Gå til innhold

Søvnproblemer? Gutt 11 mnd

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en gutt på 11 måneder. Vi samsov fram til han var 9 måneder, men da var jeg så ferdig på grunn av søvnmangel og diverse at jeg var dypt deprimert og måtte begynne på antidepressiva. Han våknet ofte om natta, og jeg sov omtrent ingenting ettersom han skulle ha pupp konstant. Jeg greide rett og slett ikke å sove med ham inntil meg. Fra da av greide vi å få ham til å sovne selv i egen seng, og avsluttet nattamming. Ammeslutt var helt problemfritt, han sov ganske godt de første nettene uten pupp. Han sovner etter en times tid med nattasang og stryking på ryggen osv.

Problemet er at han våkner så voldsomt ofte (noe han egentlig alltid har gjort for så vidt). Både jeg og mannen har aktivitetsklokker som viser når vi er oppe om natta, og på en vanlig natt er det snakk om 12-13 ganger til sammen fra 22 til 6. Synes selv det er litt ofte. Jeg har prøvd å ta ham opp i vår seng bare så han får sove, men da blir han illsint. Generelt hvis vi tar ham opp blir han sint, den beste løsningen er å stryke ham over ryggen og prate litt til ham, så sovner han igjen. Men det varer jo ikke lenge. Det tar på å gå opp så ofte om natta, jeg får avbrutt søvn og blir kald og sliter med å sovne igjen. De verste nettene sover jeg i to minutter, er oppe i sju minutter, sover i to minutter, er oppe i fem osv. Jeg pendler flere timer i bil til og fra jobb om dagene, og synes det er ganske tussig å få 4-5 timer med veldig avbrutt søvn hver natt. Det synes jo også pappaen, særlig ettersom gutten sover lite på dag, stort sett to dupper på 30 minutter hver. Så han får jo heller ikke tatt seg igjen.

For noen måneder siden var vi hos legen på helsestasjonen på grunn av hyppige oppvåkninger, og vi fikk prøve Nexium mot refluks og hun sjekka ørene. Nexium hadde ingen effekt, og hun kunne ikke se noe problem i ørene.

Jeg lurer på om noen har noen erfaringer i forhold til når det regnes som et søvnproblem, og når man eventuelt bør dra til lege for å få vurdert om det er noe annet som feiler ham? Er dette helt normalt? Et vennepar skal til legen med babyen deres fordi han våkner hver tredje time og det er så fælt, men det høres jo helt himmelsk ut å få sove i tre timer uforstyrret. På det meste får jeg litt over en times uforstyrret søvn.

Får han sove om natta og på dagen er han strålende fornøyd og en skikkelig blid gutt, men etter søvnløse netter er han gretten. Men det er jo på grunn av søvnmangel, så jeg synes ikke det virker som om det er noe fysisk galt med ham.

Anonymkode: 1e250...ba1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Går dere inn på rommet hans med en gang han lager lyd? Har dere prøvd å vente litt? Kanskje han sovner igjen selv og det kan hende han lager litt lyd i søvne... Bruker dere babycall? Hvis rommet i nærheten, har dere prøvd å slå den av? For oss hjalp det å slå av babycall. Jeg vet det er merkelig men sånn er det. Det gikk fra 4+ oppvåkninger i løpet av natta til ca 2... Og å vente litt før vi går. Vi hører barnet uten babycall godt også. 

Har dere lest om søvnfaser til babyer? 

Anonymkode: d688f...71c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Går dere inn på rommet hans med en gang han lager lyd? Har dere prøvd å vente litt? Kanskje han sovner igjen selv og det kan hende han lager litt lyd i søvne... Bruker dere babycall? Hvis rommet i nærheten, har dere prøvd å slå den av? For oss hjalp det å slå av babycall. Jeg vet det er merkelig men sånn er det. Det gikk fra 4+ oppvåkninger i løpet av natta til ca 2... Og å vente litt før vi går. Vi hører barnet uten babycall godt også. 

Har dere lest om søvnfaser til babyer? 

Anonymkode: d688f...71c

Nei, jeg pleier å vente litt. Av og til sovner han av seg selv. Jeg venter til det blir mer hyl før jeg går inn. Vi bruker babycall, soverommet er for langt unna til å høre det. Jeg våknet en gang da mannen hadde slått av babycallen i søvne, men jeg tør ikke gamble på at jeg gjør det hver gang.

Har ikke lest om søvnfaser, men det skal jeg gjøre. Takk for svar :)

-TS

Anonymkode: 1e250...ba1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har det helt likt med vår på 10 mnd. Men han er tredjemann og de to andre var helt like. De sov ikke skikkelig før de rundet 2 år. Mellomste på 3 våkner fortsatt 1-3 ganger per natt men sovner raskt igjen. Jeg tør ikke bruke fitbit om natta mer for når det stod 3-5 timers søvn og avbrutt 8-12, ganger fra kl 24-06 så ble jeg bare deppa. 

Har egentlig aldri tenkt at de har et søvnproblem når de er så små. Tenkt at sånn er ofte små barn under 2 år. Så vi står bare i det. Sistemann nå så er ferdig med nattevåk om et års tid forhåpentligvis  

Anonymkode: d6c65...0b6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjenner meg veldig igjen TS! Vår minste er 8,5 mnd og sover ekstremt dårlig. Våkner hver eneste time natta gjennom, ofte hyler han slik at jeg må gå å bysse i stua så ikke andre på soverommet våkner. Har lurt på om det er magevondt, han kniper veldig og spenner liksom fra med hele seg. Har prøvd dulpholac, men lurer på om han får mer luft av det. Nettene er HELT FORFERDELIGE, jeg vet snart ikke hva vi skal gjøre. Er mye alene og uten avlastning, drikker masse kaffe kan du si..

Anonymkode: e0b85...41c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis jeg var dere ville jeg sluttet å stryke han på ryggen. Han våkner om natta og savner dette. Lær han å sovne helt av seg selv, så vil han muligens finne roen bedre i løpet av natta også. Vår er 10 mnd og våkner ingen ganger i løpet av natta. Leggingen var vanskelig i 3 dager, så godtok hun å sovne uten pupp. Hun må sove selv, den eneste servicen hun får er at vi sier at vi er her, og minner henne på at hun må sove. 

Dere kan ikke ha det sånn. Det høres forferdelig slitsomt ut.  For babyen også. 

Anonymkode: 556e5...0fd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...