AnonymBruker Skrevet 5. januar 2020 #1 Skrevet 5. januar 2020 Vi har Border Collie, og kaster en del ball med dem. Men bruker da deler ballkasting som en del av trening på kommando; gå rolig mot ball, legge seg ned, høyre side av ball, venstre side av ball, bli liggende etc. Jeg vet dette med ball er omdiskutert fordi hundene kan bli stresset eller overfokusert. Men vi holder oss til et enkelt område hvor ballen er med, ellers er ballen aldri med ut på tur. Hundene maser ikke etter ball andre steder enn akkurat på dette spesielle området. I tillegg kaster vi 10 minutter i slengen, ikke daglig men noen ganger i uka. Fullstendig forbud mot å kaste pinner. Gjør vi dette riktig? Er så redd for å gjøre mer vondt enn riktig med ballkastingen. Anonymkode: 487a7...662
Tabris Skrevet 5. januar 2020 #2 Skrevet 5. januar 2020 Det er dere som kjenner hunden og vet hvordan den er. På generelt grunnlag ville jeg vært forsiktig med ballkasting med en border collie, nettopp av de årsaker du nevner. Samt også at det kan være fysisk belastende med den eksplosive løpingen og de bråe bevegelsene ved slik løping frem og tilbake. For noen hunder handler det også mer om at det blir en tvangshandling enn at de egentlig synes det er gøy. Hvis du vil bruke ball, så ville jeg heller kastet den inn i skogen/høyt gress/kratt, slik at hunden må bruke nesen og lete etter den. Det tror jeg de får mye mer ut av enn å bare løpe frem og tilbake.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå