AnonymBruker Skrevet 5. januar 2020 #1 Skrevet 5. januar 2020 Jeg holder på å skrive masteroppgave, og skal levere i mai. Jeg har gjort undersøkelsene mine og er godt i gang med analysene, men progresjonen har stoppet helt opp. Jeg blir kvalm av hele oppgaven. Den henger over meg hele tiden. Det føles fullstendig uoverkommelig. Veileder forsøker så godt han kan å motivere og hjelpe, men til liten nytte. Jeg er umotivert og lei, og ser frem til å ha fri når jeg har fri. Jeg har full jobb, barn og tar 15 sp dette semesteret i tillegg til oppgaven. Jeg har mest lyst til å slutte, men en liten del av meg synes det hadde vært veldig godt å få levert og fullføre, selv om jeg ikke vil få noen toppkarakter. Gode råd mottas med takk. Anonymkode: d4632...2d3
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2020 #2 Skrevet 5. januar 2020 Hold ut. Sånn er det for de aller fleste. Mitt beste råd er å sette av tid og da skal du skrive, selv om det bare er piss det du skriver. Mitt nestbeste råd er å minne deg selv på hvorfor du gjør dette, hent fram motivasjonen din. Og til slutt: Et steg om gangen. Ikke vær streng mot deg selv. Jeg kjenner ingen masterstudent som ikke har hatt de samme tankene. Anonymkode: ce041...d88 12
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2020 #3 Skrevet 5. januar 2020 Full jobb + barn + 15 studiepoeng til + masteroppgave! Her er du over i godt over 300% stilling, vil jeg tro. Kan du droppe de ekstra studiepoengene? Ta permisjon fra deler av stillingen din, eller hele? Anonymkode: 6b9c6...63c 5
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2020 #4 Skrevet 5. januar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Full jobb + barn + 15 studiepoeng til + masteroppgave! Her er du over i godt over 300% stilling, vil jeg tro. Kan du droppe de ekstra studiepoengene? Ta permisjon fra deler av stillingen din, eller hele? Anonymkode: 6b9c6...63c Jeg har søkt om å få redusert stillingen på jobb med 20%, altså fri en dag i uka. Håper jeg får det innvilget. Anonymkode: d4632...2d3 4
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2020 #5 Skrevet 5. januar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hold ut. Sånn er det for de aller fleste. Mitt beste råd er å sette av tid og da skal du skrive, selv om det bare er piss det du skriver. Mitt nestbeste råd er å minne deg selv på hvorfor du gjør dette, hent fram motivasjonen din. Og til slutt: Et steg om gangen. Ikke vær streng mot deg selv. Jeg kjenner ingen masterstudent som ikke har hatt de samme tankene. Anonymkode: ce041...d88 Takk for gode råd! Livet som masterstudent er ensomt. Det er slike betraktninger jeg trenger å høre. 😅 Anonymkode: d4632...2d3 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2020 #6 Skrevet 5. januar 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hold ut. Sånn er det for de aller fleste. Mitt beste råd er å sette av tid og da skal du skrive, selv om det bare er piss det du skriver. Mitt nestbeste råd er å minne deg selv på hvorfor du gjør dette, hent fram motivasjonen din. Og til slutt: Et steg om gangen. Ikke vær streng mot deg selv. Jeg kjenner ingen masterstudent som ikke har hatt de samme tankene. Anonymkode: ce041...d88 Generelt sett enig, men det er nok de færreste som tar 15 sp + masteroppgave, i tillegg til å ha 100% jobb og familie. Da vil jeg råde til å forsøke å kutte ned på noe, evt. få utsatt levering, siden det litt avhengig av fagfelt ikke nødvendigvis vil være til hjelp å ta master med et potensielt dårlig resultat. Derfor til TS: - Kan du få utsatt innlevering slik at du får litt bedre tid? Det er ofte enklere når man har gjort undersøkelsene (som ofte er avhengig av andre) og "bare" har analyser/diskusjon/konklusjon igjen. - Kan du du droppe eller utsette de 15 studiepoengene? - Mer hjelp hjemme? - Gå ned litt i stilling? Anonymkode: 629b8...af0 4
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2020 #7 Skrevet 5. januar 2020 Har studiene noen sammenheng med jobb? Altså at du øker kompetansen, som kan være nyttig for arbeidsgiver? I så fall bør du sjekke ut mulighetene for studiepermisjon. Anonymkode: 963b0...8c7 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2020 #8 Skrevet 5. januar 2020 Og jeg tar 20 sp i semesteret i tillegg til 100% jobb og har ingen familie og synes det er grusomt mye. Det du gjør høres faktisk umenneskelig ut. Anonymkode: b5f9b...275
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #9 Skrevet 6. januar 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg holder på å skrive masteroppgave, og skal levere i mai. Jeg har gjort undersøkelsene mine og er godt i gang med analysene, men progresjonen har stoppet helt opp. Jeg blir kvalm av hele oppgaven. Den henger over meg hele tiden. Det føles fullstendig uoverkommelig. Sitter og kjenner på nøyaktig det samme... Og hr gått fra å tenke "dette skal bli en A-oppgave" til "er det egentlig nødvendig med master?". Samtidig gir jeg aldri opp. Det eneste som fungerer for meg er å sette av skrivedager, og da SKAL jeg skrive. Jeg tillater meg ikke engang å begynne å kjenne etter om jeg har "lyst" (det har jeg jo aldri), eller sette igang den negative tankespiralen om hvor mye jeg hater hele skiten. Jeg står opp, setter meg foran PCen, og skriver. Ferdig snakka, ingenting å diskutere. Og utrolig nok går det fremover, sakte men sikkert. Kanskje du kan prøve noe sånt? Anonymkode: ed0f0...a00 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #10 Skrevet 6. januar 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Sitter og kjenner på nøyaktig det samme... Og hr gått fra å tenke "dette skal bli en A-oppgave" til "er det egentlig nødvendig med master?". Samtidig gir jeg aldri opp. Det eneste som fungerer for meg er å sette av skrivedager, og da SKAL jeg skrive. Jeg tillater meg ikke engang å begynne å kjenne etter om jeg har "lyst" (det har jeg jo aldri), eller sette igang den negative tankespiralen om hvor mye jeg hater hele skiten. Jeg står opp, setter meg foran PCen, og skriver. Ferdig snakka, ingenting å diskutere. Og utrolig nok går det fremover, sakte men sikkert. Kanskje du kan prøve noe sånt? Anonymkode: ed0f0...a00 Med barn, 100% jobb (eller 80% jobb) og 15 studiepoeng til ser jeg ikke helt hvordan det skal være mulig å sette av skrivedager. Anonymkode: 6b9c6...63c 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #11 Skrevet 6. januar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Med barn, 100% jobb (eller 80% jobb) og 15 studiepoeng til ser jeg ikke helt hvordan det skal være mulig å sette av skrivedager. Anonymkode: 6b9c6...63c Ektefelle (evt barnevakt) tar med seg barna vekk, man bruker hele helgen til å skrive? Høres ut som TS har tatt seg litt vann over hodet, men det kan gå Anonymkode: 02546...c71 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #12 Skrevet 6. januar 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Med barn, 100% jobb (eller 80% jobb) og 15 studiepoeng til ser jeg ikke helt hvordan det skal være mulig å sette av skrivedager. Nei, ser man bare problemer og hindringer fremfor løsninger kommer man så klart ingen vei. Da er det nok like greit å bare skylle hele masteren ned i dass først som sist. Anonymkode: ed0f0...a00
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #13 Skrevet 6. januar 2020 På 5.1.2020 den 17.54, AnonymBruker skrev: Generelt sett enig, men det er nok de færreste som tar 15 sp + masteroppgave, i tillegg til å ha 100% jobb og familie. Da vil jeg råde til å forsøke å kutte ned på noe, evt. få utsatt levering, siden det litt avhengig av fagfelt ikke nødvendigvis vil være til hjelp å ta master med et potensielt dårlig resultat. Derfor til TS: - Kan du få utsatt innlevering slik at du får litt bedre tid? Det er ofte enklere når man har gjort undersøkelsene (som ofte er avhengig av andre) og "bare" har analyser/diskusjon/konklusjon igjen. - Kan du du droppe eller utsette de 15 studiepoengene? - Mer hjelp hjemme? - Gå ned litt i stilling? Anonymkode: 629b8...af0 Jeg gjorde nøyaktig det samme. To små barn, full jobb, master + 15 studiepoeng. Mannen min var generelt lite behjelpelig med det meste. Jeg vil selvsagt også anbefale å redusere på et eller annet, men holder på rådene jeg ga i det første innlegget mitt. Det var de som fikk meg gjennom det. Det kan gå. Jeg går ut i fra at du har kapasitet til dette siden du har tatt det på deg. Anonymkode: ce041...d88
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #14 Skrevet 6. januar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ektefelle (evt barnevakt) tar med seg barna vekk, man bruker hele helgen til å skrive? Høres ut som TS har tatt seg litt vann over hodet, men det kan gå Anonymkode: 02546...c71 Kommer selvsagt an på alder og antall barn, men som mamma og med lang erfaring som student vil jeg si at det er svært begrenset hvor mange slike helger man kan ta. Fungerer fint for å lese til en eksamen eller to, men jeg har vanskelig for å se for meg at man klarer å frigjøre mange nok helger til å skrive en master - med mindre man går for skilsmisse og at barna ikke husker hvordan man ser ut. Anonymkode: 6b9c6...63c
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #15 Skrevet 6. januar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, ser man bare problemer og hindringer fremfor løsninger kommer man så klart ingen vei. Da er det nok like greit å bare skylle hele masteren ned i dass først som sist. Anonymkode: ed0f0...a00 Har du barn? Anonymkode: 6b9c6...63c 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #16 Skrevet 6. januar 2020 Å herlighet, dette var 100 prosent gjenkjennelig. Har det slik jeg også, driver med prokrastinering og det er ikke bra 😔 Anonymkode: ca849...363
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #17 Skrevet 6. januar 2020 Veldig gjenkjennelig! Jeg holder også på med master i tillegg til full jobb og familie. Sliter med motivasjonen, føler tidvis at jeg hater faget, tema for oppgaven og at jeg skriver bare for å skrive. Brukte hele juleferien på å tenke at i morgen..da skal det skrives, men produserte intet. Kom i gang med litt nå i helgen , hodet var som bly, men jeg fikk faktisk gjort litt og jeg gjorde bittelitt etter jobb i dag også. Har lest noen artikler på tungt engelsk fagspråk som jeg har skult på en stund, og for en lettelse det er å ha gjort det. La oss oppmuntre hverandre! Det å skrive selv om det er elendig er et godt råd. De første utkastene er alltid elendig . Anonymkode: 23e46...ec6 2
Sensi Skrevet 6. januar 2020 #18 Skrevet 6. januar 2020 Stå på. Dette klarer du. Jeg måtte ha flere utsettelser, men fikk levert til slutt. Fikk C og var svært skuffet i lys av innsatsen. Men skuffelsen gikk over når ny jobb ordnet seg likevel. Ellers svært gjenkjennelig det du skriver. Men du vil ikke angre når du har levert. Mitt råd er å være så effektiv som mulig når du kan. Legg deg tidlig og stå opp tidlig lørdag og søndag hvis mulig. Vær tydelig med mannen din og be om støtte. Målet er ganske så nært. Og som flere skriver. Kan du strekke litt ut. Ta de 15 STP nå. Utsett oppgaven.
Gjest O.G. Skrevet 6. januar 2020 #19 Skrevet 6. januar 2020 Jeg skriver ikke oppgave, men jeg bruker denne appen når jeg sitter fast. https://www.themostdangerouswritingapp.com
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #20 Skrevet 7. januar 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du barn? Om jeg har barn? For et irrelevant spørsmål. Barnevakt får man alltids tak i. Du burde heller spurt om jeg har jobb. Anonymkode: ed0f0...a00
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå