AnonymBruker Skrevet 5. januar 2020 #1 Skrevet 5. januar 2020 Hvor kjøper du tørre bønner og kikerter? Jeg kjøpte nylig en pakke på helsekosten men kvaliteten på dem var ikke helt bra Anonymkode: c7021...211
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2020 #3 Skrevet 5. januar 2020 1 minutt siden, Heisann1234 skrev: På asiamat selvfølgelig. Jeg er litt skeptisk til de butikkene.. Det er skikkelig? Anonymkode: c7021...211
Leo Skrevet 5. januar 2020 #4 Skrevet 5. januar 2020 Jeg vil tro at de fleste som bruker en del tørkede belgfrukter kjøper dem på steder som er vesentlig billigere enn de er på helsekostforretninger kjøper dem i butikker som har et mer internasjonalt vareutvalg. Jeg gjør i hvert fall det. 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2020 #5 Skrevet 5. januar 2020 I såkalte innvandringsbutikker. Topp kvalitet. Men må innrømme jeg stor sett tyr til go-green produktene. Mye styr med bløtlegging og koking om ikke. Anonymkode: e711d...660 2
Leo Skrevet 5. januar 2020 #6 Skrevet 5. januar 2020 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: I såkalte innvandringsbutikker. Topp kvalitet. Men må innrømme jeg stor sett tyr til go-green produktene. Mye styr med bløtlegging og koking om ikke. Anonymkode: e711d...660 Det hadde vært helt supert å kunne ty til de hermetiske variantene, men jeg opplever at de som regel er for lite kokt (Eller hva det nå er...) slik at de gir magetrøbbel i langt større grad enn de jeg tilbereder selv fra bunnen av. Det kan jo om ikke annet være et tips til de som lar være å bruke/spise belgfrukter fordi de blir dårlige i magen av det. Jeg merker så og si ingenting annet enn et snev av luft i magen hvis jeg spiser de jeg har kokt selv mens jeg kan bli regelrett syk av enkelte av de hermetiske variantene. Har prøvd flere ganger og flere varianter så det er neppe helt tilfeldig. Samboer og andre familiemedlemmer rapporterer om det samme. Men, som sagt, bare et tips!
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2020 #7 Skrevet 5. januar 2020 Akkurat nå, Leo skrev: Det hadde vært helt supert å kunne ty til de hermetiske variantene, men jeg opplever at de som regel er for lite kokt (Eller hva det nå er...) slik at de gir magetrøbbel i langt større grad enn de jeg tilbereder selv fra bunnen av. Det kan jo om ikke annet være et tips til de som lar være å bruke/spise belgfrukter fordi de blir dårlige i magen av det. Jeg merker så og si ingenting annet enn et snev av luft i magen hvis jeg spiser de jeg har kokt selv mens jeg kan bli regelrett syk av enkelte av de hermetiske variantene. Har prøvd flere ganger og flere varianter så det er neppe helt tilfeldig. Samboer og andre familiemedlemmer rapporterer om det samme. Men, som sagt, bare et tips! Man må jo varmebehandle de i 10-20 minutter. Selv om de er hermetisert. Så er mye lettere å helle disse rett i gryter og supper, uten å bløtlegge/forkoke. Og så må de selvfølgelig skylles godt for konserveringsmidler. Riktig behandlet merker jeg ikke forskjell på de hermetiserte og tørre. Bare et tips. Anonymkode: e711d...660
Heisann1234 Skrevet 5. januar 2020 #8 Skrevet 5. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er litt skeptisk til de butikkene.. Det er skikkelig? Anonymkode: c7021...211 Ja. Er oppvokst i en matkultur der disse matvarene er veldig vanlig. Alltid brukt de fra asiamat. Og helt ærlig så er det først nå de siste par årene norske butikker har tatt det inn i sortimentet 😊 1
Leo Skrevet 5. januar 2020 #9 Skrevet 5. januar 2020 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man må jo varmebehandle de i 10-20 minutter. Selv om de er hermetisert. Så er mye lettere å helle disse rett i gryter og supper, uten å bløtlegge/forkoke. Og så må de selvfølgelig skylles godt for konserveringsmidler. Riktig behandlet merker jeg ikke forskjell på de hermetiserte og tørre. Bare et tips. Anonymkode: e711d...660 Jeg er selvfølgelig klar over det, men jeg merker altså forskjell likevel. Og tipset var altså myntet på dem som sier at de ikke bruker den fantastiske råvarekilden belgfrukter er fordi de ikke tåler dem. Hermetiske varianter er selvfølgelig helt suverent hvis du ikke merker noen forskjell!
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2020 #10 Skrevet 5. januar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Man må jo varmebehandle de i 10-20 minutter. Selv om de er hermetisert. Så er mye lettere å helle disse rett i gryter og supper, uten å bløtlegge/forkoke. Og så må de selvfølgelig skylles godt for konserveringsmidler. Riktig behandlet merker jeg ikke forskjell på de hermetiserte og tørre. Bare et tips. Anonymkode: e711d...660 De hermetiske typene på pappboks? Det står jo på dem at de klar til servering. Anonymkode: b787c...565 3
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2020 #11 Skrevet 15. januar 2020 På 5.1.2020 den 19.07, Leo skrev: Det hadde vært helt supert å kunne ty til de hermetiske variantene, men jeg opplever at de som regel er for lite kokt (Eller hva det nå er...) slik at de gir magetrøbbel i langt større grad enn de jeg tilbereder selv fra bunnen av. Det kan jo om ikke annet være et tips til de som lar være å bruke/spise belgfrukter fordi de blir dårlige i magen av det. Jeg merker så og si ingenting annet enn et snev av luft i magen hvis jeg spiser de jeg har kokt selv mens jeg kan bli regelrett syk av enkelte av de hermetiske variantene. Har prøvd flere ganger og flere varianter så det er neppe helt tilfeldig. Samboer og andre familiemedlemmer rapporterer om det samme. Men, som sagt, bare et tips! Jeg har koker vanligvis svarte bønner selv, men tidligere i dag spiste jeg gogreen sine fra boks og måtte skikkelig på do et par timer senere😳 aner jo ikke om det har noen sammenheng eller om det bare var tilfeldig. Skal sies at jeg har mageproblemer i utgangspunktet Anonymkode: c7021...211
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2020 #12 Skrevet 16. januar 2020 Kjøper på min lokale asiamat eller Global food i Bergen. De har ulike merker og stort sett veldig god kvalitet. Jeg har merket det samme , at vi blir litt dårlige av enkelte kjøpte hermetiske bønner. Tar av og til en økt og koker mye og fryser ned i porsjoner. Frosne bønner er nesten klare til bruk, tiner på et blunk. kikerter ble en ny opplevelse når det gikk opp for meg at de kommer i ulike kvaliteter og størrelse. Nå elsker jeg kikerter, før var det litt blææ. Anonymkode: 3c8df...65f
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2020 #13 Skrevet 16. januar 2020 Kjøper på "innvandrerbutikker". Store poser til billig penge. Anonymkode: a5739...c8f
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2020 #14 Skrevet 16. januar 2020 Holder bønnene fra innvandrerbutikkene greit formen ved koking? Det er problemet mitt med de fleste, de blir så mushy Anonymkode: c7021...211
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2020 #15 Skrevet 16. januar 2020 Er det noen bra slike butikker i Bergen? Hvor finner jeg eventuelt dem? Anonymkode: c7021...211
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2020 #16 Skrevet 16. januar 2020 Kjøper poser på min lokale asiabutikk. Bor ikke i Bergen, så kan dessverre ikke hjelpe med innkjøpssteder. Anonymkode: e6c8a...d49
Djungelvrål Skrevet 16. januar 2020 #17 Skrevet 16. januar 2020 På 5.1.2020 den 19.10, AnonymBruker skrev: Man må jo varmebehandle de i 10-20 minutter. Selv om de er hermetisert. Så er mye lettere å helle disse rett i gryter og supper, uten å bløtlegge/forkoke. Og så må de selvfølgelig skylles godt for konserveringsmidler. Riktig behandlet merker jeg ikke forskjell på de hermetiserte og tørre. Bare et tips. Anonymkode: e711d...660 Uansett er de varer med høy Fodmap og hos mange fordøyer de seg lengre ned i tarmen og forårsaker gjæring og luftproblemer. De er sunne fordi de bidrar til stabilt blodsukker fordi de førdøyes så sakte. Bruker de i pappesker som bare skal skylles i supper, salat og gryter. Men jeg må begrense meg da de fører til endel uro i magen.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2020 #18 Skrevet 16. januar 2020 Akkurat nå, SupaWoman skrev: Uansett er de varer med høy Fodmap og hos mange fordøyer de seg lengre ned i tarmen og forårsaker gjæring og luftproblemer. De er sunne fordi de bidrar til stabilt blodsukker fordi de førdøyes så sakte. Bruker de i pappesker som bare skal skylles i supper, salat og gryter. Men jeg må begrense meg da de fører til endel uro i magen. Bønner generelt eller bare de på boks? Anonymkode: c7021...211
Djungelvrål Skrevet 16. januar 2020 #19 Skrevet 16. januar 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bønner generelt eller bare de på boks? Anonymkode: c7021...211 De ferdigkokte på metall eller pappboks er mildere for magen har jeg lest.
tebrok Skrevet 16. januar 2020 #20 Skrevet 16. januar 2020 On 1/5/2020 at 6:22 PM, AnonymBruker said: Hvor kjøper du tørre bønner og kikerter? Jeg kjøpte nylig en pakke på helsekosten men kvaliteten på dem var ikke helt bra Anonymkode: c7021...211 Jeg kjøper tørre bønner på "innvandrerbutikker". Koster mellom 20 og 40 kr kiloen for de fleste typene. Dette er kanskje en avsporing, men før jeg skaffet meg en trykkoker, trodde jeg at kvaliteten på disse var litt dårlig. (Eller i alle fall at bønnene var gamle og dermed aldri ble helt ordentlig kokt selv om jeg bløtla dem og kokte dem i mange timer). For en forskjell med en trykkoker - ferdige bønner på 45 minutter uten å bløtlegge og måtte planlegge dagen før. Til alle som spiser mye belgfrukter er mitt råd: kjøp en trykkoker! Støtter også opp under de som sier at det er best å koke hermetiserte bønner. Gjør veldig stor forskjell med f.eks. kikerter. Helt annen tekstur på bønnene og mer kremete resultat på hummus blant annet. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå