anonymkode: c32b8...acd

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er selv overvektig men heldigvis ikke så stor som de i reportasjen, klarer å sitte i midten med begge armlene nede uten at jeg flyter over og bruker plass som noen andre har betalt for.

Problemet mitt er lengde og det er ikke selvforskyldt, overvekten min er en annen sak men jeg ville gladelig betalt for et ekstra sete for å kunne sitte komfortabelt uten at det går utover andre mennesker.

Det handler absolutt om både økonomi og sikkerhet, et fly er designet og konstruert for å ha en viss vekt under landing og det er derfor de regner vekten av drivstoff, passasjerer og bagasje i forhold til distanse de skal fly.

Høyere vekt gir økt drivstofforbruk og for høy vekt kan skape problemer under landing, derfor fyller de ikke tankene fulle for hver gang de skal fly.

Et fly har ikke redusert sikkerhet om en passasjer veier 120 kg. Vekten er heller ikke et økonomisk tap for flyselskapet. Jeg klarer ikke.. mener du at 100 kg fra eller til er en risiko for flyets sikkerhet? Hva med din ekstra bagasje? Jeg aner ikke hvem du omgås som nikker og smiler når du sier at du burde få lov til å ta med 20 ekstra paljettopper siden du er tynn, og andre sikkert er tykke. Fedmedebatten burde aldri handle om du kan ta med ekstra bagasje når du skal på ferie. Vi diskuterer en flytur som ikke har skjedd. Og målet er at overvektige skal betale. Ikke høye eller trente, men overvektige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sier HØYLYTT fra om noen breier seg over på mitt sete / min benplass. Offentlig ydmykelse er beste sort👍🏻

Anonymkode: 2ef39...59d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg sier HØYLYTT fra om noen breier seg over på mitt sete / min benplass. Offentlig ydmykelse er beste sort👍🏻

Ja, det gjør som regel at folk blir tynnere og kortere.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Helene1982 skrev (6 minutter siden):

Et fly har ikke redusert sikkerhet om en passasjer veier 120 kg. Vekten er heller ikke et økonomisk tap for flyselskapet. Jeg klarer ikke.. mener du at 100 kg fra eller til er en risiko for flyets sikkerhet? Hva med din ekstra bagasje? Jeg aner ikke hvem du omgås som nikker og smiler når du sier at du burde få lov til å ta med 20 ekstra paljettopper siden du er tynn, og andre sikkert er tykke. Fedmedebatten burde aldri handle om du kan ta med ekstra bagasje når du skal på ferie. Vi diskuterer en flytur som ikke har skjedd. Og målet er at overvektige skal betale. Ikke høye eller trente, men overvektige.

Hvis det bare er en passasjer eller veldig få så utgjør det selvfølgelig ikke så mye for sikkerheten, men hvis en stor del av passasjerene er overvektige så vil det utgjøre en forskjell.

Snittet i Europa er på 76 Kg pluss håndbagasje som da utgjør 84 Kg til sammen og det er slike tall flyselskapet går ut i fra når de regner ut hvor mye drivstoff som skal fylles før avgang.

Mange overvektige passasjerer vil føre til at regnestykket ikke går opp og det er derfor at flere flyselskaper vurderer å veie passasjerer, New Zealand gjennomførte nylig en studie der de veide passasjerene og resultatet var at gjennomsnittsvekten hadde økt med nesten 10 Kg siden siste undersøkelse.

Det høres kanskje ikke så mye ut men på et fullt fly så utgjør det ganske mye i vekt og drivstofforbruk.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Helene1982 skrev (4 minutter siden):

Ja, det gjør som regel at folk blir tynnere og kortere.

Det gjør at de lærer seg å ta hensyn til andre ved å ikke breie seg ut eller velger bedre løsning for transport neste gang. Skal ikke kimse av å påføre andre skam. Det hjelper  

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Helene1982 skrev (28 minutter siden):

Igjen, hvorfor skal tynne betale for bagasje hvis overvektige ikke betaler for sin overvekt? Skal ikke reglene være like for alle? Vekt er vekt 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Absolutt ikke, når man bruker mer plass enn ett sete så skulle det bare mangle at man må betale for den ekstra plassen man bruker.

Spesielt når det går utover nestemann som kanskje ikke kan bruke armlene eller hvis personen er så sykelig overvektig at nestemann ikke kan bruke plassen som man faktisk har betalt for.

Når fly fyller drivstoff så blir vekten på passasjerene og bagasjen regnet med, det er ikke sånn at de fyller opp tankene helt for hver tur og det er derfor man må betale ekstra for ekstra bagasje. For antall personer så har de en standard vekt de går ut i fra men det blir problematisk hvis veldig mange av passasjerene er sykelig overvektig.

Kunne du virkelig tenke deg å sitte mellom to av dette kalibret?.

https://edition.cnn.com/travel/article/plus-size-travelers-slam-airline-seat-policies/index.html

FtA.jpg

Det er ikke hva jeg kan tenke meg å gjøre som er spørsmålet , det er hva som er greit å utsette andre for ang betaling for billett. Eneste løsningen er noen ekstra brede seter tilgjengelig. 

Anonymkode: d2158...552

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Her er det altså ikke snakk om 20-30 kg ekstra, det er mer 80-100 kg, og det får du ikke fordelt på en måte som gjør at det ikke er til plage for noen, uavhengig av kjønn. Jeg har sittet ved siden av en svært overvektig mann på fly, og det var ukomfortabelt fordi han tok deler av mitt sete.

En på 100 kg tar absolutt ikke over ett sete! Da har du ikke peiling hvis du tror det. 

Anonymkode: d2158...552

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Igjen, hvorfor skal tynne betale for bagasje hvis overvektige ikke betaler for sin overvekt? Skal ikke reglene være like for alle? Vekt er vekt 

Igjen. Logistikken ved å behandle mennesker som kjøtt og ikke individer vil være dyrt og jeg opplever det som uetisk at menn generelt skal betale mer for å fly enn kvinner. Det at din fanesak er at de tynne skal ha gratis håndbagasje på fly, mens de overvektige skal betale mer. Fordi du opplever det som mest rettferdig er for meg ulogisk økonomisk samt usjarmerende oppførsel.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan kan noen ta andres plass i bredden? Det er jo armelene mellom hvert sete?

Anonymkode: d2074...b40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det gjør at de lærer seg å ta hensyn til andre ved å ikke breie seg ut eller velger bedre løsning for transport neste gang. Skal ikke kimse av å påføre andre skam. Det hjelper  

Hva er en bedre løsning for transport?  Du sier at overvektige burde breie seg mindre ut? Og ikke minst føler du at du er en som kan si til andre at de burde ta hensyn til andre. Jeg vil høre mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...