Gå til innhold

Er bil veldig dyrt?


Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tenkte på forsikring og avgifter og dekk og sånt, hva blir det på et år? 

Anonymkode: 65e4a...4f1

AnonymBruker
Skrevet

Det er avhengig av hvilken bil du har, hvor langt du kjører, hvordan forsikring du har, hvor du bor osv.

Anonymkode: 2549f...59a

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For min del; 

forsikring, fullkasko; ca 9700 pr år (inkludert trafikkforsikringsavgift) 

diesel; omtrent 1000 pr mnd, men jeg kjører lite i ukedagene, kjører for det meste bare hjem 3 timer i helgene (studerer borte). 
 

Pris på Servicer og EU-kontroll Varierer ut fra hvor mye som må gjøres. 
 

jeg har en liten volvo som bruker 0,3-0,5 på mila, 2007 modell, gikk glatt gjennom EU-kontroll sist så den er ganske billig å ha i det daglige. 

Anonymkode: 06b76...5dd

Skrevet

Hvor langt er et tau? Du kan være heldig å ha en god bil eller så kan du være uheldig og ende opp med bilreparasjoner som koster det hvite ut av øyet. Jeg har ikke oversikt over årlige utgifter men at bil er et pengesluk er det liten tvil om. 

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Breaking Bad har rett, det kan være helt vilkårlig nesten. Regn med ca 4000 kr/mnd på en billig bil, inkl. verditap, og nærmere 10000 kr/mnd på en fin bil som er lånefinansiert.

Jeg kjører ca 16000 km/år med en bensinbil fra 2001. Så det blir ca det samme i bensin, 2400 kr i forsikring, trafikkavgift oppå det, bom og smådeler, olje, dekk med jevne mellomrom og diverse vedlikehold, altså 10-20000 kr i året bare det. Verditap er denne bilen omtrent ferdig med, men det er vel fortsatt 5-7000 kr/år. En ny bil taper seg kanskje 50000 kr/år, så for meg hadde bare dét vært to månedslønner...

Anonymkode: 44207...931

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjører ca 16000 km/år med en bensinbil fra 2001. Så det blir ca det samme i bensin, 2400 kr i forsikring, trafikkavgift oppå det, bom og smådeler, olje, dekk med jevne mellomrom og diverse vedlikehold, altså 10-20000 kr i året bare det. Verditap er denne bilen omtrent ferdig med, men det er vel fortsatt 5-7000 kr/år. En ny bil taper seg kanskje 50000 kr/år, så for meg hadde bare dét vært to månedslønner...

Noe av det samme her. Har en -99 modell som budsjetteres med rundt 3000,- pr. mnd så lenge det ikke er noe dyrt som ryker (men det gjør det jo fra tid til annen). Så rundt 4-5000,- pr. mnd er nok et mer realistisk beløp. Noe særlig lavere enn det tviler jeg veldig sterkt på at det er mulig å komme.

Anonymkode: 77e4a...767

  • Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Breaking Bad har rett, det kan være helt vilkårlig nesten. Regn med ca 4000 kr/mnd på en billig bil, inkl. verditap, og nærmere 10000 kr/mnd på en fin bil som er lånefinansiert.

.............

Anonymkode: 44207...931

Hvorfor skal man regne inn verditapet som en kostnad?  Pengene er allerede brukt, og tapet realiseres ikke før man kvitter seg med bilen.

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Faste utgifter er 500kr i forsikring pr mnd, med veiavgiften. 1000kr i bensin, Og ca 1000kr i vedlikehold pr mnd, det inkluderer jo da dekk når det trenges, olje 2 x pr år og småplukk.

Anonymkode: 26e1a...c7e

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Whistler skrev:

Hvorfor skal man regne inn verditapet som en kostnad?  Pengene er allerede brukt, og tapet realiseres ikke før man kvitter seg med bilen.

Fordi det er en kostnad. Skal du planegge hva bilbruk koster, kan du jo ikke la anskaffelsen stå utenfor. Det går greit én gang, men du må jo skifte ut bilen etter hvert også - når rusten tar den, eller det kommer en reparasjon som blir for stor ift. bilens verdi (typisk girkasse eller noe slikt). Derfor må anskaffelsen inn i driften.

Anonymkode: 44207...931

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på hvor stor bilen er og prisklasse. Totale mnd.kostnader for meg er ca 4.200 pr.mnd, det er uten verdifall siden jeg ikke vet hvor lenge jeg vil ha akkurat denne bilen. 

Anonymkode: b5d3e...826

Skrevet

Veldig rart at så mange ikke regner med verdifall på bilen, det er jo veldig ofte den største utgiften.

Hvis man lurer på hva bilen har falt i verdi siden man kjøpte den er det jo bare å sjekke Finn.no

 

  • Liker 1
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det er en kostnad. Skal du planegge hva bilbruk koster, kan du jo ikke la anskaffelsen stå utenfor. Det går greit én gang, men du må jo skifte ut bilen etter hvert også - når rusten tar den, eller det kommer en reparasjon som blir for stor ift. bilens verdi (typisk girkasse eller noe slikt). Derfor må anskaffelsen inn i driften.

Anonymkode: 44207...931

Min påstand er at det er ikke en kostnad før tapet realiseres.

Jeg bor i et hus som har stiger i verdi med femtusen kroner per måned siden jeg kjøpte det.  Løpende utgifter er firetusen per måned.  Tjener jeg ett tusen per måned på å bo der? 

  • Liker 1
Skrevet
52 minutter siden, Whistler skrev:

Hvorfor skal man regne inn verditapet som en kostnad?  Pengene er allerede brukt, og tapet realiseres ikke før man kvitter seg med bilen.

Det er da fortsatt en kostnad. Dog er det ikke en utgift som påløper før ny bil skal kjøpes.

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, prt90 said:

Veldig rart at så mange ikke regner med verdifall på bilen, det er jo veldig ofte den største utgiften.

Hvis man lurer på hva bilen har falt i verdi siden man kjøpte den er det jo bare å sjekke Finn.no

 

Fordi det ikke er noe man betaler hver måned, om bilen dør i morgen og jeg må bruke sykkelen får jeg ikke en regning som går til inkasso. Dette er kanskje mer aktuelt for de som bytter bil annenhvert år.

Om jeg kjøper en bil til 12.000kr og skal ha den i 2 år sier jeg heller ikke at det koster meg 500kr i måneden..

Anonymkode: 83b30...0d3

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, prt90 skrev:

Veldig rart at så mange ikke regner med verdifall på bilen, det er jo veldig ofte den største utgiften.

Hvis man lurer på hva bilen har falt i verdi siden man kjøpte den er det jo bare å sjekke Finn.no

 

Om du skal regne med verdifallet så må du jo vite hvor lenge du skal ha bilen. Er forskjell på om du har en bil i tre år eller i 10 år. 
Så om jeg selger min bil om 3 år, så vet jeg at verdifallet er ca 50.000, men det er for meg uinteressant å ha med i de månedlige kostnadene, for kanskje jeg ombestemmer meg og selger den om ett år....

Anonymkode: b5d3e...826

Annonse
Skrevet

Det er forskjell på utgift og kostnad! Verdifall er kostnad.

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har lest at det koster ca 50 kr pr dag, bare å ha bilen stående stille i garasjen uten å bruke den 🙂. Uten å ta med evt reparasjoner. Så kommer det jo an på hvor mye du skal kjøre, bompenger osv. 

Anonymkode: b77e3...aeb

  • Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har lest at det koster ca 50 kr pr dag, bare å ha bilen stående stille i garasjen uten å bruke den 🙂. Uten å ta med evt reparasjoner. Så kommer det jo an på hvor mye du skal kjøre, bompenger osv. 

Anonymkode: b77e3...aeb

Det skal ikke dyre bilen til for at det koster 100-150 kroner dagen.

AnonymBruker
Skrevet

Regnet ut hva vår 2014-modell Volvo XC60 hadde kostet oss totalt (verditap, drivstoff, forsikring, bompenger, veiavgift) da vi solgte den i fjor. Kom frem til ca 73 kr pr mil. Den hadde gått 68 000. Til sammenligning har E-golfen kostet ca 25 kr pr mil totalt med samme alder og kjørelengde. 

Anonymkode: eb8ab...6ac

Skrevet

Kommer an på lån eller ei... 

Jeg betaler 1400 i lån, 1000 i forsikring og det som tidligere het årsavgift, 1500 i diesel.. Ikke hatt andre utgifter på bilen enda, men det kommer! 
 

Bør forsåvidt prøve å unngå lån om det lar seg gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...