Gå til innhold

Barn som ofte har feber

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eldstemann er «alltid» frisk som en fisk, men lillebror har så «ofte» feber. Skriver «ofte» for jeg syns det et vanskelig å vite hva som er vanlig. Nå er vi på 4.gangen siden august. Det er samme greia hver gang med plutselig feber rundt 39 grader. Han klager på vondt i hodet. Jeg kan se han har noen hvite prikker på mandlene og er litt rød, men han sier at han ikke har vondt i halsen. Han er 3,5 år. Så går det ca 3 dager og så er han fin igjen. Han verken hoster eller er forkjølet. Syns dette er litt rart.. Har prøvd å få time hos legen flere ganger, men de sier at så lenge allmenntilstanden er OK må jeg vente noen dager. Og da er han jo frisk. Bør jeg insistere på en legetime for å få en undersøkelse?

Anonymkode: 87a70...bb8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er han i fin form ellers? Spiser, vokser og trives?

Jeg synes ikke 4 ganger siden august er voldsomt mye, høres ut som virus. 

Men skjønner godt at du lurer når førstemann har vært mye frisk. Vi har det likt her - eldstemann har vært lite syk, mens yngste er mye oftere syk.. 

Du kan selvfølgelig bestille legetime, men med min ikke-allmennlege-kunnskap høres det ikke ut som om legen vil gjøre noen funn, hvis ungen ellers er frisk. 🙂

Anonymkode: 0accf...a8d

AnonymBruker
Skrevet

Datteren hadde hyppig feber som varte 3-4 dager hver mnd. Alltid negativ streptest, men med hovne mandler, blemmer i munn og verk i kroppen. 

Jeg ville ført en feberdagbok med symptomer og varighet. Dersom det er noe system i feberen ville jeg bedt om utredning for febersyndrom. Hvis ikke er deg relativt vanlig med hyppig sykdom i den alderen.

Vi fikk diagnosen PFAPA (periodisk febersyndrom), vi har blitt kvitt all feber etter at mandlene ble tatt. Men datteren vår får fremdeles blemmer i munnen og vondt i  kroppen et par dager hver mnd. 

Anonymkode: 761aa...f43

Skrevet

Periodisk febersyndrom. Skriv opp når han har anfallene og øvrige symptomer og bestill legetime når du har notert i et halvår. De tar blodprøver for å utelukke øvrige "ting". Det er ikke så mye å gjøre med det, de vokser det av seg. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde periodisk febersykdom da jeg var liten. (Eller, vi visste ikke det da, fant det ut tjue år senere). Jeg vokste det av meg. 

Feberen kom så systematisk at mine foreldre kunne planlegge kalenderen etter det.  Jeg hadde feber, og dagen etter fikk min mor mensen 😂

Anonymkode: 8356c...371

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest om dette med periodisk febersyndrom og på en måte er det jo mye som stemmer med det. Men kan det «hoppe over» en periode eller feks vare kun en kveld den ene måneden? Eller skal det komme med nøyaktig samme mellomrom og samme varighet hele året gjennom?

HI

AnonymBruker
Skrevet

Barn i den alderen kan gjerne ha 6-10 (virus)infeksjoner i året, hvor hver runde gjerne varer noen dager, uten at det er noe unormalt i det. Synes 4 infeksjoner siden august på en 3,5-åring høres helt normalt ut. 

Anonymkode: da544...16e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lest om dette med periodisk febersyndrom og på en måte er det jo mye som stemmer med det. Men kan det «hoppe over» en periode eller feks vare kun en kveld den ene måneden? Eller skal det komme med nøyaktig samme mellomrom og samme varighet hele året gjennom?

HI

Det kan variere litt, men ikke mye. Jeg varte feberen 2-4 dager, men hun var alltid ruskete minst 1 uke. Blemmene varte minst 1 uke. 

Feberen kan komme med intervaller fra rundt 20-40 dager. Feberepisoder kan til en viss grad forstyrres dersom kroppen blir utsatt for infeksjoner og liknende. 

Litt som mensen, den er vanligvis ganske periodisk og stabil, men kan med ujevne mellomrom være ustabil 😅

Anonymkode: 761aa...f43

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barn i den alderen kan gjerne ha 6-10 (virus)infeksjoner i året, hvor hver runde gjerne varer noen dager, uten at det er noe unormalt i det. Synes 4 infeksjoner siden august på en 3,5-åring høres helt normalt ut. 

Anonymkode: da544...16e

Ja, jeg tenker også at det sikkert er normalt. Bare vi som er godt vant fra storebror! Men det jeg syns er litt rart er at det er så likt hver gang. Og at han aldr viser andre tegn på sykdom samtidig som feks hoste eller forkjølelse. Den ene gangen vi fikk time hos lege viste blodprøvene forhøyet CRP også.. det kan jo ha vært tilfeldig den gangen da..

HI

AnonymBruker
Skrevet

Tror dere er godt vant fra storebror. I følge barnelegene på ett av landets største sykehus hvor vi var en tur, har barn i barnehagealder i gjennomsnitt 10 infeksjoner i året. Når nesten alle disse konsentreres på vinteren, blir det hektisk, og virker lite normalt for de som ikke er vant. 

Anonymkode: 0acd7...21a

Skrevet

Jeg syns det høres helt vanlig ut. Jeg hadde hvertfall ikke stusset noe som helst på fire runder med feber hos mine barn siden august. Så lenge det er knyttet til sykdom og feberen går over etter noen dager. 

Gjest Albbas
Skrevet

4 gangen siden august syns jeg ikke er mye. Dere er nok godt vant. 

Her har babyen på 8 mnd hatt feber 6 ganger bare i desember, da begynner det å bli heftig. 😬

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gjør man det med sykt barn dager når barnet får en slik diagnose? Da holder ikke de dagene lenge.

Anonymkode: a949e...edd

Skrevet

Da datteren vår begynte i barnehage i september var hun 10 mnd. Første vinter, altså første halvåret ca da, gikk det ALDRI 14 dager uten at hun hadde feber og var borte fra bhg....

Utrolig frustrerende og slitsomt, og jeg fikk mange hint om at hun kanskje var alvorlig syk osv, for det kunne jo umulig være normalt...

Nå er ungen 14 år og aldri syk.... Men ja, det er nok dessverre ikke unormalt....

Skrevet

Synes det høres helt normalt ut. Mine barn har feber langt oftere, da de har astma og får lettere infeksjoner. På denne tiden i fjor hadde minsten feber og ørebetennelse ukentlig.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig med dere i at vi er godt vant og at 4 ganger ikke er mye sånn sett. Men jeg syns det er litt rart at han ikke har andre symptomer på sykdom. Nå begynner han jo å bli så stor at han uttrykker seg ganske greit... Dessuten har vi hatt kvelder/netter med varm unge, men så våkner han opp uten feber og i fin form. Men nå skal jeg begynne å notere ned dette med feberen så jeg har litt mer kontroll. Vi skal dessuten snart på 4årskontroll så jeg kan eventuelt ta det opp der..

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...