AnonymBruker Skrevet 5. januar 2020 #1 Skrevet 5. januar 2020 Ser man tilbake noen tiår så var ikke overvekt like vanlig som nå. Hvorfor er det slik? Vi diskuterer i det store og brede om psykiske sykdommer som resulterer i overspising etc. Fantes ikke disse sykdommene tidligere? I andre settingen hevdes det jo gjerne at psykiske lidelser og mental helse var like gjeldene tidligere, bare mer tabulagt og dermed ikke like synlig i samfunnet. Men dette adder jo ikke helt opp mtp psykiske sykdommer knyttet til overvekt. Anonymkode: 97c6b...6c5
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2020 #2 Skrevet 5. januar 2020 Større mattilgjengelighet (og kjøpekraft) og mer stillesitting og skjermbruk. Anonymkode: 0846e...dbd 6
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2020 #3 Skrevet 5. januar 2020 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Større mattilgjengelighet (og kjøpekraft) og mer stillesitting og skjermbruk. Anonymkode: 0846e...dbd Leste du hele innlegget? Men ja, enig med deg. Anonymkode: 97c6b...6c5
Leo Skrevet 5. januar 2020 #4 Skrevet 5. januar 2020 Man må jo i så fall skille mellom "normal" overvekt og overvekt knyttet til overspising av sykelig karakter. Det siste fantes i høyeste grad tidligere også, men siden tilgangen på sukker- og fettholdige matvarer ikke var på langt nær den samme som nå og folk spiste andre ting. Bl.a. smør, sukkerbiter og småkaker husker jeg imidlertid at jeg lot meg sjokkere av at enkelte kunne spise ufattelige mengder av som barn for snart 50 år siden. 1
Gjest førstedamen Skrevet 5. januar 2020 #5 Skrevet 5. januar 2020 I 2019 døde flere av overvekt (sykdommer relatert til dette) enn av sult.
princeofithilien Skrevet 5. januar 2020 #6 Skrevet 5. januar 2020 De fleste hadde vel mer fysiske jobber før? I tillegg så har vi jo mye lettere tilgang på usunn mat nå! 3
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2020 #7 Skrevet 5. januar 2020 Spiseforstyrrelser er mye likt tvangshandlinger/tvangstanker der pasienten har regler som de føler de må utføre eller så opplever de angst som gir dem stor ubehag. Mange unge utvikler dette på grunn av motebilde idag og blitt mer opptatt hvordan man ser ut/status og lignende, mye er på grunn av det kulturelle. Noen mister kontroll ang overspising, blir en ond sirkel og oppleves som ukontrollerbart. Disse lidelsene gir somatiske problemer. Tenker før var det ikke like tilgjengelig til mat eller like opptatt av sosiale medier, utseende/status eller markedsføring av slankeprodukter/hvordan å se bra ut. Samt er det mye mer fristelser overalt, for den som prøver å unngå å overspise blir et problem. Anonymkode: 39080...e79
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2020 #8 Skrevet 5. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Leste du hele innlegget? Men ja, enig med deg. Anonymkode: 97c6b...6c5 Ja, jeg leste hele innlegget og brukere under har utdypet det jeg mente med mitt svar. Anonymkode: 0846e...dbd
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2020 #9 Skrevet 5. januar 2020 Pizza og pasta fantes knapt nok. Take away var det vel bare i større byer. Sjokolade og brus var mye mindre i størrelsen, og ble som regel bare servert i helger/bursdager. Ikke like lett å overspise sei, lungemos og kokte poteter... Kanskje Gjende-kjeks og saft? Anonymkode: 5c291...40c 5
Hjerte Skrevet 5. januar 2020 #10 Skrevet 5. januar 2020 Vi er mer aktive enn generasjonen før oss, men spiser flere kalorier enn noen sinne. Desverre er både aktiviteten og kaloriene skjevfordelt. Så enkelt, og så vanskelig. 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2020 #11 Skrevet 5. januar 2020 1 minutt siden, ♥ skrev: Vi er mer aktive enn generasjonen før oss, men spiser flere kalorier enn noen sinne. Desverre er både aktiviteten og kaloriene skjevfordelt. Så enkelt, og så vanskelig. Er vi mer aktive..? Sikker? Anonymkode: 19aa8...453 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2020 #12 Skrevet 5. januar 2020 Vi bruker bilen til alt nå. Og mange flere husholdninger har to biler. Det var ikke vanlig før. Da måtte vi bruke sparken.. Anonymkode: 6a4ac...3c5 4
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2020 #13 Skrevet 5. januar 2020 De offentlige kostrådene har mye av skylden. Vi begynte å bli feitere da vi ble for alvor rådet til å kutte ned på fett, spise mer karbohydrater og spise mindre animalskt. Anonymkode: 7d5bb...631 8
Husholdning1 Skrevet 5. januar 2020 #14 Skrevet 5. januar 2020 Hvorfor får disse hetsetrådene stå? Vi må for all del ikke diskutere samfunnet! Til det seriøse: Bedre tilgang på feit mat og mye stillesitting er hovedproblemene. 2
Hjerte Skrevet 5. januar 2020 #15 Skrevet 5. januar 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er vi mer aktive..? Sikker? Anonymkode: 19aa8...453 Ja, uten at jeg vet hvor jeg kan finne kilden på det. Mener det er en eller annen podcast, kommer ikke på hvilken.
Hjerte Skrevet 5. januar 2020 #16 Skrevet 5. januar 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: De offentlige kostrådene har mye av skylden. Vi begynte å bli feitere da vi ble for alvor rådet til å kutte ned på fett, spise mer karbohydrater og spise mindre animalskt. Anonymkode: 7d5bb...631 En god hypotese, bortsett fra at vi er elendige på å følge kostrådene. Vis meg de overvektige som faktisk følger de offentlige kostrådene. 7
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2020 #17 Skrevet 5. januar 2020 Det er ikke vanskelig å svare på. Jeg er oppvokst på 70-tallet. I helgene fikk min søster og jeg litt potetgull i en bolle og en liten brus. Foreldrene mine spiste ikke godteri/snacks. Godteri og snacks var for kun for barn (til barne-tv i helgen). Dagens foreldregenerasjon "må" ha smågodt, snacks, 6-pack med digre brus. Bare se på alle trådene her under "Mat og drikke" som handler om godteri. Og innleggene er for det meste postet av voksne. Lurer man på hvorfor folk blir feitere, er det bare å titte ned i handlevognen til en typisk norsk småbarnfamilie når de handler inn til helgen. Anonymkode: 69c50...fdc 5
Hjerte Skrevet 5. januar 2020 #18 Skrevet 5. januar 2020 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er vi mer aktive..? Sikker? Anonymkode: 19aa8...453 https://helsedirektoratet.no/publikasjoner/fysisk-aktivitet-omfang-tilrettelegging-og-sosial-ulikhet Her kommer det fram at vi er mer fysisk aktive enn for 30 år siden.
Husholdning1 Skrevet 5. januar 2020 #19 Skrevet 5. januar 2020 44 minutter siden, ♥ skrev: https://helsedirektoratet.no/publikasjoner/fysisk-aktivitet-omfang-tilrettelegging-og-sosial-ulikhet Her kommer det fram at vi er mer fysisk aktive enn for 30 år siden. Hvor i rapporten? Uansett så tenker jeg det gjelder en gruppe som drar opp snittet.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #20 Skrevet 6. januar 2020 Uansett har man aldri tidligere i verdenshistorien hatt bedre muligheter til å spise sunt og trene riktig! Anonymkode: a74ab...bfe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå