Gå til innhold

Hvor mye koster en au pair i året?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye koster det å ha en au pair pr år, om man ikke tar med utgifter på kost og losji? Er det virkelig slik at au pairene ikke tjener noe mer enn til lommepenger til buss, kino osv? 

Anonymkode: be4ba...011

AnonymBruker
Skrevet

5900pr mnd pluss norskkurs til ca 9000 minimum pr år. Ca 80 000 med andre ord. Google er din venn her.. 

Anonymkode: 48969...692

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye koster det å ha en au pair pr år, om man ikke tar med utgifter på kost og losji? Er det virkelig slik at au pairene ikke tjener noe mer enn til lommepenger til buss, kino osv? 

Tja, har du så mye mer enn 6000 i lommepenger Når alle nødvendige utgifter er dekket? 

Jeg skjønner ikke dette maset med at au pairer er då dårlig betalte. Kost og losji er jo den dyreste utgiften for de fleste. Å jobbe under 100% jobb og sitte igjen med 6000 til rent forbruk er da ikke så ille.

Anonymkode: 46094...9ff

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tja, har du så mye mer enn 6000 i lommepenger Når alle nødvendige utgifter er dekket? 

Jeg skjønner ikke dette maset med at au pairer er då dårlig betalte. Kost og losji er jo den dyreste utgiften for de fleste. Å jobbe under 100% jobb og sitte igjen med 6000 til rent forbruk er da ikke så ille.

Min familie betalte for norskkurs kun den første mnd. Etter dett måtte jeg betale selv (3600 kr/mnd). Det samme gjald busskort (400 kr/mnd). Så jeg satt igjen med resten som ble brukt på klær, hygieneartikler, reiser hjem, skøyter.

Anonymkode: c1821...344

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min familie betalte for norskkurs kun den første mnd. Etter dett måtte jeg betale selv (3600 kr/mnd). Det samme gjald busskort (400 kr/mnd). Så jeg satt igjen med resten som ble brukt på klær, hygieneartikler, reiser hjem, skøyter.

Anonymkode: c1821...344

Men da har de misbrukt ordningen. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor velger da feks voksne kvinner å være au pair i Norge, dersom de har barn hjemme? 
Gikk ut ifra at de tjente nok til å sende penger hjem, men da sitter man jo egentlig igjen med forsvinnende summer? 

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor velger da feks voksne kvinner å være au pair i Norge, dersom de har barn hjemme? 
Gikk ut ifra at de tjente nok til å sende penger hjem, men da sitter man jo egentlig igjen med forsvinnende summer? 

Hvis de sender 5000 kr hjem i måneden, så er jo det mye penger der de kommer i fra. De har ikke mulighet til å tjene det samme der.

Anonymkode: 9d175...e0f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et av kravene til au pair er at de ikke har egne barn og de må være mellom 18 og 30 år.

Det er dessverre mange som utnytter og driter i rettighetene til au pairen, de tror de skaffer seg en barnepasser og hushjelp. Jeg kjenner selv en jente som var au pair hos et meget velstående ektepar på Østlandet, hun fikk ikke pengene hun hadde krav på og dagene gikk med til husarbeid og barnepass. Mannen i dette som driver egen bedrift var også veldig hissig og høylydt, han stod regelrett å brølet til sin kone og barna hvis det var noe han var missfornøyd med.

"Hvem kan bli au pair?

Du må betale et søknadsgebyr

Du må være over 18, og ikke ha fylt 30 år. 

Du kan ikke ha egne barn.

Det må være sannsynlig at du vil reise tilbake til hjemlandet ditt etter endt opphold i Norge, og forholdene i hjemlandet ditt må tilsi at du kan reise tilbake."

"Arbeidstiden må normalt ikke være mer enn 5 timer per dag, og maksimalt 30 timer per uke. Du kan ikke arbeide mer enn 30 timer, selv ikke mot ekstra betaling."

"Vertsfamilien skal betale norskkurs for deg med minimum 8 850 kroner per år."

https://www.udi.no/skal-soke/au-pair/au-pair-tillatelse/?resetguide=1

Anonymkode: c5edb...8d1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man er også pålagt å ha au pair forsikring, mener vi betaler ca 1800,- i året hos IF. Flybillett T/R. 
 Vet vår au pair innimellom sender penger hjem til sine foreldre. Mener hun har sagt en gang at vanlig lønn på Filippinene er rundt 1500,- PR mnd. Tror det er rundt det beløpet hun ofte har sendt de.

Anonymkode: d223b...888

• 1 måned senere...
Skrevet

Vi har aupair. Hun skal dessverre dra hjem om ett par mnd nå. Da har henne vært en del av familien vår i to år.

Vi har besøkt familien hennes 3 ganger på disse to årene, ved to anledninger har hennes foreldre og søsken også kommet hit til Norge. Vi feiret feks jul sammen i år. Det var veldig hyggelig :) 

Vi fikk aupair fordi vi ønsket at barna skulle bli komfortable i fremmedspråk. Vi skal selv flytte til dette landet ila 2020.  

Vi har to barn, 2 og 4 år. Mannen min har en lederstilling i oljebransjen, dermed er han bortreist gjerne 3-4 uker av gangen. Dette ble tøft når jeg jobbet turnus første året. Nå jobber jeg normale tider men aupairen leverer i bhg 3 dager i uken.

Da kan jeg tilbringe ettermiddag og kvelder med barna. Barna er også blitt kjempe flinke i språket.

Aupairen vår har studert samtidig som hun har vært her. Hun har egen leilighet med egen inngang i selve huset, disponerer egen bil og selvfølgelig dekket norskkurs.

Hun jobber ca 15 timer i uken, primært da bare vekke barna om morgningen og følge de i bhg. Ingen husarbeid oppgaver. Det er ikke derfor hun er her :)  Vi betaler hun rett over 9500 i mnd. +kurset så klart.

Hun får logg ekstra, disse pengene bruker hun på ridetimer. Vi eier en hest som hun har fri tilgang til. Hun har selv valgt å bruke noen penger hver mnd på leie av ridehallen for å ri. 

Beste investeringen for barna vi har gjort. De er blitt så flinke i engelsk :) 

Anonymkode: e36aa...c46

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...