AnonymBruker Skrevet 5. januar 2020 #21 Skrevet 5. januar 2020 Man blir ikke feit av verken nettbrett eller å ikke drive med sport, man blir bare usosial og lat. Og kanskje litt lubben. Fedme er forårsaket av dårlig kosthold, og det er der foreldrene må ta tak om de vil at barna skal holde seg slanke og sunne. Trening er for å gi sterkere kropp og bedre utholdenhet, noe som selvsagt er viktig, men er ikke det som er viktig for å unngå overvekt. Da jeg var liten og vi fikk kake eller godis på besøk hos andre, spurte vi høflig "kan jeg få en?", og så tok vi bare én. Nå hører man stadig oftere "hvor mange kan jeg ta?", og enkelte barn regelrett grafser til seg. Når barna ikke lærer seg måtehold, og i tillegg har et dårlig kosthold, har foreldrene lagt grunnlaget for en spiseforstyrrelse som er svært vanskelig å bli kvitt; overspising. Om ikke barna blir feite i barndommen, er sjansen stor for at de blir det som voksen. Så jeg er litt enig med deg, men tror ikke det er ipaden og mangel på deltakelse i sport/idrett som er hovedgrunnen til overvekt. Og så synes jeg i tillegg at mange foreldre burde skjerpe seg når det gjelder å lære ungene høflighet og respekt. Det er skremmende mange frekke og storforlangende unger i dagens samfunn! Anonymkode: 8d9dc...952
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2020 #22 Skrevet 5. januar 2020 Min sønn er en gamer og jeg er en stolt gamer mor. I tillegg spiller han fotball, er med venner og sommeren er han mye ute. Ei er han overvektig. Sympatisk, trygg og god gutt som elsker å spille. Du som ikke har barn bør ikke diktere hvordan andre skal oppdra barna sine, det er faktisk en uting selv om man har barn også. I stede for å irritere deg over andres oppdragelse, så bør du heller ta tak i dine egne problemer. Skjønner ikke hvorfor du henger deg oppi noe som ikke angår deg? Anonymkode: 2cab8...1d5 6
Gjest Warrior Skrevet 5. januar 2020 #23 Skrevet 5. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Man blir ikke feit av verken nettbrett eller å ikke drive med sport, man blir bare usosial og lat. Og kanskje litt lubben. Fedme er forårsaket av dårlig kosthold, og det er der foreldrene må ta tak om de vil at barna skal holde seg slanke og sunne. Trening er for å gi sterkere kropp og bedre utholdenhet, noe som selvsagt er viktig, men er ikke det som er viktig for å unngå overvekt. Da jeg var liten og vi fikk kake eller godis på besøk hos andre, spurte vi høflig "kan jeg få en?", og så tok vi bare én. Nå hører man stadig oftere "hvor mange kan jeg ta?", og enkelte barn regelrett grafser til seg. Når barna ikke lærer seg måtehold, og i tillegg har et dårlig kosthold, har foreldrene lagt grunnlaget for en spiseforstyrrelse som er svært vanskelig å bli kvitt; overspising. Om ikke barna blir feite i barndommen, er sjansen stor for at de blir det som voksen. Så jeg er litt enig med deg, men tror ikke det er ipaden og mangel på deltakelse i sport/idrett som er hovedgrunnen til overvekt. Og så synes jeg i tillegg at mange foreldre burde skjerpe seg når det gjelder å lære ungene høflighet og respekt. Det er skremmende mange frekke og storforlangende unger i dagens samfunn! Anonymkode: 8d9dc...952 Du har rett. Kosthold har også mye å si. Må jo la barna spise så mye og usunt de vil så foreldrene får fred fra maset deres. Skjønner tydeligvis ikke selv for skadelig det er for barna.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2020 #24 Skrevet 5. januar 2020 4 timer siden, Warrior skrev: Noen av svarene beviser at noen føler seg truffet.. Denne "noen" er kanskje deg? Anonymkode: 44158...742 2
Gjest Warrior Skrevet 5. januar 2020 #25 Skrevet 5. januar 2020 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Denne "noen" er kanskje deg? Anonymkode: 44158...742 Hvorfor skulle jeg føle meg truffet? Ikke jeg som er lat og ikke gidder å oppdra barn.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #26 Skrevet 6. januar 2020 11 timer siden, Warrior skrev: Vær så snill å slutt å vær så lat! Det irriterer vettet av meg! For det første. Begynn å oppdra barna deres. Ikke skjem de bort. Joda jeg vet det er prinsen og prinsessa deres, men tenk når de blir tenåringer når dere skjemmer de bort fra de er små. Si nei. Ikke la de få lov bare for de gråter og du synes så synd på gullungen din.. For det andre. Begynn å lær barna deres å være aktive og lær de å like trening og kanskje sport. La de leke mer ute. La de leke leker der de må være aktiv. Vær med de ut og lek. Jeg DRITER i om du ikke orker/har tid!!!!!! Skal du ha barn så får du gi deg tid til barna dine. Gi faen i å gi de nettbrett og mobil fra de er bittesmå. I så fall ikke la de få lov å sitte lenge med det bare for du skal ha fri, og er lat selv. Aldri vært så mye fedme blant barn som nå og det er foreldrene sin feil. Så skjerp dere. Enig? lær de å ikke hyle og skrike for alt. lær de ikke å grise Anonymkode: f9d7f...e11
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #27 Skrevet 6. januar 2020 Bor på beste vestkant, og her er det ingen mangel på iPhone, iPad’er, spillkonsoller og andre skjermer. Meget variert hvor mye foreldrene engasjerer seg i lek. Høy deltakelse i organiserte aktiviteter. Ikke noe problem med overvekt. Tror det har med kosthold å gjøre, ikke skjerm. Anonymkode: fa8cc...c58
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #28 Skrevet 6. januar 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bor på beste vestkant, og her er det ingen mangel på iPhone, iPad’er, spillkonsoller og andre skjermer. Meget variert hvor mye foreldrene engasjerer seg i lek. Høy deltakelse i organiserte aktiviteter. Ikke noe problem med overvekt. Tror det har med kosthold å gjøre, ikke skjerm. Anonymkode: fa8cc...c58 Ja, det har mest med kosthold å gjøre. Anonymkode: 89537...f21
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #29 Skrevet 6. januar 2020 21 timer siden, CabinCruiser skrev: Njæ. Jeg mener at foreldre skal være mer lat. Mer egoistisk. Syns at mange har for stor realisering gjennom barna sine istede for fokus på seg selv. Man trenger ikke delta på absolutt alt lille Ola og Kari er med på. Man må ikke være med i barselgrupper, lekegrupper, dra på fotballturneringer og sitte å se på turntreninga. Man må ikke finne på noe absolutt hele forbanna tiden. Noen ganger må de faktisk finne på ting selv. Nei, jeg gidder ikke å gå ut å leke med barna hver bidige dag. De kan leke selv. Enig🤩 Anonymkode: ae08a...8b3 3
Gjest Warrior Skrevet 6. januar 2020 #30 Skrevet 6. januar 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Bor på beste vestkant, og her er det ingen mangel på iPhone, iPad’er, spillkonsoller og andre skjermer. Meget variert hvor mye foreldrene engasjerer seg i lek. Høy deltakelse i organiserte aktiviteter. Ikke noe problem med overvekt. Tror det har med kosthold å gjøre, ikke skjerm. Anonymkode: fa8cc...c58 Det har med kosthold og gjøre også ja. Feit mat er tydeligvis det beste som finnes blant voksne og barn. Men mye har også med skjermen og Internett å gjøre. Etter det ble hele «livet» til folk så har det økt godt med fedme og lathet også.
Gjest Warrior Skrevet 6. januar 2020 #31 Skrevet 6. januar 2020 Hva skal barn ned i 1-2 års alderen med en forbanna skjerm?
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #32 Skrevet 6. januar 2020 Innleggene dine er veldig lite nyanserte, og bærer preg av at du ikke helt vet hva du snakker om, men skriver om noe du har plukket opp litt her og litt der på nettsider der kroppsfanatikere dominerer. Det blir ingen god diskusjon av sånt. Hilsen mamma Anonymkode: f0233...2a6 10
Gjest Warrior Skrevet 6. januar 2020 #33 Skrevet 6. januar 2020 (endret) Jeg driter i hva folk skriver på nettsider. Jeg skriver hva jeg mener og fakta. Alle vet det har økt med fedme og lathet i verden. Også mye blant barn. Internett er livet til folk. Det trenger vi ikke nettsider for å finne ut av! Likevel nekter folk at det er fakta. Når jeg var barn på 90 tallet var vi alltid ute å lekte. Nå er det nesten ikke barn å se ute. Hvorfor? JO FOR DE SITTER INNE MED EN SKJERM! Vi hadde nitendo og PlayStation og spill vi også. Likevel fikk vi ikke sitte hele tiden. Vi var mye ute. Eller lekte inne. Nå sitter jo de voksne også foran en skjerm hele tiden så ikke rart barna gjør det.. Endret 6. januar 2020 av Warrior
Honey Dew Skrevet 6. januar 2020 #34 Skrevet 6. januar 2020 1 time siden, Warrior skrev: Jeg driter i hva folk skriver på nettsider. Jeg skriver hva jeg mener og fakta. Alle vet det har økt med fedme og lathet i verden. Også mye blant barn. Internett er livet til folk. Det trenger vi ikke nettsider for å finne ut av! Likevel nekter folk at det er fakta. Når jeg var barn på 90 tallet var vi alltid ute å lekte. Nå er det nesten ikke barn å se ute. Hvorfor? JO FOR DE SITTER INNE MED EN SKJERM! Vi hadde nitendo og PlayStation og spill vi også. Likevel fikk vi ikke sitte hele tiden. Vi var mye ute. Eller lekte inne. Nå sitter jo de voksne også foran en skjerm hele tiden så ikke rart barna gjør det.. Da jeg vokste opp fantes det ikke en eneste bakke uten skispor om vinteren. Var det snø, var vi ute og lekte, uansett hvor dyp eller ikke dyp den var.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #35 Skrevet 6. januar 2020 1 time siden, Warrior skrev: Jeg driter i hva folk skriver på nettsider. Jeg skriver hva jeg mener og fakta. Alle vet det har økt med fedme og lathet i verden. Også mye blant barn. Internett er livet til folk. Det trenger vi ikke nettsider for å finne ut av! Likevel nekter folk at det er fakta. Når jeg var barn på 90 tallet var vi alltid ute å lekte. Nå er det nesten ikke barn å se ute. Hvorfor? JO FOR DE SITTER INNE MED EN SKJERM! Vi hadde nitendo og PlayStation og spill vi også. Likevel fikk vi ikke sitte hele tiden. Vi var mye ute. Eller lekte inne. Nå sitter jo de voksne også foran en skjerm hele tiden så ikke rart barna gjør det.. Dette er nok langt fra sannheten. Dagens samfunn fungerer ikke på samme måte som da jeg var barn på 80-90 tallet. Når vi er hjemme fra barnehagen er klokken fort 16:30-17, så skal vi lage middag, og vipps er klokka 18. I tiden mens vi lager middag leker barna selv. Arbeidsdagene blir lenger og lenger og er til mer ugunstige tider. Da jeg var barn jobbet mamma fra 08:00-15:00. Svært få jobber sånn lenger. En annen ting er at barna er mye ute i barnehagen, de trenger å lære seg å leke i roligere tempo inne, brettspill og kortspill feks. Hos oss er de ute ca 4 av 7 timer i bhg hver dag, de er kjempe slitne og har ikke lyst til å være ute etter bhg, ikke får vi det til før det er mørkt heller. Overvekt blant barn handler mye om kosthold. Faktisk er kosthold den biten man først må ta tak i når det gjelder fedme. Dårlig kunnskap og tidspress gjør at mange tyr til pasta, ris og minimalt med grønnsaker og fisk. Der har du svaret ditt. Helt frem til ungdomsskolealder er barn i godt med aktivitet på skolen. Jeg synes folk kan slutte å dømme, du vet faktisk ingenting om hvordan hver familie styrer sine liv. Ettersom hva jeg leser om deg er du den siste som skal dømme andre. Anonymkode: 11290...222 4
bodyhack_petter Skrevet 6. januar 2020 #36 Skrevet 6. januar 2020 På 5.1.2020 den 17.03, theTitanic skrev: Hele innlegget lyser at du ikke har begrep om hva du snakker om. Vil du nå noe sted med budskapet så les litt faglitteratur, skaff deg kunnskap og begrunn påstandene dine med kildeopplysninger og fakta, samt kom med eksempler til hvordan gjøre ting riktig og eksempler til hvordan gå frem. Verden gir blanke i hva som irriterer deg. Hvem er du liksom? Og pedagogikken :" Dere suger. Lær dere å fikse ting", har aldri bidratt til at noen har tatt grep. Men det holder ikke å bare si det uten samme krav til eksempler. Hvem er du da? Selv er jeg enig i mye. Man må kunne si nei, og være konsekvent når man gjør det. Man har ikke vondt av å delta litt mer heller og belage seg mindre bruke TV og nettbrett som barnepasser. Men er også enig i at barn fint kan leke mye selv, et godt triks forøvrig er å være med på å sette i gang leken og så «snike seg litt ut».
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #37 Skrevet 6. januar 2020 Kan jeg spørre hvor mange barn du har oppdratt og/eller har erfaring med? Du sier det har ikke KG noe med, men dersom du skal gre all foresatte over en kam er det jo greit å få vite hvor du gjør opp disse erfaringene fra. Selv er jeg mor til en 9-åring og jobbet som pedagog. Og ja, vi var mer ute på 90-tallet - men i dag er det et helt annet tempo på hverdagen enn før i tiden. Etter min erfaring er barn fortsatt aktive (nesten for aktive) og har travle hverdager. Noen barn har to-tre fritidsaktiviteter i uka, har med barn hjem, lekser, helger går til tur og mer lek med venner. Som pedagog vil jeg si at barnefamilier nesten skal senke skuldrene litt og la barn være barn. Barna begynner på skolen halv ni og er ikke ferdig før 2-3 tiden. Når de da kommer hjem fra skolen, er det lekser - så middag. Dersom du jobber 7 timer om dagen, spiser middag - er det vel godt å slappe av litt og? Barn slapper da av med Lego, Barbie, brettspill eller hva det skulle være. Datteren min har lekser på nettbrett og spiller av og til en halvtimestid på hverdager. Men hun er mer interessert i å styre med andre ting. Og slik er vennene hennes og. Så ja, nettbrett og internett har blitt en del av hverdagen til barna - noe skole faktisk forventer. Og nå snakker jeg ikke bare om datteren min, men vennene hennes og barn jeg jobber med - de leker med hverandre, er aktive i løpet av dagen og har gode foreldre. Jeg er en "lat" foreldre. Jeg elsker dødtid og ikke måtte ha dårlig samvittighet for å ikke løpe ut i skogen med datteren min på tur i helgene. Hun får lov til å se på barne-tv til ti-halv elleve i helgene - mens jeg slapper av med mitt. Og vet du hva, det gir meg ingen dårlig samvittighet å være litt lat. Anonymkode: aa9f0...d07 2
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 6. januar 2020 #38 Skrevet 6. januar 2020 Jeg synes tvert i mot dagens foreldre er for lite late (meg selv inkludert). Vi bør bli flinkere til å la barna klare seg mer selv. Dersom barn var høfligere og greiere før, var det ikke fordi foreldrene brukte mer tid på dem, men tvert i mot. Foreldre har aldri brukt mer tid på barna sine enn i dag (sjekk ssb og annen statistikk), så det er definitivt ikke det at foreldre bruker for lite tid på ungene som er problemet i dag (dersom det i det hele tatt er noe problem).
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #39 Skrevet 6. januar 2020 På 5.1.2020 den 16.46, Warrior skrev: Vær så snill å slutt å vær så lat! Det irriterer vettet av meg! For det første. Begynn å oppdra barna deres. Ikke skjem de bort. Joda jeg vet det er prinsen og prinsessa deres, men tenk når de blir tenåringer når dere skjemmer de bort fra de er små. Si nei. Ikke la de få lov bare for de gråter og du synes så synd på gullungen din.. For det andre. Begynn å lær barna deres å være aktive og lær de å like trening og kanskje sport. La de leke mer ute. La de leke leker der de må være aktiv. Vær med de ut og lek. Jeg DRITER i om du ikke orker/har tid!!!!!! Skal du ha barn så får du gi deg tid til barna dine. Gi faen i å gi de nettbrett og mobil fra de er bittesmå. I så fall ikke la de få lov å sitte lenge med det bare for du skal ha fri, og er lat selv. Aldri vært så mye fedme blant barn som nå og det er foreldrene sin feil. Så skjerp dere. Enig? Så glad jeg ikke kjenner så mange late foreldre som deg. Kjenner stort sett veldig aktive, omsorgsfulle foreldre. Anonymkode: b2983...2a7
Gjest Warrior Skrevet 6. januar 2020 #40 Skrevet 6. januar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så glad jeg ikke kjenner så mange late foreldre som deg. Kjenner stort sett veldig aktive, omsorgsfulle foreldre. Anonymkode: b2983...2a7 Å være i en jobb en hel dag vil jeg ikke kalle å være aktiv altså. Skulle dratt med alle late folk på trening jeg. Lære barn å like trening💪🏻Det folk burde gjort. Ikke la jobben bli viktigere enn egne barn og la Internett og TV bli barnevakt..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå