AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #1 Skrevet 6. januar 2020 Dere som bor alene og er uføre eller av andre grunner bor alene og er hjemmeværende . Hvordan legger dere opp dagen, med tanke på husarbeid og sosialt? Jeg jobber ikke grunnet psykisk helse så det er i utgangspunktet ikke noe fysisk i veien for å få gjort husarbeid men jeg klarer det bare ikke...står på venteliste for å få hjelp fra kommunen men det ser ut til å ta lang tid. I tillegg så har jeg lite sosialt nettverk... Anonymkode: 2a155...14a
Gjest Fallabella Skrevet 6. januar 2020 #2 Skrevet 6. januar 2020 Har ikke noe sosialt liv, har ingen voksenkontakt. Fasade er det jeg føler jeg har igjen etter at jeg ble redusert så bruker mye tid på husarbeid og å holde det fint i hage ol, da synes det ikke så godt at jeg er en «taper 😉 Hater å gå ut av døra så nyter livet med TV og dyrene mine.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #3 Skrevet 6. januar 2020 Er ikke ufør, men kronisk syk og langtidsledig (for frisk for ufør, for syk til at noen tør å ansette). Med min økonomi er jeg stort sett uønsket på sjekkemarkedet, og har mistet mange aktivitetsvenner pga. det og (har ikke råd til å bli med på ting). Resten av nettverket har forsvunnet inn i familieliv og karriere. Husarbeidet går greit nok, mine helseutfordringer kommer til uttrykk på andre området, men sosialt er det ganske stusselig. Gjør litt frivillig arbeid og er med i et par foreninger, men må ofte stå over der og fordi jeg ikke har råd. Anonymkode: 780c2...746 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #4 Skrevet 6. januar 2020 Er ikke singel eller ufør, men på aap og har hovedansvar for huset. Ingenting har hjulpet meg bedre enn planlegging. Det å faktisk lage en plan for uka gjør at det er mye større sjanse for at jeg i det minste klarer å gjennomføre halvparten eller mer. Også har jeg null forventninger slik at hver ting jeg klarer er mestring, og ikke slik at man blir misfornøyd for å ikke klare alt. Anonymkode: 8ce43...557 1
Fru2020 Skrevet 7. januar 2020 #5 Skrevet 7. januar 2020 (endret) Jeg et på aap grunnet psykisk helse. Jeg har vært så heldig å få hjelp fra kommunen, og i starten hjalp de meget med husarbeid. Nå har jeg ansvar for det selv. Jeg lager en ukeplan hver søndag hvor jeg skriver inn alle avtaler med helsevesen etc. Det ser jeg hvor jeg har jeg hatt store hull med ingenting jeg skal gjøre, legger inn tid til hvile og så skriver jeg ned en liten ting som jeg skal gjøre hver dag. Men jeg klarer ikke alltid å følge planen. En annen ting jeg har måttet gjort er å sette ned standarden til hvordan jeg har det i huset og ikke bli så skuffet når det er noe jeg ikke får til å gjøre. Da får det bli neste uke..... Når det gjelder det sosiale så er psykisk helse fra kommunen blitt en viktig samtalepartner for meg og noen som drar meg ut av leiligheten. Håper at du snart får et tilbud fra kommunen. Mental Helse har lokallag i mange kommuner og de har ofte faste aktiviteter som du jo kan vurdere å bli med på. Endret 7. januar 2020 av Fru2020 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #6 Skrevet 7. januar 2020 Husarbeid og sosialt i hverdagen, ja nå er jeg en ryddig person, så rot blir det aldri her, men vask av bad/støvsuge/vaske gulv og skifte sengetøy må jo til. Jeg er kronisk syk med kroniske smerter, så jeg tar en ting ad gangen, på en god dag. Sosalt liv har jeg lite av, har virkelig stukket ut handa til enkelte i håp om gjennopptak av vennskap, barndomsvenner jeg hadde, folk fra skole, men det ble med et møte på de fleste, så rant det ut i sanden. Men jeg har et par gode venner, treffes av og til, men snakkes ofte på telefonen. Utfordringen med kronsike smerter er at det er vanskelig å kunne bidra i frivillig arbeid, noe som kunne muliggjort hverdager med mer mening, sosialt og trivsel. Anonymkode: 685f1...bed
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå