Gå til innhold

Kjøpte Gradost og fikk sjokk!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
På 5.1.2020 den 12.31, AnonymBruker skrev:

Den inneholder 38 gram fett pr 100 gram, av disse er 25 g metta fett.

Er der virkelig lov å selge slik gift?

Anonymkode: d34b3...18c

Skal jeg fortelle deg noe ts? 

Du må love å ikke fortelle det videre til noen!

De selger ting på butikken som er 100% fett. 

Det kalles "olje" og "smør".

De selger til og med ting som er 100% sukker. 

Det kalles "sukker".

:ironi: 

At ost er laget av melk inneholdende fett og at melkefett er metta fett er noe man lærer i barndommen. Både under leksjonen "hvor kommer maten fra" og i ernæringslære. Du bør sikkert friske opp litt.

Anonymkode: 91531...74b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vi spiser den kun til jul av den grunn.. . Men dessverre går det en del Brie hele året, så det er litt slik... Jaja.

Anonymkode: 1a091...885

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Overrasket over at ikke alle nordmenn vet at grädd betyr fløte???? 

Anonymkode: 0a219...d26

Sleng på den siste e'en og du får grädde som er fløte på svensk  

Anonymkode: e91dc...3fe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du spiser vel ikke hele osten i ett måltid? Om du skjærer noen skiver med ostehøvelen så er det ikke så mye fett du får i deg. Og fett trenger vi, så hysteriet kan du legge bort.

Anonymkode: 581d5...e1c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er så bekymret og bevisst på hva du spiser ts, hvorfor leser du ikke på pakken i butikken? Da slipper du å bli sjokkert når du kommer hjem. 

Anonymkode: a6b19...f75

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Sleng på den siste e'en og du får grädde som er fløte på svensk  

Grädd og grädde betyr fløte, men hvordan er det overraskende at ikke alle nordmenn vet dette? Vi bor faktisk ikke i Sverige. 

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Grädd og grädde betyr fløte, men hvordan er det overraskende at ikke alle nordmenn vet dette? Vi bor faktisk ikke i Sverige. 

Som første del av et sammensatt ord som eksempelvis gräddfil eller gräddsås, ja. Som enkeltordet 'fløte' heter det faktisk grädde også i Sverige ;) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Som første del av et sammensatt ord som eksempelvis gräddfil eller gräddsås, ja. Som enkeltordet 'fløte' heter det faktisk grädde også i Sverige ;) 

Ja, men det er en objektiv fakta at grädd betyr fløte. Skjønner ikke hvorfor det skal diskuteres. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 6.1.2020 den 19.05, SupaWoman skrev:

Melkefett ER mettet fett, og hvorfor er melkefett sunnere enn f.eks rent fett fra ku?

Men...har noen sagt det?

Anonymkode: eee73...163

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Overrasket over at ikke alle nordmenn vet at grädd betyr fløte???? 

De fleste nordmenn har ikke vokst opp med svensk TV og har derfor hørt lite svensk. I dag har de fleste så mange kanaler at man sjelden ser på SVT.

Anonymkode: 0bdda...903

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men det er en objektiv fakta at grädd betyr fløte. Skjønner ikke hvorfor det skal diskuteres. 

Det heter fortsatt grädde, ikke grädd. Det er kun når det er gräddfil, gräddost,o.s.v det ikke er med e.

Anonymkode: 93784...f42

• Liker 1
Skrevet

Jeg har visst at graddost hadde mye fett i seg fra jeg var liten.  Og velger det ofte bevisst vekk selv om vi har det i kjøleskapet ofte, mannen min elsker det.   Men tror det er mye uvisshet ute og går, en kollega av meg later til å elske majones og har det på absolutt alt av brødmat hun spiser....også lurer hun på hvorfor hun ikke går ned i vekt...jaja sånn går no dagan....

Skrevet
På 5.1.2020 den 14.28, AnonymBruker skrev:

Du spiser da vel ikke gräddost hver eneste dag hele året.
jeg kjøper en til jul, og that’s it. 

Anonymkode: 93784...f42

Gräddost til jul? Den eneste osten som gjelder til jul er vellagret edamer! Spiser glatt en hel ost på ei uke! Mmmmm! ❤

Trodde forøvrig fett fra melk var frikjent i forhold til kolesterol? (Jeg spiser forøvrig mye fet ost, bruker helmelk, fløte og ekte smør og har perfekt kolesterol. Men spiser ikke bearbeidet kjøtt)

Anonymkode: 0dc1d...52f

Skrevet

Graddeost er så godt på knekkebrød. Mmmmmmm

Og paprika.

Skrevet
På 8.1.2020 den 15.07, AnonymBruker skrev:

Skal jeg fortelle deg noe ts? 

Du må love å ikke fortelle det videre til noen!

De selger ting på butikken som er 100% fett. 

Det kalles "olje" og "smør".

De selger til og med ting som er 100% sukker. 

Det kalles "sukker".

:ironi: 

At ost er laget av melk inneholdende fett og at melkefett er metta fett er noe man lærer i barndommen. Både under leksjonen "hvor kommer maten fra" og i ernæringslære. Du bør sikkert friske opp litt.

Anonymkode: 91531...74b

Ja, men ikke 100 metta fett beregnet til å ha på skiva. Du forstod ikke meningen i innlegget. 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gräddost til jul? Den eneste osten som gjelder til jul er vellagret edamer! Spiser glatt en hel ost på ei uke! Mmmmm! ❤

Trodde forøvrig fett fra melk var frikjent i forhold til kolesterol? (Jeg spiser forøvrig mye fet ost, bruker helmelk, fløte og ekte smør og har perfekt kolesterol. Men spiser ikke bearbeidet kjøtt)

Anonymkode: 0dc1d...52f

På 6.1.2020 den 19.05, SupaWoman skrev:

Melkefett ER mettet fett, og hvorfor er melkefett sunnere enn f.eks rent fett fra ku?

På 8.1.2020 den 17.14, AnonymBruker skrev:

Men...har noen sagt det?

Anonymkode: eee73...163

Skrevet

dont-be-skinny-ad-may-1967.jpg

Anonymkode: 7388b...978

Skrevet

Hvis du er opptatt av kosthold anbefaler jeg deg å lese på produktene før du kjøper dem 😊

Anonymkode: a9cf3...089

• Liker 1
Skrevet
På 5.1.2020 den 12.31, AnonymBruker skrev:

Den inneholder 38 gram fett pr 100 gram, av disse er 25 g metta fett.

Er der virkelig lov å selge slik gift?

Takk for info! Dette visste jeg ikke. Visste heller ikke att gradd er fløte på svensk! Så det er sltså en fløteost! Ikke rart jeg har gått opp 3 kilo i jula😂😅 Har sikkert spist 10 pakker graddost siden november!

Anonymkode: 5f6e8...ace

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...