Gå til innhold

Om jeg får første når jeg er 38, er det stor sjans for at jeg rekker en til da?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet at dette er individuelt, men tenker hva som er mest sannsynlig? Har ikke hatt mulighet til å planlegge baby før nå, da jeg har vært langvarig syk - men håper og tror jeg kan begynne prøving om ett års tid (er 36 straks). Kan godt være at jeg føler meg komplett etter første og ikke får noe behov for en til, men dersom ønsket om enda et barn skulle komme - vil jeg da ha veldig stor sannsynlighet for ikke å få det til? (Tenker nå aldersmessig).

Takk til alle som vet og deler!

Anonymkode: 99aa4...b3f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på hvor fruktbar du er. Både min søster og jeg har fått barn rundt 40+-, uten problem. 

Anonymkode: 5ac55...97d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Fruktbarheten synker med alderen, så det kommer an på hvor fruktbar du startet ut som. Noen har lav fruktbarhet tidlig i 20-åra også, de oppdager det bare ikke før de vil ha barn ved 35.

Ingen her kan si noe nærmere enn det.

Anonymkode: 7e18b...546

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar til begge to :) 

Forstår at ingen kan spå utfallet i akkurat mitt tilfelle, men tenkte det kanskje var noen som hadde litt peiling eller erfaringer på om de fleste kan få barn når de er rundt 40, eller om det oftere går andre veien.

Anonymkode: 99aa4...b3f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk mine da jeg var 38 og 40, men mye kan gå galt i høyere alder. 

Håper du får til det du ønsker. ♥️

Anonymkode: a0505...890

AnonymBruker
Skrevet

De fleste kjendiser som ønsker seg barn får barn til de er rundt 40 ihvertfall!

Anonymkode: 344a0...693

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fruktbarheten synker fra etter fylte 30 og synker betraktelig fra 35 års alderen. Men det er mange som er godt fruktbare fra 35-40 😊

Så ja du har oddsene mot deg med tanke på alder kontra om du var 30 eller yngre. Du vil mest sannsynlig ha færre egg og færre egg med god kvalitet. 

Jeg er 30 år og vil mest sannsynlig ikke få barn etter fylte 34-35. Er av den uheldige typen som har dårlige resultater. Har lav eggreserver i forhold til alderen min. Men har to barn. Så var heldig med tanke på at jeg fikk barn tidlig. 

Anbefaler deg å ta blodprøve for å sjekke fruktbarheten din. Jeg tror du kan klare fint å få ett barn. Det kan ta litt lenger tid for mange etter fylte 35. Nr 2 med tanke på at du er 37-38 når du skal prøve på første kan bli vanskelig. Ja det er noen som får barn etter 40 uten hjelp, men ofte trenger man hjelp om man fortsatt har egg igjen og det er mye større sjanse for problemer med foster/svangerskap. Men du blir godt fulgt opp. 

Anonymkode: 08c70...75a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fra naturen side kan du få barn helt frem til klimakteriet. Fruktbarheten synker jo, men om du blir gravid med en, burde du også kunne bli gravid med nr.2.

Anonymkode: 7347a...9c0

AnonymBruker
Skrevet

Dra til gynekolog og sjekk egga dine med ultralyd. Da får du en god pekepinn på det:)

Anonymkode: 37b97...13e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det beste svaret får du som andre skriver gjennom å få gjort en sjekk med ultralyd av livmor og eggstokker og tatt hormonprøver. Ut over det kan man få en liten pekepinn av å se på moren sin, når kom hun i overgangsalder og om hun fikk barn seint. Det stemmer jo ikke alltid, og er andre ting som spiller inn også. Moren min fikk siste barn da hun var over 40, mens jeg hadde problemer pga. lave eggreserver alt da jeg var 33. Men jeg har ganske mange rundt meg, altså inkludert mamma, som har fått barn fra 38 år og oppover. Akkurat sannsynlighet vet jeg ikke, og det gir kanskje ikke så mye mening heller, siden det er så individuelt. 

Anonymkode: 89f0a...277

AnonymBruker
Skrevet

Folk flest blir ikke lett gravid etter 40 uten prøverør. Ville tatt en sjekk hos gynekolog. For alt du vet er det allerede for sent 😕

Anonymkode: 5d22e...854

AnonymBruker
Skrevet

Sjansen er der, men sjansen for å bli naturlig gravid ved 40 år er ikke stor.

Anonymkode: 83f8d...c9f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...