Gå til innhold

Til foreldre. Slutt å vær så lat.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ryddet for brukerdebatt og brukerangrep samt svar til dette.

Vennligst diskuter sak, ikke person!

Edie, adm.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
På 5.1.2020 den 17.03, theTitanic skrev:

Hele innlegget lyser at du ikke har begrep om hva du snakker om. Vil du nå noe sted med budskapet så les litt faglitteratur, skaff deg kunnskap og begrunn påstandene dine med kildeopplysninger og fakta, samt kom med eksempler til hvordan gjøre ting riktig og eksempler til hvordan gå frem. Verden gir blanke i hva som irriterer deg. Hvem er du liksom? 

Og pedagogikken :" Dere suger. Lær dere å fikse ting", har aldri bidratt til at noen har tatt grep. 

Du vet hva pedagogikk er, eller? Det er ikke betegnelsen på mammapolitiet hvertfall. Pedagogikk betyr i grunn læring, og ulike måter å lære på. Pedagogikken har i stor grad bidratt til grep gjennom åra, spesielt endret barnesynet. Før skulle barn bli sett, men ikke hørt. Nå skal de bli sett OG hørt. Noen tolker ting litt i beste mening, og gir barna full styring. Det betyr ikke at det er pedagogisk å slenge dritt til foreldre (som HI i hovedsak er).

Dette virker litt utenom tema, men følte for å svare på akkurat den. 

Anonymkode: 6bc92...73c

AnonymBruker
Skrevet

Føler ikke at jeg var lat, så du traff ikke meg 🙂. Har en sønn på 20. Han har vokst opp med sunne middager som vi alltid har spist sammen (viktig for meg). Fotball flere ganger i uka fra han var 6. Turer i skog og mark. Gode samtaler/kommunikasjon. Regulert tid på data, bestemt av meg. Og vet du hva 🙂? Tror det er helt vanlig hos de fleste 🙂. Jeg syns det ser rart ut når foreldre putter et nettbrett i handa på en ett-åring, men jeg kan jo ikke garantere at jeg ikke ville ha gjort det samme om det var vanlig for 20 år siden 🙂. Liker å tro at jeg ikke ville ha gjort det 🤣😇

Anonymkode: 46c59...946

Gjest theTitanic
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vet hva pedagogikk er, eller? Det er ikke betegnelsen på mammapolitiet hvertfall. Pedagogikk betyr i grunn læring, og ulike måter å lære på. Pedagogikken har i stor grad bidratt til grep gjennom åra, spesielt endret barnesynet. Før skulle barn bli sett, men ikke hørt. Nå skal de bli sett OG hørt. Noen tolker ting litt i beste mening, og gir barna full styring. Det betyr ikke at det er pedagogisk å slenge dritt til foreldre (som HI i hovedsak er).

Dette virker litt utenom tema, men følte for å svare på akkurat den. 

Anonymkode: 6bc92...73c

Dette er ikke å slenge dritt, men å påpeke at det å kalle folk udugelige ikke bidrar til at de får lyst til å endre seg. Innlegget hadde et provoserende preg. Ergo et kanskje noe krasst svar. Det fremgår tydeligere at ts IKKE er forelder, enn at han er det. 

Skrevet
13 timer siden, Warrior skrev:

Å være i en jobb en hel dag vil jeg ikke kalle å være aktiv altså. 

Skulle dratt med alle late folk på trening jeg. Lære barn å like trening💪🏻Det folk burde gjort. Ikke la jobben bli viktigere enn egne barn og la Internett og TV bli barnevakt..

Barn trenger ikke trening. De trenger å være ute i frisk luft der de leker og bruker fantasien.

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Innleggene dine er veldig lite nyanserte, og bærer preg av at du ikke helt vet hva du snakker om, men skriver om noe du har plukket opp litt her og litt der på nettsider der kroppsfanatikere dominerer.

Det blir ingen god diskusjon av sånt.

Hilsen mamma

Anonymkode: f0233...2a6

Vanskelig å vite hva man snakker om uten å faktisk ha barn selv

Anonymkode: c77f5...a2e

AnonymBruker
Skrevet

Enig. Jeg er lat, og tar til meg det du skriver her :)  barnet mitt er normal i vekt, men er ikke særlig glad i å trene/gå turer, og det er delvis min feil.

Anonymkode: 13924...105

Gjest Warrior
Skrevet
6 timer siden, Honey Dew skrev:

Barn trenger ikke trening. De trenger å være ute i frisk luft der de leker og bruker fantasien.

Ja viktigst med frisk luft og leker, men det er bare bra at de liker trening fra barndommen av. Ikke hard trening som oss voksne selvfølgelig😂

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, Warrior skrev:

Å være i en jobb en hel dag vil jeg ikke kalle å være aktiv altså. 

Skulle dratt med alle late folk på trening jeg. Lære barn å like trening💪🏻Det folk burde gjort. Ikke la jobben bli viktigere enn egne barn og la Internett og TV bli barnevakt..

Så meld deg som frivillig i idrettslag og hjelp barn med å like trening. 

Blir for dumt å bare sitte på Kvinneguiden og skryte over alt du kunne gjort. 

Anonymkode: 44158...742

Gjest Warrior
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så meld deg som frivillig i idrettslag og hjelp barn med å like trening. 

Blir for dumt å bare sitte på Kvinneguiden og skryte over alt du kunne gjort. 

Nå er det barn som ikke trener fra før av som bør lære seg å like det. Ikke barn som er med i en idrett. De er alt aktive.

Så gjerne fortell meg hvordan jeg skal få de inaktive mer aktive. Det skulle vært foreldrenes oppgave å lære de det. Ikke fremmede. Først og fremst må de nekte barna å sitte så lenge foran en skjerm. 

Så er det bare å komme med barna så skal jeg med glede lære de å bli aktiv💪🏻Når ikke enkelte foreldre vil det selv. Så trener jeg foreldrene med det samme. «Nei har ikke tid» «Gidder ikke» er vanlige svar å få.

Gjest Warrior
Skrevet

Få i det minste barna ut i frisk luft. Nei ikke bare i barnehager og skolene. I fritiden også.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Warrior skrev:

Nå er det barn som ikke trener fra før av som bør lære seg å like det. Ikke barn som er med i en idrett. De er alt aktive.

Så gjerne fortell meg hvordan jeg skal få de inaktive mer aktive. Det skulle vært foreldrenes oppgave å lære de det. Ikke fremmede. Først og fremst må de nekte barna å sitte så lenge foran en skjerm. 

Så er det bare å komme med barna så skal jeg med glede lære de å bli aktiv💪🏻Når ikke enkelte foreldre vil det selv. Så trener jeg foreldrene med det samme. «Nei har ikke tid» «Gidder ikke» er vanlige svar å få.

Det hjelper jo ikke at barna ønsker å være aktive om ikke nok folk stiller opp som frivillig i idrettslagene.  Det skrives regelmessig i avisene om barn som ikke får mangelfullt tilbud fordi for få voksne stiller opp. 

Blir for dumt å bare sitte på Kvinneguiden og skryte over alt du kunne gjort. Enten bidrar man med å lære barna å bli glad i fysisk aktivitet eller så bidrar man ikke.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det hjelper jo ikke at barna ønsker å være aktive om ikke nok folk stiller opp som frivillig i idrettslagene.  Det skrives regelmessig i avisene om barn som ikke får mangelfullt tilbud fordi for få voksne stiller opp. 

Blir for dumt å bare sitte på Kvinneguiden og skryte over alt du kunne gjort. Enten bidrar man med å lære barna å bli glad i fysisk aktivitet eller så bidrar man ikke.

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Warrior skrev:

Få i det minste barna ut i frisk luft. Nei ikke bare i barnehager og skolene. I fritiden også.

Og hvor tar du tiden fra da? Mine er så ferdige med å være ute etter en lang uke i barnehagen, med mange timer ute daglig. I helgene har vi ting vi må få gjort. Dagens samfunn er bygd opp på at begge foreldrene skal ha inntekter, helt fulltid. Det dekker også best pensjon. Noen får faktisk ikke til å være ute etter bhg i hverdagen. Små barn blir veldig slitne etter en dag i barmehagen. Jeg bryr meg egentlig lite om hva du synes å ikke, mine barn er veldig aktive, normalvektige og fine i utvikling. Men jeg synes det er veldig dårlig gjort å henge ut foreldre som ikke har denne muligheten. Selvom vi er inne er det ikke slik at de sitter på skjerm. Vi lager mat, leker, pusler, øver på å lese/skrice etc. Å være ute er ikke alt. Det er mye man må lære barna. 

Anonymkode: 11290...222

• Liker 2
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og hvor tar du tiden fra da? Mine er så ferdige med å være ute etter en lang uke i barnehagen, med mange timer ute daglig. I helgene har vi ting vi må få gjort. Dagens samfunn er bygd opp på at begge foreldrene skal ha inntekter, helt fulltid. Det dekker også best pensjon. Noen får faktisk ikke til å være ute etter bhg i hverdagen. Små barn blir veldig slitne etter en dag i barmehagen. Jeg bryr meg egentlig lite om hva du synes å ikke, mine barn er veldig aktive, normalvektige og fine i utvikling. Men jeg synes det er veldig dårlig gjort å henge ut foreldre som ikke har denne muligheten. Selvom vi er inne er det ikke slik at de sitter på skjerm. Vi lager mat, leker, pusler, øver på å lese/skrice etc. Å være ute er ikke alt. Det er mye man må lære barna. 

Det er vel bare i Norge folk er så opphengte i å være ute (paradoksalt som det er, mtp. været her vs. de fleste andre steder). I de fleste land har man et mer normalt forhold til det. Jeg har aldri orka det styret med at man skal ut, koste hva det koste vil. Folk gjør veldig mye annet inne enn å glo på en skjerm, selv om TS tydeligvis har vanskelig for å forestille seg det. 

For øvrig er det viktig å lære seg teknologisk kompetanse, enten TS liker det eller ei. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Anonymus Notarius skrev:

Det er vel bare i Norge folk er så opphengte i å være ute (paradoksalt som det er, mtp. været her vs. de fleste andre steder). I de fleste land har man et mer normalt forhold til det. Jeg har aldri orka det styret med at man skal ut, koste hva det koste vil. Folk gjør veldig mye annet inne enn å glo på en skjerm, selv om TS tydeligvis har vanskelig for å forestille seg det. 

For øvrig er det viktig å lære seg teknologisk kompetanse, enten TS liker det eller ei. 

Veldig enig i det du skriver der. Vi ferierer ofte i spania og der ser man knapt barn ute å leke. 

AnonymBruker
Skrevet

me må itsje skjælla oss ut så naboen sjår oss rart i augo

Anonymkode: 6550d...81e

Gjest Warrior
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å hva tror du er grunnen til at få voksne stiller opp? Det er mange som må stille opp, men gidder folk? Nei. For slitsomt det.

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg snakker mest om de som sitter mye på en skjerm og virkelig er lat. Alle barn går i barnehager og skoler. Likevel sitter alt for mange bak en skjerm når de kommer hjem og i helgene. 

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

me må itsje skjælla oss ut så naboen sjår oss rart i augo

Anonymkode: 6550d...81e

Hæ?😂

AnonymBruker
Skrevet

Aktive foreldre får aktive barn, passive og late foreldre får passive og late barn.  

Anonymkode: f19e3...9ac

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...