Gå til innhold

Glemt av klær i vaskemaskin. Ull som lukter muggel

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hjelp!  Vi har vært borte i 14 dager, når vi kom hjem ser jeg at jeg har glemt å henge opp ullvasken før vi dro. Det lukter surt og muggel😭 

Ullklær til mange tusen kroner. 
Har vasket flere omganger uten at lukten forsvinner. Prøvd å vaske håndklær på 90 gr, lukten sitter ikke i maskin, bare i klærne. 

Ditt beste tips til å redde ulla? 

Anonymkode: 3ced5...67d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hjelp!  Vi har vært borte i 14 dager, når vi kom hjem ser jeg at jeg har glemt å henge opp ullvasken før vi dro. Det lukter surt og muggel😭 

Ullklær til mange tusen kroner. 
Har vasket flere omganger uten at lukten forsvinner. Prøvd å vaske håndklær på 90 gr, lukten sitter ikke i maskin, bare i klærne. 

Ditt beste tips til å redde ulla? 

Mest trolig kan den ikke reddes etter 14 dager da det er muggent.  Men du kan vaske klærne i en dl eddik. Ha eddik i kammeret for vanlig vaskemiddel og vask som vanlig. 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, K1970 skrev:

Mest trolig kan den ikke reddes etter 14 dager da det er muggent.  Men du kan vaske klærne i en dl eddik. Ha eddik i kammeret for vanlig vaskemiddel og vask som vanlig. 

Maskinen har stått med døren åpen så det har kommet luft til. Klarer ikke se mugg, men det lukter. 

åh, at jeg kunne være så vimsete 😢 får prøve med eddik.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan i verste fall prøve å koke ullen. Det er ikke varmen, men bevegelsen som krymper den. 

Anonymkode: a880e...fb6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan det hjelpe å legge i fryseren?

• Liker 1
Skrevet

Lukter det mugg har du sporer.  Sporene setter seg både i klærne og maskinen. Det kan bli en ond sirkel, bokstavelig talt, så du må få rengjort begge. 

Kjør som noen sa en runde eddik. Lukter det enda, kjør vaskemaskinen med eddik. Pøs på, eddik er ikke farlig. Rett inn i maskinen.
Sporene kan ha satt seg i maskinen din. Det løser du med ved å kjøre tom maskin med eddik. 
Har ikke eddik hjulpet prøver du natron. 1dl pluss litt i maskinen. Den angriper andre typer av sporer som kan være opphavet til lukten.   

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du vasket ullen grundig så kan det være det funker å bare lufte den skikkelig.  Hadde det vært sommer hadde jeg foreslått å la det henge ute noen dager.

Og så evt vaske det en gang til. Det er verdt å prøve. 

Anonymkode: f5040...67e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville også hengt det ut, særlig om det er minusgrader.

Anonymkode: b665a...b40

Skrevet

Enten kokt (i gryte på ovnen, uten å røre. Ull tåler koking så lenge det ikke er bevegelse eller brå temperatursvigning. Legg ulla i kaldt vann, kok opp, kok i 10 min, trekk av plata og la avkjøle i gryta) eller henge ute i noen dager. Eller begge deler. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville hengt de ute til lufting. Unngått eddik. Ull er selvrensende. Og gammel lukt blir som ny 🙈😊

Anonymkode: a3c3c...03f

AnonymBruker
Skrevet

Om det har lagt vått i 14 dager går nok tøyet snart i oppløsning. 

Anonymkode: b1773...319

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...