AnonymBruker Skrevet 5. januar 2020 #1 Skrevet 5. januar 2020 Hei Vet noen når man må vrake bileb for å unngå årets årsavgift på bil? Det er i vedtfold hvis det hsr noe å si. Personbil. Lest på vegvesen.no men blor ikke klok Anonymkode: 18bc8...69f
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2020 #2 Skrevet 5. januar 2020 Årsavgiften er innbakt i forsikringen, det er en ordning som startet i 2019. Anonymkode: 3a25d...70c
JDT Skrevet 5. januar 2020 #3 Skrevet 5. januar 2020 Ja, det vet jeg. Men det er en visst dato man må vrake bilen for å ikke betale denne.
Husholdning1 Skrevet 5. januar 2020 #4 Skrevet 5. januar 2020 Akkurat nå, JDT skrev: Ja, det vet jeg. Men det er en visst dato man må vrake bilen for å ikke betale denne. Årsavgift finnes ikke lengre. I dag er det en trafikkforsikringsavgift som telles med et visst kronebeløp per dag. Det løper til dagen du sier opp forsikringen. 1
Leo Skrevet 5. januar 2020 #5 Skrevet 5. januar 2020 Akkurat nå, JDT skrev: Ja, det vet jeg. Men det er en visst dato man må vrake bilen for å ikke betale denne. Nei, ikke nå lenger. Når bilen er registrert som vraket opphører plikten du som eier har til å ansvarsforsikre kjøretøyet og dermed også å betale trafikkforsikringsavgift (Tidligere årsavgift) siden denne nå beregnes (Og faktureres) pr. dag på samme måte som forsikringspremie. 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2020 #6 Skrevet 5. januar 2020 Ok. Så når jeg vraker bilen, så ringer jeg og sier opp forsikringen på denne? For den er bakt inn i forsikringen? Anonymkode: 18bc8...69f
Horten Market Skrevet 5. januar 2020 #7 Skrevet 5. januar 2020 Det holder å levere inn skiltene til trafikkstasjonen, da sies forsikring og "årsavgift" automatisk opp. Det er ikke lenger noen frister for dette, du betaler bare for tiden bilen er skiltet.
tdm900 Skrevet 5. januar 2020 #8 Skrevet 5. januar 2020 (endret) 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok. Så når jeg vraker bilen, så ringer jeg og sier opp forsikringen på denne? For den er bakt inn i forsikringen? Anonymkode: 18bc8...69f Korrekt. Du går og inn på siden til SVV, og selv avregistrerer bilen. Ligger inn med bankid. Endret 5. januar 2020 av tdm900
Leo Skrevet 5. januar 2020 #9 Skrevet 5. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ok. Så når jeg vraker bilen, så ringer jeg og sier opp forsikringen på denne? For den er bakt inn i forsikringen? Anonymkode: 18bc8...69f Du trenger ikke å ringe og si fra en gang. Det går automatisk og du vil normalt få en opphørsmelding på SMS og/eller pr. post. (Men siden det ikke eksisterer helt vanntette systemer kan det være lurt å sjekke at forsikringen har opphørt fra riktig dato når du får neste faktura/trekk i nettbanken).
Parv Skrevet 5. januar 2020 #10 Skrevet 5. januar 2020 Du betaler forsikring og veiavgift (trafikkavgift) for de dagene du har bilen. Vraker du bilen, vil både forsikring og veiavgift opphøre fra dagen da melding om vraking blir sendt til biltilsynet. Det samme gjelder dersom du selger bilen eller tar av skiltene og leverer disse til veistasjonen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå