Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei 😊 jeg skal ikke studere i år, men jeg håper at jeg kan det til neste år. Og jeg lurer på om noen vet når stønaden faller bort? Når jeg søker på våren? 

Anonymkode: d0634...51f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du mister ikke trygden når du begynner å studere så lenge du avtaler dette med nav I forkant. Ring dem og spør, og be dem gi deg svaret skriftlig. Evt send en melding 😊 lykke til med studier! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei 😊 jeg skal ikke studere i år, men jeg håper at jeg kan det til neste år. Og jeg lurer på om noen vet når stønaden faller bort? Når jeg søker på våren? 

Anonymkode: d0634...51f

Ingenting faller bort. Uføre har lov å studere og du trenger ikke å "søke om lov" fra noen. På samme måte som du ikke trenger å søke om å få lov å jobbe og tjene 40.000 kroner før de begynner å korte ned trygden din. Når det gjelder studier, så er det ingen avkorting.

På samme måte som denne kombinasjonen av jobb og uføretrygd ble innført fra 1.januar 2015, så har du nå også kombinasjonen av at du kan ta opp lån i Lånekassen / få stipend fra Lånekassen + uføretrygd på toppen av det. 

Alt er, som sagt avhengig av inntektsgrenser, fordi hvor mye man får i uføretrygd er helt individuelt. Så du trenger ikke spørre NAV om en dritt og de er ikke så høye på pæra der om dagen uansett. 

Lånekassen er staten, og NAV er ikke over Lånekassen sitt nivå. Lånekassen gir deg rett til å gjøre hva du vil, og det er disse inntektsgrensene du har å forholde deg til når det gjelder potensielt stipend i tillegg til uføretrygd.

Du er i gruppa som heter: "Trygdeytelser med lavere fribeløp enn person- og kapitalinntekt". 

https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Inntekt-og-formue-/Trygd/

Dette er dine rettigheter, gitt til deg av staten og Lånekassen der du kan kombinere studielån / stipend med + få uføretrygd. På samme måte som man kan kombinere jobb og uføretrygd.

Anonymkode: 5533e...45c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er vitsen med å ta opp en studieplass hvis du er ufør og ikke kommer til å ha en karriere?

Anonymkode: 26f98...ac0

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er vitsen med å ta opp en studieplass hvis du er ufør og ikke kommer til å ha en karriere?

Det skjer av og til at noen blir bedre av sykdom. Det kan være fordi de har fått tid på seg og riktig hjelp, eller fordi det har kommet nye behandlingsmetoder/medisiner som øker funksjonsevnen. Er man ufør  er man ikke nødvendigvis dømt til å være det for alltid 🙂 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Hedda79 skrev:

Det skjer av og til at noen blir bedre av sykdom. Det kan være fordi de har fått tid på seg og riktig hjelp, eller fordi det har kommet nye behandlingsmetoder/medisiner som øker funksjonsevnen. Er man ufør  er man ikke nødvendigvis dømt til å være det for alltid 🙂 

Greier man å studere så greier man å jobbe. Burde ikke vært ufør i utgangspunktet

• Liker 1
Skrevet (endret)
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Greier man å studere så greier man å jobbe. Burde ikke vært ufør i utgangspunktet

Det kan så være, men det er en rettighet  uføre har. De har lov til å studere. Dessuten er det ikke lett å få jobb når man har hull i cv. En utdanning vil forbedre mulighetene. 

Endret av Hedda79
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var da jammen et nyansert utsagn...Det er ikke det samme å studere som å jobbe. Lesingen kan gjennomføres i sengen, og på mange studier er det særs lite obligatorisk oppmøte (iallfall på universitetet). Så man kan i stor grad følge egen form. Vet ikke hvilke stillinger du har hatt, men jeg har iallfall ikke hatt så fleksible jobber. Og dessuten: at man mottar uføretrygd betyr da vitterligen ikke at man skal fratas muligheter til å gjøre ting man finner givende og som man klarer. Utdanning er en universell rettighet i Norge, og godt er det :)

Anonymkode: 01df0...a9e

• Liker 5
Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke det samme å studere som å jobbe

Nei, men poenget med en utdanning er å få kompetanse (til en viss grad) slik at man kan utføre jobben. Hvis du ikke klarer å jobbe er det ingen grunn til å ta studieplassen for noen som faktisk kan bruke den.

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utdanning er en universell rettighet i Norge, og godt er det :)

Etter grunnskolen er det en mulighet, ikke en rettighet.

Endret av abc123detvardet
AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forbanna idiot.

Anonymkode: 28bbb...381

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er stor forskjell på studier. I noen tilfeller har du rett, men det finnes studier som har minimalt av obligatoriske aktiviteter, som dermed kan gjennomføres helt i eget tempo. 

Anonymkode: 4968f...2fd

AnonymBruker
Skrevet
På 6.1.2020 den 2.58, AnonymBruker skrev:

For å komme seg ut i jobb igjen slik at personen ikke blir stigmatisert av slike som påstår h*n er for frisk til å ha uføretrygd.

Damned if u do, damned if u don't.

Anonymkode: 08b18...abc

• Liker 2
Skrevet

Det er til gode for samfunnet at de med ufør har mulighet til å ta seg utdanning og/eller prøve seg på jobb uten at de mister trygden. Det vil få flere ut i jobb. Ellers kan det være for risikabelt for mange.. Av og til er det slik at man må  prøve før man finner ut  av helsemessige årsaker om man klarer det eller ikke. 

17 timer siden, abc123detvardet skrev:

Nei, men poenget med en utdanning er å få kompetanse (til en viss grad) slik at man kan utføre jobben. Hvis du ikke klarer å jobbe er det ingen grunn til å ta studieplassen for noen som faktisk kan bruke den.

Det blir litt det samme som å si at uføre ikke skal prioriteres til få behandling på sykehus fordi det vil ta plassen fra folk som kan jobbe. Hvorfor skal ikke uføre ha de samme mulighetene til å utdanne seg for så å komme seg ut i jobb som alle andre? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...