Gå til innhold

Bartholinitt - hjelp!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ifjor sommer fikk jeg en kul i underlivet mens jeg var på ferie som jeg raskt klarte å identifisere selv som bartholinitt via et google-søk. Kulen var ganske stor med en gang jeg oppdaget den, men uten særlig smerte. Over omkring en uke vokste den seg større, og da jeg endelig kom meg til legekontoret var den så stor at jeg knapt klarte gå/sitte og jeg gråt natten igjennom. Det er noe av den verste smerten jeg har hatt.

Legen identifiserte raskt at den var såpass stor at den burde fjernes kirurgisk, og jeg fikk heldigvis time på Ullevål dagen etter. De tømte den fullstendig under narkose, og alt gikk heldigvis fint. Ulempen var at jeg skulle på en lengre utenlandsferie med min nye kjæreste dagen etter, og de neste to ukene var det mye stress med sårstell og dusjing, i tillegg til at jeg ikke fikk bade eller ha sex.

De opererte vekk cysten ved marsupialisering som etterlater området mer "åpent" (kan se dette selv med speil) og skal forhindre at dette skjer igjen på samme sted. Man kan selvsagt fortsatt få en på andre siden.

Og nå sitter jeg her, en uke unna en ny ferie med kjæresten som vi har bestemt å ta i januar. Jeg går på toalettet, føler meg øm på den ene siden. Under kjønnsleppene, lenger inn, kjenner jeg en liten kul. Er det mulig, mot alle odds, at dette likevel er kommet tilbake på samme sted? Jeg forstår ikke hvorfor dette skjer med meg, har lyst til å gråte.

Jeg orker virkelig ikke å gå gjennom hele greia en gang til. Er det noen som har behandlet begynnende bartholinitt på annet vis - med antibiotika el.l.?

Anonymkode: cd4b5...48e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt bartholitt, som Ikke var så omfattende som du beskriver å ha hatt. Men fikk tips om å sitte med underlivet i varmt vann 2-3 ggr om dagen I 10 min av gangen og det løste opp min på 3 dager. Kanskje det er verdt å prøve?! 

Anonymkode: e073c...4bf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har operert to ganger på samme side. Dessverre. Samme operasjon som deg. 

Anonymkode: accd2...a3d

AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt bartholitt, som Ikke var så omfattende som du beskriver å ha hatt. Men fikk tips om å sitte med underlivet i varmt vann 2-3 ggr om dagen I 10 min av gangen og det løste opp min på 3 dager. Kanskje det er verdt å prøve?! 

Anonymkode: e073c...4bf

Ja, jeg fikk også tips om "setebad" med medisinsk grønnsåpe sist, men det var først og fremst etter operasjonen, for å holde området rent. Jeg snakket med kvinneklinikken på telefon nå i stad, og de sa at jeg gjerne må forsøke det, men det har ikke så mye å si mtp. hvorvidt den vokser seg større enn den er nå. Det er egentlig opp til immunforsvaret mitt å forsøke å bekjempe en evt. betennelse. 

Så det er ikke så mye å gjøre nå utover å vente...beste scenario er at den forsvinner av seg selv. Nest beste er at den vokser seg stor veldig raskt, og jeg får fjernet den før jeg tar ferie. Verste scenario er at den ligger der bare og først blir infisert MENS jeg er på ferie og får et smertehelvete og kjemperegning da. 

Den er heldigvis mye mindre enn den forrige var da jeg oppdaget den. Hvor stor/smertefull var kulen da du oppdaget den? Gikk du rett til legen?

TS

AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har operert to ganger på samme side. Dessverre. Samme operasjon som deg. 

Anonymkode: accd2...a3d

Så dritt. Var det full narkose og marsupialisering begge ganger?

Var kulen stor da du først oppdaget den begge ganger?

TS

AnonymBruker
Skrevet

Iflg denne siden kan man forsøke med antibiotika. Det står at det kan forsøkes hvis man har feber osv, men du kan jo høre med legen din om du kan få prøve en kur mens du er på ferie, for å minske risikoen for at den vokser og blir vond mens du er borte? Og slippe å dra nyoperert på ferie igjen?

Anonymkode: 8fa62...28d

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Iflg denne siden kan man forsøke med antibiotika. Det står at det kan forsøkes hvis man har feber osv, men du kan jo høre med legen din om du kan få prøve en kur mens du er på ferie, for å minske risikoen for at den vokser og blir vond mens du er borte? Og slippe å dra nyoperert på ferie igjen?

Anonymkode: 8fa62...28d

Jeg har ikke feber eller nedsatt allmenntilstand, og hadde det ikke sist heller. Da de tømte cysten, fant de ikke noe særlig med puss, kun væske. Det var derfor ikke nødvendig med antibiotika ettersom de mente det ikke var en infeksjon.

Jeg er usikker på om antibiotika kan hjelpe mot at kulen utvikles i seg selv, det virker jo som om det er to separate prosesser. Leger er også blitt ganske restriktive med antibiotika. Men jeg skal høre med legen hva som er mulig ila. uken.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...