Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har hele tiden trodd vi skulle ha vanlig IVF, men ser nå at vi skal ha ICSI. Prøvde å lese litt om det, men ble ikke helt klok. Dette er andrevalget? Skjønner ikke helt hvorfor vi skal ha det. Hva er plusser og minuser med dette?

Anonymkode: 62623...bf5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har hele tiden trodd vi skulle ha vanlig IVF, men ser nå at vi skal ha ICSI. Prøvde å lese litt om det, men ble ikke helt klok. Dette er andrevalget? Skjønner ikke helt hvorfor vi skal ha det. Hva er plusser og minuser med dette?

Uten at jeg vet så mye om det, kan jeg anbefale en serie på Netflix "sex, explained" og episoden om fertilitet. Da forklarer de om ICSI og IVF på en veldig lett måte :) 

Anonymkode: ab29f...7dc

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uten at jeg vet så mye om det, kan jeg anbefale en serie på Netflix "sex, explained" og episoden om fertilitet. Da forklarer de om ICSI og IVF på en veldig lett måte :) 

Anonymkode: ab29f...7dc

Så kjekt, tusen takk! 😊

Skrevet

Ved IVF blander egg og sædceller seg naturlig i et prøveglass. 

ICSI så blir sædceller sprøytet inn i egget. Dvs at det er en større inngripen i naturen. Da vi hadde det, ble det veldig nøye forklart og vi måtte underskrive på at det var greit for oss. Det krysser en etisk grense som ikke alle er komfortable med. 

Lykke til 👍

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Ved IVF blander egg og sædceller seg naturlig i et prøveglass. 

ICSI så blir sædceller sprøytet inn i egget. Dvs at det er en større inngripen i naturen. Da vi hadde det, ble det veldig nøye forklart og vi måtte underskrive på at det var greit for oss. Det krysser en etisk grense som ikke alle er komfortable med. 

Lykke til 👍

Hæ? Måtte dere? Det har vi ikke måttet på hverken Rikshospitalet eller medicus. På medicus hadde vi allerede bestemt at vi skulle ha icsi ut fra erfaringer på riksen, men på Rikshospitalet ble vi bare informert om dette på telefonen dagen etter. Den eneste forskjellen er jo at embryologen velger en sædcellen som ser sprek ut, man vet ingenting mer om cellene enn hvordan de visuelt presenterer seg.

Til ts. Vi har brukt både icsi og ivf. Icsi brukes både ved dårlig sædkvalitet hvor man risikerer at befruktning ikke ville skje og ved egg som er vanskelige å befrukte på grunn av hardt skall eller andre ting.

Anonymkode: 3d256...ee8

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for all info! Lurte litt siden vi har fått vite at det ikke er noe galt med verken sæd eller egg og vi har ikke prøvd vanlig IVF enda. Vi er på Medicus.

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for all info! Lurte litt siden vi har fått vite at det ikke er noe galt med verken sæd eller egg og vi har ikke prøvd vanlig IVF enda. Vi er på Medicus.

Vi skulle ha 50/50 IVF og ICSI på våre egg på første forsøk (en privat klinikk), uten at det var funnet noe galt med sædceller eller egg. Bakgrunnen for det vet jeg ikke, men de hadde tydeligvis noen tanker om at det var en sjanse for at ICSI virket bedre. Men da vi fikk ut bare ett egg, valgte de vanlig IVF. På senere forsøk hadde vi IVF, antagelig fordi det ene egget ble befruktet første gang. Jeg ble egentlig litt nysgjerrig på det, du må gjerne skrive hva som er årsaken hvis dere hører med legen på Medicus :) 

Anonymkode: ceb53...692

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi skulle ha 50/50 IVF og ICSI på våre egg på første forsøk (en privat klinikk), uten at det var funnet noe galt med sædceller eller egg. Bakgrunnen for det vet jeg ikke, men de hadde tydeligvis noen tanker om at det var en sjanse for at ICSI virket bedre. Men da vi fikk ut bare ett egg, valgte de vanlig IVF. På senere forsøk hadde vi IVF, antagelig fordi det ene egget ble befruktet første gang. Jeg ble egentlig litt nysgjerrig på det, du må gjerne skrive hva som er årsaken hvis dere hører med legen på Medicus :) 

Spennende, takk for deling av erfaring. Hadde dere hellet med dere på vanlig IVF? Jeg skal oppdatere når jeg har snakket med dem neste gang. :)

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spennende, takk for deling av erfaring. Hadde dere hellet med dere på vanlig IVF? Jeg skal oppdatere når jeg har snakket med dem neste gang. :)

Gjør det! Vi fikk barn på 3. forsøk :) Masse lykke til med forsøket! 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Gjør det! Vi fikk barn på 3. forsøk :) Masse lykke til med forsøket! 

Så bra! ❤️ Tusen takk for det! 😊

Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er hos Medicus. Når jeg har fått ut under 7 egg har de tatt icsi. Det forrige uttaket vi hadde fikk de ut 9 egg, da gjorde de 50/50. 

Det var ikke funnet «feil» med verken egg eller sædceller her heller. Har lest om noen som har startet sitt 1. forsøk der alt har sett tilsynelatende bra ut. Når det har blitt gjort ivf, har resultatet vært 0 befruktning, og nytt forsøk med icsi har ført til befruktning. Tror det gjøres icsi med få egg, samt ev. 50/50 noen ganger, for å ikke ta noen sjanser på 0 befruktning. 

Jeg har selv ingen betenkeligheter om det blir gjort icsi isteden for ivf, rent etisk sett. Det er ulike metoder, men jeg har tenkt på det som ca. samme greia. 

• Liker 1
Skrevet

Vi har prøvd IVF og ICSI i hver sine forsøk. Første forsøk var IVF, vi fikk ut ca 15 egg, to befruktet, ett (!!!) som klarte seg. Når de så hvor dårlig befruktningen ble dagen etter, da var det jo for sent å gjøre noe 🤷‍♀️ Men det visste de ikke på forhånd, da hadde de selvsagt valgt ICSI. Andre forsøk ble derfor ICSI, ca 15 egg ut igjen, 8 befruktet, satt igjen med 6 fine toppscore blastocyster. Så uten tvil ICSI som er tingen for oss :) 

• Liker 1
  • 3 uker senere...
Skrevet
På 6.1.2020 den 9.15, AnonymBruker skrev:

Vi fikk ikke beskjed av riksen om at det var utført ICSI ved våre 2  ferskforsøk. Da mannen har noe nedsatt kvalitet spurte han laboratoriet om prøven var ok og fikk til svar at den var helt fin. Det ble sagt at begge våre forsøk var ICSI i en bisetning da vi hadde møte med en lege etter negativt ferskforsøk nr. 2. Min oppfatning av offentlige forsøk er at embryologen gjør en vurdering når de står der basert på dagens prøve, og at det for de er likegyldig hvilken metode som blir brukt. Det er jo forsåvidt likegyldig men vi hadde satt pris på å bli informert. 

Skrevet (endret)

.

Endret av Heartland

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...