AnonymBruker Skrevet 5. januar 2020 #1 Skrevet 5. januar 2020 Noen her som har hatt det? Hvordan fungerte det? Anonymkode: 303b5...9d7
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2020 #2 Skrevet 5. januar 2020 Det spørs hvor mye du har i lån Anonymkode: 2d4a8...1cf
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2020 #3 Skrevet 5. januar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det spørs hvor mye du har i lån Anonymkode: 2d4a8...1cf Nei, det fungerer likt uavhengig av hva man har i lån. Anonymkode: 21fd2...664 4
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2020 #4 Skrevet 5. januar 2020 Man lever på et minimum i fem års tid er deretter blir restgjelden slettet. Anonymkode: 87668...b09 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2020 #5 Skrevet 5. januar 2020 Okey og hvordan fungere det? Jeg er evig ute av stand til å betjene min gjeld på en ganske stor sum, jeg er ufør blitt og har barn. Skal ringe diverse instanser Og starte en prosess nå og lurte på hva jeg egentlig går til🤷♀️ Anonymkode: 303b5...9d7
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2020 #6 Skrevet 5. januar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man lever på et minimum i fem års tid er deretter blir restgjelden slettet. Anonymkode: 87668...b09 Går de da etter livsoppholdssatser ? Anonymkode: 303b5...9d7
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2020 #7 Skrevet 5. januar 2020 https://www.regjeringen.no/no/tema/forbruker/gjeldsordning/id670299/ Anonymkode: 87668...b09
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2020 #8 Skrevet 5. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Går de da etter livsoppholdssatser ? Anonymkode: 303b5...9d7 Det stemmer Anonymkode: efbe5...c09
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2020 #9 Skrevet 5. januar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Okey og hvordan fungere det? Jeg er evig ute av stand til å betjene min gjeld på en ganske stor sum, jeg er ufør blitt og har barn. Skal ringe diverse instanser Og starte en prosess nå og lurte på hva jeg egentlig går til🤷♀️ Anonymkode: 303b5...9d7 Sikker på at noe av gjelden ikke er forsikret slik at den blir slettet om man blir ufør? Anonymkode: c4c7a...7d8
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #10 Skrevet 6. januar 2020 Husk et et av kravene for gjeldsordning er at du ikke har tatt opp gjeld i nyere tid. Anonymkode: b8253...621
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #11 Skrevet 6. januar 2020 Det vet jeg.. og får jeg ikke gjeldsordning nå må jeg vente noen år. Men verdt prøve for å få livet på rett kjør🤷♀️ Anonymkode: 303b5...9d7
TBergh Skrevet 5. februar 2020 #12 Skrevet 5. februar 2020 Hei Fremgangsmåte for å finne ut om du kan få en gjeldsordning Før opp alle inntekter. Trekk fra husleie, barnehageutgifter SFO Livsoppholdssatser. Ja de går etter livsoppholdssatser, som et utgangspunkt. Du kan få tillegg, men også fradrag I livsoppholdssatsene ligger alle utgifter, med unntak av de som er nevnt ovenfor Livsoppholdssatsen i hht https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2019-06-24-908 Du sier du er ufør. Før opp alle utgifter i forbindelse med sykdommen. Reseptbelagte medisiner, eventuelle behandlinger, antall legebesøk pr år, reiseutgifter til/fra lege – behandler, og eventuelle parkeringsutgifter. Trekk alle utgiftene, inkludert livsoppholdssatsene fra din netto inntekt. Du får nå et beløp som vil gi en indikasjon på hvor mye du kan betale til kreditorene pr mnd. Legg sammen alle gjelden. Gå i nettbanken din og skriv inn den samlede gjelden. Sett renten til 7% - syv prosent. Som nedbetalingstid legger du inn 15 – femten år. Du vil nå se hvor mye du må betale hver måned. Er dette beløpet større enn det du har beregnet deg frem til som du kan betale til dine kreditorer pr måned, er dette en indikasjon på at du er ute av stand til å betjene gjelden den. 7% og femten år er den prosentsatsen og nedbetalingstiden som brukes som utgangspunkt for å se om du er ute av stand til å betjene gjelden din. Det er mange andre faktorer som også spiller inn i denne vurderingen. Du sier i et av dine svar at:» Det vet jeg.. og får jeg ikke gjeldsordning nå må jeg vente noen år. Men verdt prøve for å få livet på rett kjør» Hva er årsaken til at du tror du ikke får gjeldsordning? Nyere gjeld er gjeld som er nyere enn 2 – to år, eller at mesteparten av gjelden er nyere enn 2 – to år. Men hvis du har vært nødt til å låne penger til husleie, depositum, mat/klær eller andre livsnødvendigheter, skal dette ikke ansees som nyere gjeld. Det det vil tas hensyn til er nyere kredittkort, forbrukslån eller andre typer lån/kreditter, som er unødvendige. En som kaller seg AnonymBruker hevder: «Nei, det fungerer likt uavhengig av hva man har i lån.» Jeg tror denne uttalelsen må skyldes en misforståelse. Fremgangsmåten jeg har beskrevet ovenfor er måten kan få en indikasjon på om du har krav på en gjeldsordning eller ikke. Skal AnonymBrukers uttalelse forstås ordrett, betyr dette at du kan få gjeldsordning uavhengig av hvor mye gjeld du har. Det er inntekter og utgifter målt opp mot gjeldsbyrden som avgjør om du får gjeldsordning. Altså kan du klare å betale gjelden eller ikke. Liten gjeld klarer de fleste å betale. Skyhøy gjeld klarer de færreste. Med vennlig hilsen TBergh 6
Fantorang1 Skrevet 5. februar 2020 #13 Skrevet 5. februar 2020 (endret) Bra oppsummert av TBergh; min tilføyelse er bruk skjemaet på politiet.no for søknad om gjeldsordning, klarer du å fylle denne korrekt ut vil du ha en veldig ryddig oversikt sammen med vedleggene som kreves. Selv om du ikke leverer den, er en korrekt utfylt oversikt et bra sted å starte. En søknad aksepteres heller ikke uten at den er komplett utfylt. Mange tungt belastede skyldere har ikke særlig god oversikt over egen gjeld, totalsummen og antall kreditorer. Blir ikke lettere om fordringen selges til inkassobyråer løpende for å holde oversikt, derfor blir også referansen til saken viktig. https://www.politiet.no/tjenester/namsmann-og-forliksrad/gjeldsordning/soke-gjeldsordning/ Flere faktorer som spiller inn om du innvilges gjeldsordning; er gjelden så høy og din evne å betjene den begrenset og din alder tilsier at dette ikke kan løses på 10-15 år realistisk (gjeld utenom huslån), vil du nok vurderes som egnet for gjeldsordning. Er en eller flere kreditorer umulig å samarbeide med (som fx BankNorwegian, Conecto) og du har dette skriftlig er det ingen grunn til å vente med å søke. Søknad innvilges ikke om man anser du neppe løser dine problemer selv om du får en GO, det være seg rus, spilleproblemer, kriminell adferd, etc. Arbeidsledige, deltidsarbeidende og de under utdanning vil nok slite med å få innvilgelse, da et krav er å utnytte sitt inntekspotensial fullt ut. Men man kan gjerne søke igjen senere om søknad avslås når man anser livssituasjon er bedret, avslag vil nok normalt begrunnes av Namsmann. Men tilbake til innledende spørsmål fra TS; man overlever på Livsoppholdsats som Namsmann beregner. Det etter at formuesgoder har blitt realisert til fordel for kreditorer. Har du båt, mc, hytte eller lignende tvangsselges disse før en er i gang med GO. Enkelte ting kan gi økt sats som barnetillegg, sykdom og bilhold; som må søkes, dokumenteres og begrunnes for å innvilges. Deler av slike utgifter må du påregne å dekke selv uansett, full dekning innrømmes rett og slett ikke. Bor du kostbart vil kreditorfelleskapet kreve at du går ned i levestandard, du må altså flytte til en rimeligere bolig. Du har heller ingen rett til formuesgoder under en gjeldsordning, arv og luksus tilfaller kreditorfellesskapet under GO og i en etterperiode på to år, altså minimum 7 år fremover kan du verken eie hytte, båt, mc, dyr bil, kunst, etc. eller erverve det uten at verdien beslaglegges. En viktig faktor er at under gjeldsordning tør man åpne postkassen og svare på telefonen igjen; du slipper kreditorpågang når du er under den "paraplyen" og at man endelig har en konkret dato å bli kvitt kreditorer og innkrevere. Endret 5. februar 2020 av Fantorang1 tegnsetting, skrivefeil, lagt til link 1
TBergh Skrevet 5. februar 2020 #14 Skrevet 5. februar 2020 Hei. Bra supplering Fantorang1. Takker så mye. Med vennlig hilsen TBergh 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2020 #15 Skrevet 5. februar 2020 Situasjonen: utbetalt 30.000 per måned, usikret gjeld på 2 millioner, eier ingen verdens ting. 4 år siden sist jeg tok lån for å dekke opp gamle skulder. Hadde lønnstrekk men blei arbeidsledig noen måneder så neste måned starter det opp igjen nå når jeg fått jobb. Trur dere jeg kan få GO hvis jeg søker? Anonymkode: ad5db...192
TBergh Skrevet 5. februar 2020 #16 Skrevet 5. februar 2020 Hei. Beklager sent svar. Hei Jeg har alt for lite informasjon til egentlig å kunne gi en vurdering som er av særlig verdi. Derfor vil jeg ikke komme med noen vurdering om du kan få en gjeldsordning eller ikke. Dessuten selv om jeg er 100% sikker på at du skal ha en gjeldsordning, kan det være at din namsmann har en annen oppfatning/vurdering. Jeg ønsker ikke å skape noen falske forhåpninger. Imidlertid kan jeg si dette, om deg. Din mulighet til å få orden på økonomien og komme ut av dine betalingsproblemer er meget store. Hvordan jeg vet det? Ganske enkelt fordi du har tatt tak i saken, og begynt å gjøre noe. Så følg opp, ikke sitt passiv. Og det aller viktigste ved gjeldsforhandlinger, gjeldsordning. Spør til DU forstår. Hvis du fremdeles ikke skjønner noe, etter forklaringen, DA SPØR DU PÅ NYTT TIL DU FORSTÅR. Det er ikke noe poeng i at du får en gjeldsordning, hvis du ikke forstår hva en gjeldsordning er og hvordan den fungerer. Derfor er en av de viktigste og en av hovedoppgavene til en gjeldsrådgiver å forklare hva en gjeldsordninger, slik at DU forstår. Ikke la deg avspise med at «dette er komplisert» «det blir for omfattende» «dette har jeg ikke tid til» osv. Ikke la deg avspise med en folder e.l. Hva du kan møte undersøknad om gjeldsforhandlinger osv. Jeg har siden 2009, via nettforumet Pengevett, hjulpet en del personer med betalingsproblemene deres. For det aller meste pr e-post. Det har bla. medført at jeg har fått innsyn i hvordan kreditorer, namsmenn og tingretten arbeider. Det ga meg frysninger nedover ryggen. I alle disse sakene ble alle deres lovfestede rettigheter tråkket på til de grader. Sier ikke dette for å skremme, men for å forberede deg på hva du kan møte. Det finnes de namsmenn og tingrettsdommere som tar denne jobben seriøst, og gjør det lovgiverne hadde som intensjon (hensikt) med gol. Du vil meget mulig gå en tøff tid i møte, men du vil få en gjeldsordning, hvis det ikke er graverende gjeldsforhold, krav om erstatning, oppreisning, eller bøter. Bare skyldig skatter og avgifter. Gol har en formålsparagraf og denne er av stor betydning for deg. Dette er en formålsparagrafs hensikt: Lov om frivillig og tvungen gjeldsordning for privatpersoner har en hovedintensjon. (Formål). En formålsparagraf er reservert lover av særlig stor samfunnsmessig betydning. De omtales ofte som generalklausuler. Bestemmelsen har generell betydning for lovens forståelse. Den er en anbefaling/påbud til domstolene ved tolkning av loven. Det betyr at bestemmelsen i gjeldsordningslovens formålsparagraf skal legges til grunn ved tolkningen av de andre paragrafene i gjeldsordningsloven. Den korrekte bruken av denne paragrafen tilsier at hvis det er noe som er i grenseland for å avvise din gjeldsordning, så skal tvilen tolkes til fordel for deg Så hva kan du gjøre. Jeg anbefaler at du gjør følgende: Begynn å fyll ut søknadsskjemaene til gjeldsforhandlinger, da dette ofte tar tid. Søk på nettet, Gjeldsforhandlinger, dokumentasjon. Pass på at det står Politi eller Domstolene på toppen av side, og i adressefeltet. Du vil få treff. Skaff til veie den dokumentasjonen som der nevnes. Så laster du ned søknadsskjemaene. De finner du her. Her er lenken https://signform.no/dss/statlige-blanketter?view=forms&id=11 På denne nettsiden finner du alle nødvendige skjemaer for å søke om gjeldsforhandlinger. Lån disse bøkene på biblioteket Egil Rokhaug og en kar som heter Ernst Moe har skrevet flere bøker om gjeldsordning. Vi starter med de bøkene Egil Rokhaug har skrevet. Disse er: Gjeldsordningsloven med kommentarer Gjeldsordning i teori og praksis. Nei da du behøver ikke lese hele bøkene. Det er en utmerket innholdsfortegnelse foran i bøkene og glimrende stikkordsregister bak i bøkene. Kan du stave finner du det du leter etter. Så var det Ernst Moe: Gjeldsordningsloven med kommentarer, Gjeldsordning i teori og praksis Utfylling av søknadsskjemaene Skjema A hvor du skal oppgi Personalia, Inntekter og utgifter osv. Skjema B er gjeldsskjema. Øverst på hvert gjeldsskjema skal du fylle inn ditt navn, og oppe helt til høyre på gjeldsskjema skal du skrive inn nummeret på gjeldsposten. Det er likegyldig i hvilken rekkefølge du registrerer dine kreditorer. Den første kreditoren du registrer blir nr 1. Neste blir nr 2 osv. Når du registrerer kreditor nr 1 – en, f.eks. Kredinor, så skriver du oppe i høyre hjørne Nr 1. Noter samme nr på den fakturaen du nå har registrert. Når du skriver ut skjema Opplysninger om gjeld (Gjeldsskjema) tar du og stifter dette gjeldsskjema samme med den fakturaen du har hentet opplysningene i fra. Dette vil være nytt for de aller fleste, og kanskje litt forvirrende bla. med hensyn på å holde orden på hvilket gjeldsskjema hører sammen med hvilken faktura. Da foreslår jeg følgende: (Ta det rolig, ikke stress. Det er viktigere at det er riktig enn at du er rask.) 1) Fyll inn 1 – et gjeldsskjema. 2) Skriv gjeldsskjema ut. 3) Stift det sammen med den fakturaen du nettopp hentet opplysningene i fra. Jeg holder på å lage en forklaring på dokumentasjons krav, rekkefølgen osv. vedrørende gjeldsordning. Når jeg blir ferdig, vil jeg legge dette ut i din tråd: Gjeldsordning. Forklaringen tar ikke for seg alt ned til minste detaljer. Men den gir deg informasjon som gjør at du kan bli satt på sporet av andre ting osv. som du bør gjøre. Håper dette er til hjelp. Må stoppe nå, går tom for bokstaver på tastaturet. Arbeider med kort om gjeldsordning og hva mange overser, glemmer, og lurer på samt hva de bør gjøre for å få spesielle krav godkjent/akseptert tillegg til livsoppholdssatsene. Så da lager jeg et «fellesdokument» om dette. Men det er bare å spørre, så skal jeg forsøke å svare så godt jeg kan. Det jeg kan godt er ting rundt det med gjeldsordning og det som kalles sosialøkonomi, og lovene rundt dette. Tror jeg blir ferdig i løpet av kvelden/natten/morgendagen Med vennlig hilsen TBergh 2
Fantorang1 Skrevet 6. februar 2020 #17 Skrevet 6. februar 2020 Som svar til trådstarter siden det ikke er så klart oppsummert på hva en gjeldsordning (GO) går ut på om gjelden blir uhåndterlig. Her er mitt forsøk på å summere hvor komplekst dette er og samtidig prøve å holde det kortfattet: Aller først skaffer man seg full oversikt over egen gjeld og utestående krav, samtlige krav må listes opp og fyller inn i skjema fra staten https://www.politiet.no/tjenester/namsmann-og-forliksrad/gjeldsordning/soke-gjeldsordning/ Skjema funnet i linken over skal fylles ut komplett. Man trenger mye dokumentasjon som skal være fullstendig; utfylt skjema fra politiet om søknad om gjeldsordning, signert (også av evt. samboer, selv om du søker alene) utskrift av ALLE krav, nyere enn 3 måneder krav fra inkassobyråer kan skrives ut fra deres nettside, da gir man en oppdatert oppstilling på deres krav Husleiekontrakt dokumentasjon på medisinske utgifter dokumentere evt. utgifter til barn; bidrag, samvær, SFO, barnehage, etc. dokumentasjon på evt. bilbehov fra arbeidsgiver/lege/NAV Lønnslipper fra 3 siste månedene 3 siste selvangivelser - også for samboer selv om du søker GO alene Den går i tre faser etter innlevert søknad; søknadstidspunkt er påstemplet dato den var levert fra deg og komplett utfylt, det tar fra 3 - 18 måneder med saksbehandling før man kommer til en "åpning av gjeldsforhandling" om søknad godkjennes. Dette blir den egenlige startdatoen for en gjeldsordning og frem til dette herjer kreditorer fritt med skyldner. Etter levert søknad blir man kalt inn til møter for å bli forklart hva en slik ordning er i praksis og forespurt ytterligere dokumentasjon om søknad ikke anses som komplett. Særlig for utgifter man krever i tillegg til Livsopphold. Brev fra Namsmann er merket Politiet, sørg for å ikke overse noen møter, da skroter de søknaden og du må starte på nytt. Det er også i denne perioden avhending av pantesikrede objekter gjennomføres. Namsmann vil i denne perioden selv kreve å få full oversikt før vurdering om søknad innvilges og man åpner en gjeldsforhandling. Innvilges åpning av gjeldsforhandling blir det kunngjort i Norsk Lysningsblad. Her har kreditorer 3 uker på å fremme sine krav for å sikre at de inngår i en kommende gjeldsordning. Fra åpning av gjeldsforhandlig blir tinglyst hos namsmann kan ikke noen pågående kreditorer ta i mot penger fra skyldner for å unngå forfordeling; men Namsmann vil ha et trekk som løper midlertidig og som refordeles etter avklarte forhandlinger. Fra gjeldsforhandlinger starter, som skyldner får eget brev om, MÅ ikke ny gjeld stiftes eller løpende regninger ignoreres da det kan forpurre en stadfestelse og hindre ny innvilgelse i årevis fremover om i det hele tatt. Dato for "åpning av gjeldsforhandling" tinglyses og blir formell startdato for en eventuell gjeldsordning, og lovlig pågang fra kreditorer stopper fullstendig, renten fryses, alle trekk stoppes og erstattes av ett lønnstrekk til Namsmann, man er da i gang med å få en gjeldsordning om ting ikke skjærer seg undervegs. Man praktiserer stille aksept. Aksepterer alle kreditorer forslag til gjeldsordning fastsettes en såkalt "frivillig gjeldsordning", protesterer selv bare en og egne forhandlinger ikke fører frem, må det ankes frem til tingretten, som da kan iverksette "tvungen gjeldsordning". Det kan da straffe seg for kreditorer som har kjørt på kanten av loven, de vil da evt. tape sine gebyrer og påslag om de ikke har fulgt god inkassoskikk. Dermed blir det normalt en ordning, selv om noen av kreditorene ikke synes det er beste løsningen (for dem). Det kan da påløpe ytterligere 2 måneder om det blir tvungen gjeldsordning før den er stadfestet. Under gjeldsforhandlingen som strekker seg opptil ca 4 måneder prøver man å få til en gjensidig avtale med Namsmann som megler. Enten frivillig (ca 75%) eller tvungen rettslig gjeldsordning om noen kreditorer ikke vil inngå avtale. Etter at en løsning er fremforhandlet, blir ordningen stadfestet. De oppfattes likt når de blir stadfestet som en rettslig gjeldsordning, som nå fortsetter til typisk 5 - 7 år etter åpningsdatoen for gjeldsforhandling, avhengig av hva man klarte å stadfeste - normalen er 5 år. Nå har både kreditorer og skyldner en bindende avtale, og skyldner er avskåret fra nytt gjeldsopptak uten aksept fra kreditorer, og forplikter seg å ta tæring etter næring; leve sparsommelig de årene som er fastsatt i avtalen. En gang i året har man oppgjør; prosentvis fordeling av overskytende lønn, arv og gevinster som samles på en egen konto som Namsmann har innsyn i. Alle inntekter og utgifter skal dokumenteres. Man får altså en tillit til å håndtere penger selv under en gjeldsordning, og lærer forskjellen på "dine og mine" penger. Mislighold vil blokkere ny søknad, den innvilges normalt bare en eneste gang! Enhver endring må meldes skriftlig til Namsmann uten opphold, det være seg gevinster, lønnsøkning eller jobbskifte, plutselige utgifter, endring i sivilstatus, etc. for å unngå tilsidesettelse av gjeldsordning som er en tungvint måte å si at avtalen sies opp av kreditorene. Trekket til Namsmann refunderes etter innvilget gjeldsordning og skal inn på en egen konto skylder oppretter for fordeling og betalingsinstruks gitt av Namsmann hvert år. En prosentvis fordeling av summen på denne kontoren skal skylder betale hvor Namsmann har gitt kontonummer, KID og utregnet sluttsum til alle partene i kreditorfelleskapet. De kan nå be om oversikt på din økonomi og erfaringmessig er SI raskt ute for å få tilsendt full dokumentasjon. Skyldner skal altså selv motta full lønn uten trekk, fordele lønn opp i en del som er ment for eget forbruk og en del som skal legges til side for kreditorer og fordeles året etter fra en egen konto skylder har opprettet i sin bank. Man innrømmes mye tillit EN gang ved å disponere alle midler selv under GO. Faller man for fristelsen å bruke kreditors pengebeholdning, frafaller ordningen, og alle krav fornyes og ny pågang starter - noe de færreste ønsker. Til slutt kommer en etterperiode, hvor alle heftelser og betalingsanmerkninger nå er slettet; man har rent økonomisk rulleblad igjen og nye muligheter for lån og kreditt om det skulle ønskes. Skulle arv eller gevinster overstigende 1G tilkomme i løpet av 2 år fra gjeldsordning er gjennomført, kan kreditorfellesskapet kreve sin andel. Skyldner plikter å underrette Namsmann og kreditorer om dette snarest for å fordele overskuddet på et rettferdig vis. Har lest fra avsagte dommer at ikke alt inndras, ikke uvanlig at 35% kan beholdes og resten fordeles til kreditorer fra GO-perioden. Altså først 7 år etter en ordning er din økonomi igjen en privatsak og man for fullt kan bygge formue uten frykt for inndragelser og kompliserte oppgjør. 1
GrønnNellik68 Skrevet 9. januar 2021 #18 Skrevet 9. januar 2021 Hei jeg har gjeldsordning. Starter med ett spørsmål... pga en fartsbot fikk jeg ekstra utfordringer med kontoen til Namsfogden d ble 3000 kr for lite. Dette har jeg betalt inn av livsoppholdet mitt neste mnd. Men dvs jeg fikk mye mindre å leve for. Helt greit. Nå ser jeg pappa har sendt meg 1000 kr for å være snill. Hva gjør jeg med det? Er det lov å motta det? Jeg tenker det kom som manna fra himmelen akkurat nå men logisk så tenker jeg må regne det som inntekt og er jeg under det jeg har krav i livsopphold ved neste lønn er det greit. Er jeg over må det til Namsfogden ??
GrønnNellik68 Skrevet 9. januar 2021 #19 Skrevet 9. januar 2021 Lager ett svar til ts. ja du må gå inn på politiet.no der fonner du søknadsskjema for gjeldsordning. Det må da fylles inn og du må skaffe deg selv en oversikt over hva du faktisk skylder og hva du tjener .. det er mye jobb egentlig. Tips er å gå inn på disse betalingsanmerknings sidene som experian og tror d er 3 til. Der kan du finne oversikt over kreditorer og så må du skrive til kreditorene eller mange kan du logge deg rett inn og se hva du skylder. Skriv ut alt det må dokumenteres alt. Har du bil anbefaler jeg å snakke med NAF om å få en verdi takst så lav som mulig .. er den under 96 tusen kan du ha sjans til å få beholde den. Jeg fikk avslag første gang pga for høy verdi av bil. Andre gang hadde jeg verdi takst fra naf... Namsfogden brukte de og oppi her så de tok ikke ny takst men godtok min. Og jeg fikk det da godkjent. Jeg begynte i fjor høst og mår du skjønner systemet er det enkelt. Her bruker jeg ett excel ark jeg legger inn hva jeg får utbetalt og så regner skjemaet ut hvor mye jeg skal overføre Namsfogden ... de betaler ut tol kreditorer kun i desember så skulle du tjene dårlig en periode har du mulighet til å få penger sånn at du har din faste livsopphold kostnader. Har du barn får du mer. Jeg var arb l og hadde A trygd da jeg fikk d innvilget. Jeg er kjempeglad og har nå igjen 4 år og 6 mnd .. så er heg ferdig. Det kommer til å bli en helt ny hverdag. Lykke til og ikke gi opp om du får avslag da må du få dokumentert det som gjorde avslaget. Enklere å søke andre gang for da har man allerede oversikten på kreditorene så bare få nyeste saldoen.. Går fortere. Lover deg det er verd det hvis du klarer å følge avtalen elkers kan du risikere å miste sjansen din. ☘️☘️☘️☘️
TBergh Skrevet 9. januar 2021 #20 Skrevet 9. januar 2021 Hei Bente 1234 Ja de pengene kan du beholde. Men husk at det er ikke jeg som kan fatte juridiske avgjørelser i din gjeldsordning. For at alt skal være i orden, og for å unngå noen form for problemer, infomer namsmannen, om dette.. I gjeldsordningsloven § 6-2 heter det: "Dersom skyldneren innen to år etter gjeldsordningsperiodens utløp mottar arv, gevinst eller liknende av betydelig omfang, kan retten, på begjæring av en fordringshaver, hvis krav er omfattet av gjeldsordningen, sette gjeldsordningen helt eller delvis til side i den utstrekning skyldnerens økonomi og hensynet til fordringshaverne tilsier det. " Jeg tror ikke at kr tusen vil bli ansett som et beløp av "betydelig omfang" Dette vil i så fall være en vurdering opp mot hvor mye den enkelte kreditor kan få av tusenlappen. Håper dette er svar på ditt spørsmål. Med vennlig hilsen TBergh
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå