Gå til innhold

Flere som i det siste har fått kjeft for «uønskede» bilder på facebook?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk ei sint melding fra et familiemedlem av mannen, som krevde at jeg slettet bilder av henne fra bryllupet vårt for 6 år siden. Dette kommer hun med nå 6 år senere🙈 Dette var jo store gruppebilder med flere til stede..

Endte opp med å bare slette alle bildene, utenom noen få stk av natur og slikt..

Vil bare få presisert at jeg er fullt oppdatert på at man ikke skal legge ut bilder av andre barn og portretter av andre, med mindre det er godkjent av personene selv.

Har ikke lagt ut portretter og slikt av noen, men bare bilder av familie og andre høytidelige sammenkomster hvor ingen spesielle egentlig var i fokus. Har en sjelden gang delt gruppebilder på lukkede grupper, hvordan settingen var i fokus framfor enkeltpersoner. 

Bildene er selvsakt slettet, men må si jeg ble mildt sakt overrasket 😮 Har bare aldri fått slike klager før fra noen.. Føler det blir laget trøbbel ut av hver minste lille ting i dag!

Bilder av barna deler jeg bare til familie og nære venner. Det er ingen nakenhet, sykdom, skitne ansikter osv.. Veldig ofte er bildene også tatt med ryggen til.

Det skal visst være bekjente av mannens slektning som har funnet disse bildene. Hun har nok gravd skikkelig for å finne dette..

Sitter nesten og føler meg som en kriminell nå, men vet samtidig at hensiktene mine langt ifra var onde. 

Anonymkode: 883f0...e23

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forstår hun veldig godt. Jeg hater at det blir lagt ut bilder av meg. Spesielt når jeg ikke har fått godkjenne de på forkant. De aller fleste som prøver seg på å legge ut bilder av meg eller mine barn får straks beskjed om å slette bildene og grei beskjed om at slikt godtar jeg ikke uten at jeg blir spurt i forkant. Har ingenting å si om det er ett portrett eller gruppebilde. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Herregud, før i tiden så la jo vi alle ut alt av bilder. Synes det er for dumt at du fikk kjeft for dette nå, og jeg synes det er dumt at du slettet bildene. Opplevd noe lignende som deg og jeg bare skjulte bildene, har ingen planer om å slette uskyldige gruppebilder. 

Anonymkode: 5c4d6...b57

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, HaIIing skrev:

Jeg forstår hun veldig godt. Jeg hater at det blir lagt ut bilder av meg. Spesielt når jeg ikke har fått godkjenne de på forkant. De aller fleste som prøver seg på å legge ut bilder av meg eller mine barn får straks beskjed om å slette bildene og grei beskjed om at slikt godtar jeg ikke uten at jeg blir spurt i forkant. Har ingenting å si om det er ett portrett eller gruppebilde. 

Da burde hun vel ha sagt ifra for 6 år siden. Det blir for dumt å komme mange år etterpå for å kjefte. 

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da burde hun vel ha sagt ifra for 6 år siden. Det blir for dumt å komme mange år etterpå for å kjefte. 

Synes også dette er spesielt.. 

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes også dette er spesielt.. 

TS

Hun visste vel ikke om bildene før nå, da. Jeg hadde også bedt om å få dem slettet. 

Anonymkode: 6b13e...e45

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun visste vel ikke om bildene før nå, da. Jeg hadde også bedt om å få dem slettet. 

Også hvis det var et oppstilt gruppebilde hvor du var en av 40 stk? 

Anonymkode: 10bb8...ff7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hu er ei fuckings bitch som leiete retter problemer.. Slett bilde og drit i hu. For hu er en dust.

Anonymkode: 94353...3eb

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hun har da vitterlig sine egne grunner til å få bilder av seg selv slettet. Bilder man ikke ønsker å ha av seg på Facebook oppfordres man til å ta kontakt med den som har lagt det ut for å få det fjernet. Det har hun da altså gjort, og det er ingenting i veien med å ikke ønske å ha bilder av seg selv der. Grunnen hennes kan være veldig god.  

Ettersom bildene var så lite tilgjengelige for henne (som du selv skriver), er det heller ikke rart at det kommer så sent senere. 

Det er bra du slettet de, men jeg synes vel egentlig at det er du som lager størst problemer av dette når du ikke bare sletter de og går videre (det er tross alt 6 år gamle bilder), men lager en tråd her på KG og virker temmelig forferdet over at dette kunne skje deg. 

Anonymkode: 5868c...df8

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Det famstår som ganske selvhøytidlig og smålig å be om dette ja. Tenker at det sikkert er noe psykisk hun går gjennom akkurat nå som gjør at hun føler hun ikke vil bli sett eller noe. 

Anonymkode: a2d7b...897

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Også hvis det var et oppstilt gruppebilde hvor du var en av 40 stk? 

Anonymkode: 10bb8...ff7

Ja. Så lenge jeg syntes på bildet, ville jeg bedt deg om å fjerne det. Jeg vil ikke ha bilder av meg virrende rundt på internett uten at jeg vet det. Enten får man spørre om det er greit, eller gi så klar beskjed om hva bildene skal brukes til før de tas at folk kan fjerne seg fra situasjonen. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Enig i at det var svært merkelig å be deg fjerne et slikt bilde, hadde vært en annen sak om hun var hovedfokus, en del av få personer på et bilde eller svært lettkledd. Men dersom ingen av disse forholdene var gjeldene så tenker jeg at det var uhøflig fra hennes side.

Anonymkode: 1dcef...c03

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, HaIIing said:

Enig.

Anonymkode: 46251...01d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Så lenge jeg syntes på bildet, ville jeg bedt deg om å fjerne det. Jeg vil ikke ha bilder av meg virrende rundt på internett uten at jeg vet det. Enten får man spørre om det er greit, eller gi så klar beskjed om hva bildene skal brukes til før de tas at folk kan fjerne seg fra situasjonen. 

Tydlig beskjed? Tror du ikke det ville streifet deg en tanke at brudeparet ville ønske å dele et felles gruppebildet av bryllupet sitt på sosiale medier? 

..

Ts: helt idiotisk spør du meg. Jeg forstår bilder hvor hun er i fokus eller en av få, men dette...Noen er vanskelig bare for å være vanskelig. Uansett, en trenger ikke forstå seg på motivasjonen hennes, men man bør kunne forvente at folk tar det i en høflig tone når man spør om å få bildene fjernet. Rist det av deg!😊

Anonymkode: baeb5...ebb

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

bare "blurr" ansiktet hennes og legg ut bildet igjen. 

Anonymkode: cfd2e...c1f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker jo at når man stiller opp på slike fellesbilder i noens bryllup, så må man regne med at de blir delt. Sånn generelt. Hvis man ikke vil være på bilder - så bør man jo sørge for å ikke bli avbildet. Og ikke stille opp på et slikt oppstilt bilde. Blir jo litt rart at en person skal detaljstyre hvor bilder fra noen annens bryllup skal vises. 

Man kan jo ellers være klar over at «retten til eget bilde» sånn juridisk sett er noe begrenset. Du kan bli avbildet når du går feks i 17.-mai-toget for eksempel. i loven er det nemlig blant annet unntak for «Forsamling, folketog og aktuelle hendelser» og for at «personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet». 

Noen ganger er det jo ekstremt viktig å ikke avbilde. Som feks folk som bor på hemmelig adresse. Men for alle andre så synes jeg ikke man kan bli helt hysterisk heller. 

Anonymkode: 9fd8c...705

• Liker 12
Skrevet
5 timer siden, HaIIing skrev:

.............. Har ingenting å si om det er ett portrett eller gruppebilde. 

I forhold til lovens bokstav så har det noe å si.

• Liker 10
Skrevet
3 minutter siden, Whistler skrev:

I forhold til lovens bokstav så har det noe å si.

Faktisk ikke. Det kreves samtykke fra alle, enten det er 1 eller 50.

Men er ganske sært å nekte å legge ut bilde hvis det er relativt mange på bilde.

#dårligselvbilde

AnonymBruker
Skrevet

Man må faktisk tåle gruppebilder og det at man selv ikke får bestemme om det legges ut. Da får man fjerne seg fra gruppen, hcis det er viktig at ikke ansiktet vårt synes på et gruppebilde der vi selv er lanvt i fra å være fokuset.

Dog liker jeg ikke folk tagger meg på div bilder, for en ting er at jeg er i bryllupet, konfirmasjonen, bursdagen o.l, og dermed blir med på bilder, men alle må ikke vite navnet mitt.

Anonymkode: 81597...229

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...