Gå til innhold

Hvorfor så mange fordeler for de som ikke fortjener det!?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har man tatt opp forbrukslån og levd over evne og i luksus i flere år, får man gjeldsordning. 

Blir man uføretrygdet som ung og har vært mottaker av aap får man flere hundre tusen kroner i etterbetaling. 

Har man dårlig økonomi og i tillegg er mottaker av ytelser får man startlån av husbanken. 

Kan man ikke jobbe vedsiden av studiene, får man ekstrastipend. 

Mens her sitter jeg og må jobbe ræva av meg for å spare til egenkapital mens jeg studerer og ikke engang når jeg er ferdig vil jeg kunne få noe lån til bolig. I tillegg vil jeg sitte med studielån. Ja, jeg blir provosert fordi jeg føler de får altfor mange goder ifht vanlige folk. 

Anonymkode: 37691...8fe

• Liker 25
Videoannonse
Annonse
Gjest theTitanic
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har man tatt opp forbrukslån og levd over evne og i luksus i flere år, får man gjeldsordning. 

Blir man uføretrygdet som ung og har vært mottaker av aap får man flere hundre tusen kroner i etterbetaling. 

Har man dårlig økonomi og i tillegg er mottaker av ytelser får man startlån av husbanken. 

Mens her sitter jeg og må jobbe ræva av meg for å spare til egenkapital mens jeg studerer og ikke engang når jeg er ferdig vil jeg kunne få noe lån til bolig. I tillegg vil jeg sitte med studielån. Ja, jeg blir provosert fordi jeg føler de får altfor mange goder ifht vanlige folk. 

Det må være fryktelig å være så missunnelig.. Du får prøve en av ordningene du nevnte da: Ta opp forbrukslån, lev over evne i sus og dus mens du venter på gjeldsordning. Det er jo så enkelt, så hvorfor ikke? 

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

..helt til du selv plutselig havner i en av kategoriene.

Anonymkode: 53c86...d69

• Liker 27
AnonymBruker
Skrevet

Men er det sånn at man absolutt MÅ kjøpe noe etter man er ferdig med studiene? Det funker fint å leie også. 

Anonymkode: 27787...9d2

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du tror at gjeldsordning er en dans på roser så tar du grådig veldig feil. 

Å være uføretrygdet er ikke noe man blir uten videre, da er man fysisk ikke i stand til å jobbe. Jeg tror de heller ville valgt å jobbe hvis de kunne.

Det skal en del til for å få husbanklån, det er ikke tilstrekkelig å ha «dårlig økonomi». 

Det er heller ikke bare å si til lånekassen at «hei, jeg orker ikke jobbe ved siden av studiene, kan jeg få litt mer penger?». Det er visse krav som må oppfylles her også. 

Slutt å vær så jævla bitter, og bare vær glad for at du er frisk og oppegående, og for at du idet hele tatt har muligheten til opparbeide deg en egenkapital. Det er det mange som ikke har!

Anonymkode: e3ec2...302

• Liker 33
AnonymBruker
Skrevet

Litt som barn som arver millioner uten å ha gjort en dritt for dem.

Anonymkode: e73eb...c23

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Du må jo ta med i betraktningen at du kommer til å få en fet jobb og tjene mye mer penger enn de i de andre kategoriene, fordi du a) fullfører en utdanning og b) kan bruke utdanningen din til å få en godt betalt jobb! Slutt å syt.

Anonymkode: 91cc8...6db

• Liker 24
Skrevet

studenter får rabatt på alt. buss og privat psykolog og terapi. ting jeg trenger men ikke har råd til 

rabatt på mat og hårklipp får de og

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner poenget ditt når det gjelder gjeldsordning, den situasjonen er man ofte skyld i selv. Men hvorfor mener du at uføre fortjener så mye mindre enn andre? Er det slemt å være syk? Blir man et dårligere menneske av det?

Hvis det er noen trøst kan jeg for øvrig fortelle deg at jeg var passert 40 før jeg hadde spart opp nok egenkapital av uføretrygden min til å få kjøpt bolig med startlån. En bolig til 1,5m. Det er ikke i nærheten av de mulighetene "vanlige folk" som du kaller det har. Sannsynligvis vil den ikke være nedbetalt før jeg dør heller.

Anonymkode: 548f5...1f4

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du tror at gjeldsordning er en dans på roser så tar du grådig veldig feil. 

Å være uføretrygdet er ikke noe man blir uten videre, da er man fysisk ikke i stand til å jobbe. Jeg tror de heller ville valgt å jobbe hvis de kunne.

Det skal en del til for å få husbanklån, det er ikke tilstrekkelig å ha «dårlig økonomi». 

Det er heller ikke bare å si til lånekassen at «hei, jeg orker ikke jobbe ved siden av studiene, kan jeg få litt mer penger?». Det er visse krav som må oppfylles her også. 

Slutt å vær så jævla bitter, og bare vær glad for at du er frisk og oppegående, og for at du idet hele tatt har muligheten til opparbeide deg en egenkapital. Det er det mange som ikke har!

Jeg har hatt både gjeldsordning og er ufør. Jeg vil si det var og er en dans på roser.

Betalte null i dividende på 1,7 mill og bor på et sted som gir meg enormt mye å bruke av uføretrygden. Strøm og kommunale utgifter er under 2000 i mnd. Huset er nedbetalt.

Anonymkode: 14462...d2a

AnonymBruker
Skrevet

Gjeldsordning er jeg helt enig i, folk som overforbruker totalt og så ikke gidder å ta ansvar for å betale tilbake. Gjeldsordning skulle vært avviklet, og så måtte folk ta ansvar for å tilbakebetale det de har lånt. 

Anonymkode: 08b78...69f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Gjeldsordning er jeg helt enig i, folk som overforbruker totalt og så ikke gidder å ta ansvar for å betale tilbake. Gjeldsordning skulle vært avviklet, og så måtte folk ta ansvar for å tilbakebetale det de har lånt. 

Anonymkode: 08b78...69f

Heldigvis er det ikke slik.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt både gjeldsordning og er ufør. Jeg vil si det var og er en dans på roser.

Betalte null i dividende på 1,7 mill og bor på et sted som gir meg enormt mye å bruke av uføretrygden. Strøm og kommunale utgifter er under 2000 i mnd. Huset er nedbetalt.

Nu vel. Finnes vel alltid et unntak.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde 10 000 i lønn før, men så får jeg 3700kr i ekstrastipend og har ikke mulig til å jobbe lenger. Ikke akkurat luksus 

Anonymkode: 6e536...f7a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er student, og kan ikke jobbe ved siden av studiene. Jeg har en svært dødelig krefttype, og kroniske skjærende smerter i kroppen etter omfattende operasjoner som har sterilisert meg. Jeg har smerter og utmattelse hver dag. Jeg får aldri barn, og dør mest sannsynlig tidlig. Når jeg dør blir studielånet slettet, enda et urettferdig gode, som du glemte å ta med. 

Anonymkode: b4c4e...ed6

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, Dalmatian skrev:

studenter får rabatt på alt. buss og privat psykolog og terapi. ting jeg trenger men ikke har råd til 

rabatt på mat og hårklipp får de og

Får du råd til ting hvis det er 10% studentrabatt? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nu vel. Finnes vel alltid et unntak.

Ja. Men man må "tilrettelegge" det selv. Huset jeg kjøpte satte jeg 8 års nedbetalingstid på. Månedlige avdrag var da 9000. Dvs at jeg fortsatte å betale på det i 2,5 år etter at gjeldsordningen var over. Ikke en kjeft stilte spørsmål ved dette, selv om de glatt kunne krevd at jeg tok det på 20-30 år og dermed hadde hatt mer til dividende. Men jeg sa ingenting og ingen andre sa noe heller. De regnet vel med at 9000 var det det kostet og at lånet var på den nedbetalingstiden folk flest har huslån på.

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får du råd til ting hvis det er 10% studentrabatt? 

privat psykolog var en utenlandsk student som fikk gratis i min by. det er mye å spare der. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Dalmatian skrev:

privat psykolog var en utenlandsk student som fikk gratis i min by. det er mye å spare der. 

Vi studenter betaler egenandel i hele helsevesenet, som alle andre, og jeg har livstruende sykdom. Betaler opp til frikort hvert eneste år. 

Anonymkode: b4c4e...ed6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

jobb er ikke bare inntekt, det er meningsgivende arbeid der du er en del av "gjengen"/del av "noe" som gjør noe med deg. Du har altså et sted som trenger at du er der, du jobber for et felles mål med andre mennesker, du får muligheten til å være sosial og skaffe deg midler via arbeid. De som ikke er i arbeid har mye større risiko for å bli deprimert og føle seg mindre verdt på grunn av dette.(I tillegg til den konstante stigmatiseringen av disse gruppene) I tillegg er de ytelsene som er gitt de er gitt til mennesker som sitter i vanskelige situasjoner. Det at du er misunnelig på slike mennesker viser hvor lite innsikt du har i å være i deres posisjon, du er altså privilegert. Bare fordi du må jobbe, betyr ikke det at alle andre skal jobbe. Fordi en liten andel mennesker ikke kan jobbe, betyr det heller ikke at velferdsstaten går ned. Altså det er ikke svart- hvitt. Flesteparten av mennesker vil i arbeid, velferdssystemet fungerer jo faktisk nå(folk er jo i arbeid).

Studentrabatter er gjerne gitt slik at bedrifter også skal kunne selge (og derav også tjene litt) fra den gruppen mennesker som ofte har lite å rutte med. Om du har jobb og sliter med å få det til å gå rundt så betyr det ikke at studenter kan kaste rundt penger, de har en gode som du ikke har. Og noen gang er det faktisk LOV til å unna andre godt uten å forvente å få noe selv. Jeg har ingen slike goder, har heller ikke den beste lønningen(tjener langt under gjennomsnittet), men vet du hva, jeg får det ikke bedre av at de godene blir fjernet fra disse gruppene. jeg vil heller ha et snillere samfunn som løfter folk i vanskelige situasjoner enn ikke. 

Anonymkode: 24adb...32a

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...