Gå til innhold

Hvor kjøper du tørkede bønner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøper også på min lokale asiatiske matbutikk. Topp kvalitet 👍

Anonymkode: 56341...fd4

Skrevet

Kjøper også på nærmeste innvandrerbutikk. Har faktisk en kasserolle kikerter stående til kok nå, for å lage hummus ❤️

Anonymkode: dfcfc...67c

• Liker 1
Skrevet
På 5.1.2020 den 19.10, AnonymBruker skrev:

Man må jo varmebehandle de i 10-20 minutter. Selv om de er hermetisert. Så er mye lettere å helle disse rett i gryter og supper, uten å bløtlegge/forkoke. Og så må de selvfølgelig skylles godt for konserveringsmidler. 

Riktig behandlet merker jeg ikke forskjell på de hermetiserte og tørre. 

Bare et tips. 

Anonymkode: e711d...660

Nei det må man ikke!

Anonymkode: 03ebd...bf5

• Liker 3
Skrevet

På pakkissjapper. De er billigst og har best utvalg.

Anonymkode: 669a0...2ae

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg kjøpte en pakke svarte bønner på innvandrerbutikk for første gang, og kokte dem ca 1 time og 10 minutter, men jeg synes ikke de ble særlig gode og virket for lite kokt😣 er ikke det et tegn på dårlig kvalitet når de må koke så lenge? 

Anonymkode: c7021...211

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg kjøpte en pakke svarte bønner på innvandrerbutikk for første gang, og kokte dem ca 1 time og 10 minutter, men jeg synes ikke de ble særlig gode og virket for lite kokt😣 er ikke det et tegn på dårlig kvalitet når de må koke så lenge? 

La du dem i bløt først? Hvor lenge? 

Koketid på tørkede bønner varierer etter typen bønner, hvor gamle de er og hvor lenge de har blitt bløtlagt først. Godt over en time er ikke uvanlig, og at du ikke kokte dem lenge nok tyder ikke på dårlig kvalitet 😉

Skrevet

Kjøper bønner i innvandrerbutikk. Kjøper forøvrig masse annet godt også da det lønner seg for oss. 

Koker bønnene i 2 1/2 time, for å lage en god bønnegryte. Ikke alltid jeg legger de i bløt(glemmer det ofte) men resultatet blir like godt hos meg ihvertfall.

Anonymkode: 093db...817

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

La du dem i bløt først? Hvor lenge? 

Koketid på tørkede bønner varierer etter typen bønner, hvor gamle de er og hvor lenge de har blitt bløtlagt først. Godt over en time er ikke uvanlig, og at du ikke kokte dem lenge nok tyder ikke på dårlig kvalitet 😉

Ja hadde bløtlagt dem i god tid før, husker ikke helt eksakt, men sikkert 11-12 timer. Synes ikke de smakte så godt og virket for lite kokt og tørre😞

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Ja hadde bløtlagt dem i god tid før, husker ikke helt eksakt, men sikkert 11-12 timer. Synes ikke de smakte så godt og virket for lite kokt og tørre😞

Da har du nok tilberedt dem feil, liten vits i å skylde på butikken, da!

Jeg kjøper alt av tørkede bønner på innvandrerbutikk og er alltid like fornøyd. Det samme gjelder forsåvidt krydder, pasta, ris, buljong, tomatpure...stort sett alt av den type varer. 

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, Brunhilde skrev:

Da har du nok tilberedt dem feil, liten vits i å skylde på butikken, da!

Jeg kjøper alt av tørkede bønner på innvandrerbutikk og er alltid like fornøyd. Det samme gjelder forsåvidt krydder, pasta, ris, buljong, tomatpure...stort sett alt av den type varer. 

Hvordan kan jeg ha tilberedt dem feil? Bløtlegging og koking, hva kan gjøres så veldig galt?

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan kan jeg ha tilberedt dem feil? Bløtlegging og koking, hva kan gjøres så veldig galt?

Du sa at de virket for lite kokt. Jeg drister meg derfor til å påstå at du ikke kokte dem lenge nok. 

• Liker 6
  • 3 uker senere...
Skrevet

Jeg har nettopp begynt å kjøpe tørkede bønner i innvandrerbutikk, men de fleste jeg har kjøpt så langt har tatt så mye lengre tid å koke enn jeg har vært vant til og likevel kjennes de tørre og ikke gode på smak. Da blir jeg jo bare enda mer skeptisk til disse butikkene. Hva er deres erfaringer? Jeg vet jo at koketid varierer, men de har tatt så mye lenger tid at jeg blir så skeptisk

Skrevet (endret)

Du blir skeptisk til butikken fordi du ikke klarer å koke bønner og du oppretter flere tråder om det. Hvorfor? 

Endret av Brunhilde
  • Liker 2
Skrevet

Noen som kan anbefale noen bra merker?😊 de har vel gjerne noen av de samme?

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som kan anbefale noen bra merker?😊 de har vel gjerne noen av de samme?

Merket som er avbildet under tror jeg er det har sett flest steder og oftest kjøper. Jeg bryr meg imidlertid ikke så mye om merket når det gjelder bønner etc. og jeg kan vel ikke si at jeg har merket noen forskjell heller. 

Kikerter.jpg

Annonse
Skrevet
Akkurat nå, Leo skrev:

Merket som er avbildet under tror jeg er det har sett flest steder og oftest kjøper. Jeg bryr meg imidlertid ikke så mye om merket når det gjelder bønner etc. og jeg kan vel ikke si at jeg har merket noen forskjell heller. 

Kikerter.jpg

Jeg kjøpte nettopp en sånn og ble skikkelig dårlig i magen i ettertid😣 veldig mue luft og litt løs mage. Jeg har tilberedt dem akkurat som vanlig og har ikke hatt problemer med andre merker. Har du opplevd noe liknende? Eller bare gode erfaringer? Jeg kjøpte noen kidneybønner fra samme merket for litt siden og jeg kan ikke si jeg hadde noe problemer med det

Skrevet
På 5.1.2020 den 19.10, AnonymBruker skrev:

Man må jo varmebehandle de i 10-20 minutter. Selv om de er hermetisert. Så er mye lettere å helle disse rett i gryter og supper, uten å bløtlegge/forkoke. Og så må de selvfølgelig skylles godt for konserveringsmidler. 

Riktig behandlet merker jeg ikke forskjell på de hermetiserte og tørre. 

Bare et tips. 

Anonymkode: e711d...660

😳 Dette har jeg aldri hørt om før. Har spist bønner rett ut av boksen (kun skylles i reint vann) i alle år, uten problemer.

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjøpte nettopp en sånn og ble skikkelig dårlig i magen i ettertid😣 veldig mue luft og litt løs mage. Jeg har tilberedt dem akkurat som vanlig og har ikke hatt problemer med andre merker. Har du opplevd noe liknende? Eller bare gode erfaringer? Jeg kjøpte noen kidneybønner fra samme merket for litt siden og jeg kan ikke si jeg hadde noe problemer med det

Jeg vet ikke hva du mener med akkurat som vanlig, men jeg bløtlegger dem i 12 - 18 timer, skyller dem og koker dem i nytt vann så lenge at de er myke, men ikke går i oppløsning. Dette tar som regel minst en time, men det kan også ta lenger tid. Jeg smaker imidlertid på dem for å finne ut om jeg synes de er nok kokt. Er de ikke det får jeg også problemer med magen, så heller litt for mye kokt enn litt for lite. 

Skrevet

Husk at kikerter ikke kokes med salt i vannet.

Koketid på bønner og erter avhenger av hvor tørre de er. Derfor vi akkurat samme bønnetypen fra 2 ulike poser kunne kreve ulik koketid.

Anonymkode: e6c8a...d49

Skrevet
32 minutter siden, Leo skrev:

Jeg vet ikke hva du mener med akkurat som vanlig, men jeg bløtlegger dem i 12 - 18 timer, skyller dem og koker dem i nytt vann så lenge at de er myke, men ikke går i oppløsning. Dette tar som regel minst en time, men det kan også ta lenger tid. Jeg smaker imidlertid på dem for å finne ut om jeg synes de er nok kokt. Er de ikke det får jeg også problemer med magen, så heller litt for mye kokt enn litt for lite. 

Jeg kokte dem i ca 1 time og 45 min og jeg testet dem før jeg tok dem, men likevel😞

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...