Gå til innhold

Utrygt tilknyttet barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min viser sjelden glede ved gjensyn med meg, men viser alltid til pappaen sin. Vi ser ungen litt forskjellig mengde tid, avhengig av arbeidssituasjon. Alle påpeker at hun er trygg og selvsikker, hun fungerer godt i barnehagen på alle måter. Jeg hjemme med henne 24/7 til hun var ca 26 måneder, hun fyller straks 3 år. Hun vil sjelden ha kos av meg når jeg tar initiativ, men tar av og til initiativ selv. Kan tilknytninga hennes til meg være ødelagt av barnehagestart og at pappaen er mer på banen nå? 

Anonymkode: fc9c9...233

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Sånn var min eldste også. Ville helst være med pappa. Husker hun sa engang da jeg spurte at det var fordi han hadde finere hår 🤣

Nå er vi perlevenner (hun er voksen).

Yngstemann er gutt, og favoriserer meg.... kan det ha noe med kjønn å gjøre?

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Helgeline said:

Nei. Sånn var min eldste også. Ville helst være med pappa. Husker hun sa engang da jeg spurte at det var fordi han hadde finere hår 🤣

Nå er vi perlevenner (hun er voksen).

Yngstemann er gutt, og favoriserer meg.... kan det ha noe med kjønn å gjøre?

🤣 Nydelig grunn: " finere hår"! Mistenker at det er fordi far setter ingen grenser, jeg stresser mer som den "ansvarsfulle"/voksne i forholdet... Prøver å trøste meg med at jeg la et grunnlag første 2 årene hennes slik at hun har 2-3 andre hun har trygg og god kontakt med nå..

AnonymBruker
Skrevet

Det er så lite kunnskap om tilknytning blant foreldre. Det som kan skade tilknytningen er omsorgssvikt etter det jeg har lest. Har ikke mye peiling på tilknytning selv heller. 

Anonymkode: 6c05a...3c1

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du klenger for mye? Hvis du var hjemme til barnet var over to år og synes det er vanskelig at det er i barnehage nå, kan det hende barnet blir usikker på deg. Barnet kjenner din usikkerhet og vender seg til den som ikke er usikker som i dette tilfellet er far. Jobb med deg selv og få bort usikkerheten. Stol på at hun har det bra i bhg, at dere gjør en bra jobb så vil det nok gå seg til.

Anonymkode: d2909...5e0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei dette handler ikke om utrygg tilknytning. Utrygg tilknytning utvikles dersom barn utsettes for omsorgssvikt vold og/eller misbruk. 

F eks hvis en lar barnet ligge å gråte i lange tider uten å respondere kan barnet utvikle en utrygg tilknytning. 

Det du beskriver er ikke symptomer på utrygg tilknytning. 

Anonymkode: 6e749...e71

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Kanskje du klenger for mye? Hvis du var hjemme til barnet var over to år og synes det er vanskelig at det er i barnehage nå, kan det hende barnet blir usikker på deg. Barnet kjenner din usikkerhet og vender seg til den som ikke er usikker som i dette tilfellet er far. Jobb med deg selv og få bort usikkerheten. Stol på at hun har det bra i bhg, at dere gjør en bra jobb så vil det nok gå seg til.

Anonymkode: d2909...5e0

Uff. Det kan nok være jeg klenger for mye..

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei dette handler ikke om utrygg tilknytning. Utrygg tilknytning utvikles dersom barn utsettes for omsorgssvikt vold og/eller misbruk. 

F eks hvis en lar barnet ligge å gråte i lange tider uten å respondere kan barnet utvikle en utrygg tilknytning. 

Det du beskriver er ikke symptomer på utrygg tilknytning. 

Anonymkode: 6e749...e71

Godt å høre. 

AnonymBruker
Skrevet

Hadde en slik periode når BHG begynte og jeg lurte på detsamma. Men han er mammagutt hele veien nå igjen. Det går i faser hvem de trenger mest, men PM du er hennes tilknytningsperson nr 1 er det deg hun vil ha når det er krise (redd, syk, trøst etc) over tide så det vil vise seg. Skulle det være far er det ikke heller en dårlig ting - en av dere må være hovedtilknytningsperson. Men skulle bli veldig overrasket hvis det er far når du vært hjemme så lenge hvis du vare har vært normalt tilstede mentalt og svart når hun er lei seg etc ;) er sikkert bare mer morsomt med far nå en stund, kanskje han er mer leken og hun har men behov for lek enn trygghet akkurat nå? Sånn var det for oss iallafall

Anonymkode: f26a3...b09

AnonymBruker
Skrevet

Og nei - utrygg tilknytning er det uansett ikke. Ditt spørsmål er vel egentlig om det er du eller far som er hovedtilknytningsperson 

Anonymkode: f26a3...b09

Skrevet

Dette er helt vanlig. Her i gården er pappa karusellpappa, mens meg tar de for gitt. Alt er stas med pappa, og jeg er den de vet alltid er der uansett. Ikke stas med meg, men dog veldig trygt. 

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, duplexx said:

Dette er helt vanlig. Her i gården er pappa karusellpappa, mens meg tar de for gitt. Alt er stas med pappa, og jeg er den de vet alltid er der uansett. Ikke stas med meg, men dog veldig trygt. 

samme her..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...