Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kan fortelle meg litt om hvem som trenger 1 mg evt større doser folat, slik som man får på resept. Fant ikke noe om det i Felleskatalogen.

Opplever gang på gang at apotekfolk ikke vil gi meg det jeg har krav på, slik at jeg må stå og argumentere lenge for å få ut pillene mine.

Gjest Sesselja
Skrevet

Hvis du har resept på det, hvorfor krangler de? Og hvis du har resept på det, så vet du vel hvem som trenger så mye folat? (Svar: Du?)

Folat brukes gjerne av gravide, men da i 0,4mg doser per dag. Også eldre får anbefalt folat, tror jeg, og det blir visst brukt forebyggende mot hjerte- og karsykdommer for høyrisikogrupper. Men hvor store dosene er, aner jeg dessverre ikke.

Men jeg fant dette sitatet på nettstedet til Statens Legemiddelverk: 'Folsyre har lav toksisitet.'

Og da burde det vel ikke være noen grunn for dem å krangle om resepten din...?

Skrevet

Gravide med høyere risiko (ryggmargsbrokk i familien) for ryggmargsbrokk får gjerne også høyere doser med folat enn "vanlige" gravide.

Skrevet

Og folk som bruker Methotrexate, trenger høye doser folsyre for å forhindre bivirkninger av MTX.

Gjest Dalwhinnie
Skrevet
Hvis du har resept på det' date=' hvorfor krangler de? Og hvis du har resept på det, så vet du vel hvem som trenger så mye folat? (Svar: Du?)[/quote']

Jeg er ganske sikker på at Melk vet hvorfor hun selv skal ta det, men forstår spørsmålet som at hun lurer på hvilke andre grupper som bruker så høye doser i et håp om å forstå hvorfor apotekpersonalet krangler.

Skrevet

Korrekt.

Dosen for normale gravide er ikke på resept, da 0,4 er det vanlige. Så har man i tillegg 1mg-tabletter, som jeg skal ta 4 mg av daglig (dvs 4 tabletter).

Nå har jeg vært på 2 apoteker, og begge steder stilte de seg meget tvilende til om dette var rett, selv om både internett, lege og spesialist sier at dette er rett dose for meg. De trodde det var skrivefeil, at det skulle stå 0,4 mg, de prøvde å gi meg reseptrfitt fremfor min resept, de mente det burde holde med 1 mg, de har ringt legen for å sjekke at det stemmer osv.

Ganske flaut i grunnen, å stå der å måtte argumentere for å få ut det jeg har krav på og som er medisinsk anbefalt.

Så siden kunnskapen om dette tydeligvis er så lav, så lurte jeg på om det er andre grupper som benytter dette. Det virker jo som at det ikke er så mange, liksom...

Skrevet
Folsyre (1 mg-tabletter) blir mye brukt. Hovedsaklig til revmatiod artritt-pasienter som bruker Methotrexate. En liten gruppe eldre bruker også det pga gunstige effekter på hjertet.

Høyere doser folsyre er ikke vanlig før/ under graviditet. Etter mine 5 år i apotek har jeg enda ikke sett en resept på det... Det er sikkert riktig, og helt normalt, men vanlig er det ikke.  

Anbefalinger fra legemiddelverket er:

Til fertile kvinner som tidligere har fått barn med nevralrørsdefekt og som planlegger å bli gravide eller er blitt gravide: 4mg/daglig de første 12 ukene.

Ellers er 0,4 mg daglig anbefalt dosering.

Skjønner at du reagerer på at apoteket betviler legen, men er det ikke betryggende at apoteket sjekker hva de leverer ut, og ikke gjør dette blindt? (Du skulle bare visst hvor mye feilutskrivninger leger gjør.... - det er en av grunnene til at apoteket er der som en slags kontrollinstans. Husk - legene er eksperter på sykdommen, farmasøytene er eksperter på legemidlene..)

Jo, fint at de sjekker, men det er måten de har gjort det på. Jeg har kanskje stått der i 10 minutter og argumentert før de har ringt. Nå er heller ikke alle leger tilgjengelige på telefonen hele tiden, en gang måtte jeg vente i 30 minutter.

Jeg er en kvinne i fertil alder, og har tilogmed forklart dem hvorfor jeg har fått det, og grunnen er en søster med sterk grad av ryggmargsbrokk. Jeg synes det er merkelig at ingen på de to apotekene jeg har vært på har visst at slike som meg skal ta høyere doser på 4 mg, selv om de har sjekket med andre som jobbet der.

De har også (begge gangene) nektet å skrive på det som legen har skrevet på resepten (4 mg hver dag), fordi de synes det er for mye. De har heller skrevet "tas som avtalt med legen". Det synes jeg blir å skyve ansvaret over på meg. Er ikke hensikten å få merket medikamentet med det ssom jeg har fått beskjed om å ta?

Jeg synes også det er rart at det lages så mye mas om, i og med at jeg har lest at det er ingen fare med å spise for mye folat, da man ikke kan få "overdose" (som en annen her skrev: lav toksiket eller hva det nå het)

Gjest Veronal i.i.
Skrevet

De har også (begge gangene) nektet å skrive på det som legen har skrevet på resepten (4 mg hver dag), fordi de synes det er for mye. De har heller skrevet "tas som avtalt med legen". Det synes jeg blir å skyve ansvaret over på meg. Er ikke hensikten å få merket medikamentet med det ssom jeg har fått beskjed om å ta?

Nå er ikke jeg farmasøyt - men jeg lurer på om de merker legemiddelet på den måten når legen foreskriver andre doseringer enn det som er anbefalt i pakningsvedlegget?

Gjest Melk ii
Skrevet

Nå er ikke jeg farmasøyt - men jeg lurer på om de merker legemiddelet på den måten når legen foreskriver andre doseringer enn det som er anbefalt i pakningsvedlegget?

Mulig, den forklaringen har jeg ikke tenkt på.

Men det binger meg litt tilbake til hvem som tar disse tablettene. For blant leger med litt peiling er det jo en kjent sak at 4 mg er dosen for sånne som meg, og den er jo ikke tatt helt ut av det blå liksom. :ler:

Gjest Kari N
Skrevet

Av de jeg kjenner som tar folsyre på resept, så er det på grunn av mangel (naturlig/kosthold?) eller på grunn av at de skal ta det på grunn av annen medisin (som sikkert fører til mangel?). Men jeg arbeider hverken som lege, sjukepleier eller farmasøyt, så de kan sikkert si mere om dette på generelt plan.

For meg høres opplevelsene dine travle og irriterende ut, spesielt når dette er noe som ikke er farlig. Ville ha tatt det opp med lege jeg. En gang jeg hadde lignende problem, snakket han med det apoteket han hadde best kontakt med, og forklarte at han ikke kunne bruke tid på dette og at det var belastende også for pasienten (meg). Det ordnet seg fint. :)

"Tas som avtalt med lege" er ikke uvanlig at det står på min medisin (varierer hver gang jeg henter nye doser), men det er fullt mulig det oftest står når legen foreskriver andre doseringer enn det som er anbefalt i pakningsvedlegget.

Skrevet

Mulig, den forklaringen har jeg ikke tenkt på.

Men det binger meg litt tilbake til hvem som tar disse tablettene. For blant leger med litt peiling er det jo en kjent sak at 4 mg er dosen for sånne som meg, og den er jo ikke tatt helt ut av det blå liksom. :ler:

Jeg mener ikke at det er tatt ut av det blå - men når legemiddelfirma søker om lisens til å markedsføre et produkt i et land så velger man som regel en indikasjon basert på strategiske valg og tester legemiddelet i den sammenhengen. Senere velger gjerne leger å bruke legemiddelet til andre formål (sikkerheten til legemiddelet er likevel kjent - indikasjonen går på dokumentering av effekten).

Akkurat i tilfeller som ditt så er det en kjent sak at man anbefaler høyere folatdosering, men det er antakelig ingen legemiddelfirma som endrer indikasjonen basert på denne kunnskapen. Hvis de hadde gjort det kan det bety at de må gjøre flere studier (= penger) for å dokumentere grundigere effekten av høyere folatdosering i tilfeller som ditt.

Hvis jeg har rett i min antakelse om at din bruk ikke står i pakningsvedleget osv. :wink:

Skrevet

Hvis jeg har rett i min antakelse om at din bruk ikke står i pakningsvedleget osv. :wink:

Det er ikke noe vedlegg, det er bare en boks, og på den står det ikkeno'.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...