Gå til innhold

Generasjon prestasjon - hvor høye krav stiller du deg selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er selv en del av generasjon prestasjon. Har egentlig aldri følt at jeg har vært under noe særlig press fra noen arenaer i det hele tatt. Jeg strever ikke etter et kroppsideal. Har aldri brydd meg om klespress. Bryr meg ikke om å ha en fin instaside. Jeg pugger meg ikke ihjel om kveldene. Jeg har aldri brydd meg om å være populær. Jeg har rett og slett aldri brydd meg om å skape en fin fasade, men heller passe på at jeg er innenfor "minimumsgrensen" av det som er forventet. 

Jeg lurer likevel på om forventningene rundt meg påvirker meg på mer ubevisste måter enn jeg selv klarer å merke. Jeg ser for meg at jeg må oppnå det suksessfulle A4-livet, for hvis ikke vil jeg føle meg som en mislykkelse. Hus med hvitt gjerde i et øvre middelklasse type nabolag, partner, barn, venner man kan invitere på middag hjemme, solid jobb med lønn over iallefall 500 000, osv. Er veldig redd for at jeg ikke skal få meg partner, leilighet og solid jobb etter 25. Jeg takler nesten ikke tanken på det. Uheldigvis er boligprisene nå til dags sykt høye, og det skremmer meg egentlig litt.

Nå som jeg snart skal studere, så blir jeg bare kvalm av tanken på karaktersnittene på de forskjellige studiene. Jeg har egentlig ganske høye karakterer, men når jeg ser poenggrenser på 5,3+ nesten overalt, så ser jeg bare så mørkt på hele greia (dette er en av grunnen til at det er så jævli vondt å få en 5er tilbake på en prøve, og spesielt en 4er). Det er viktig for meg at jeg har en høy utdanning, og jeg skal ikke lyve - det er mest for fasadens skyld. 

Tanken på alt dette gjør meg egentlig bare uvel. Jeg vil helst ikke tenke på det, det gjør meg alvorlig talt miserabel. Jeg er megaredd for å mislykkes som voksen. Har til og med tenkt på måter å ta livet av meg selv hvis jeg ikke skulle oppnå disse tingene. 

Endret av simsmachop
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Denne syns jeg nailet det. https://www.aftenbladet.no/meninger/kommentar/i/9v0raq/skelyset-pa-presset-og-stresset-hos-unge

"Det enorme, i og for seg velmente søkelyset på alt «presset og stresset» de unge opplever, at vi kleber merkelappen «generasjon prestasjon» på dem osv. kan være en forsterkende faktor og bidra til en selvoppfyllende profeti."

Aldersmessig er jeg også i "generasjon prestasjon", men jeg syns betegnelsen er tullete, så nekter å la meg definere på denne måten.

Anonymkode: df817...9fd

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...