AnonymBruker Skrevet 5. januar 2020 #1 Skrevet 5. januar 2020 Sitter her og filosoferer litt over jobbsøknader. Og er egentlig litt nysgjerrig på hvordan andre skriver. Skriver du kort? Skriver du langt? Skriver du med store ord? Er du kreativ? Eller holder du deg konservativ? Har aldri lest andre sine jobbsøknader. Så derfor fikk jeg lyst til å komme med en forespørsel til noen modige sjeler. Er det noen her som vil dele sin jobbsøknad med meg? Den kan godt være redigert og anonymisert for å ikke avsløre hvor du har søkt. Og søknaden kan gjerne være gammel. Har så lyst til å se. Uavhengig av om det har blitt jobb ut av det eller ikke. Hadde vært gøy å fått et innblikk i skrivestilen til folk. Noen som tørr? Hvis ikke, så fortell bare litt generelt om hvordan du skriver (hvis du vil). Slik som jeg skriver nok av og til alt for lang og følelsesmessig. Men passer på å dekke opp alle kravene til stillingsannonsen. Anonymkode: 652b8...567
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2020 #2 Skrevet 5. januar 2020 Her er et anonymisert eksempel som har brakt meg til både intervjuer og jobbtilbud. Anonymkode: 36fd7...cc3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #3 Skrevet 7. januar 2020 Slenger meg på her. Noen fler? Anonymkode: 5562f...633
Anim92 Skrevet 7. januar 2020 #4 Skrevet 7. januar 2020 1. Man skal høre at det er "deg" når man leser. Hvis du leser søknaden høyt, skal det ikke føles/høres unaturlig ut. 2. Skriv konkret hva du kan bidra med i bedriften, hvorfor du vil jobbe der. 3. Ikke la søknad bli en slags oppsummering av CV. 4. Avslutt alltid med at du ser fram til å høre fra de. Ikke "håper på positivt svar" eller noe. Krev svar! 5. Ring før du sender søknad eller et par dager etter, med et par relevante spørsmål. Du huskes!
Anim92 Skrevet 7. januar 2020 #5 Skrevet 7. januar 2020 Har også fått høre fra folk som jobber med rekruttering osv at "jeg er er en mann på 27 år som søker jobb hos dere som..." osv er helt unødvendig. Alder fremkommer i CV, og det er jo ikke noe tvil om hvorfor han skriver. Kan evt skrive "viser til jobbannonse xx" eller noe helt i starten. Ved å ta vekk den delen må man være mer rett på sak med en gang. Men tviler på at det er krise å droppe det heller, til syvende og sist er det vel ikke det som avgjør..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå