Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at man ikke får det hvis man har fast jobb, men for meg er det slik at jeg hadde "fast" jobb i fjor, det første halvåret. Siden ble jeg ringevikar ut 2019, noe jeg fremdeles er.

Jeg har regnet ut at jeg vil få ca. 30.000 i feriepenger i juni. Det jeg altså da lurer på er siden jeg nå er ringevikar, så vil jeg vel uansett få utbetalt det jeg jobber i mai måned (altså det jeg får utbetalt i juni) i tillegg til feriepengene..?

For hvis det ikke er slik, har jeg jo ingenting å vinne på å jobbe i mai måned..

Anonymkode: 3cbc1...acf

Skrevet

Hør lønnskontoret

Men siden du er times ansatt vil jeg anta du får begge deler

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du får lønn som normalt, feriepengene kommer opp på der igjen

Anonymkode: 25490...e91

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du er timelønnet får du lønn i juni for der du har jobbet i mai, samt feriepenger opptjent i 2019. Men du får ikke lønn når du tar ut ferie, så feriepengene må du spare for å dekke lønnstapet etter du har tatt ut ferie.

Anonymkode: 1bec1...f6f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Har du timelønn, så ja. Har du fastlønn, så nei. Jeg har fastlønn og får kun feriepenger minus 1 uke fratrekk for den 5 ferieuka

Anonymkode: 4c597...9d5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er veldig forskjellig fra sted til sted. Noen praktiserer med ulike løsninger på samme arbeidsplass også, avhengig av om man har full stilling eller er deltidsansatt.
Hvis du spør sjefen din så får du riktig svar.

Anonymkode: 2f5ad...045

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du får alltid den lønnen du tjener, samt utbetaling av oppsparte feriepenger fra 2019. Spørsmålet er om du trekkes for ferie i 2020. I og med du er vikar så har du trolig ikke rett på ferie, og siden du ei heller har fast lønn trekkes du nok ikke. Men du bør sjekke dette med din HR-avdeling, for det er mange nyanser i dette mht din kontrakt og om du har rett på ferie. 

Anonymkode: c1bc0...690

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Som siste taler sa. 
Man skal jo selvfølgelig ha betalt for det man jobber. 
Trekker de lønn for fem uker ferie og man kun får tre, må de betale for de to ukene. Eller du kan ta to uker ferie året etter, med lønn. 
Når du er ansatt på timebasis blir du ikke trukket. Og feriepengene du har tilgode, kan du be om når som helst etter 1.januar. Er ikke sikkert du får dem, varierer litt fra sted til sted. 

Anonymkode: 35d59...4d1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...