Gå til innhold

Når ble dere innkalt på 2 års kontroll?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke fått time før barnet er 2 år og 9 mnd. Jeg syntes det er fryktelig sent? Jeg har ringt og purret to ganger, men de sier bare at «vi får ikke til å ta inn alle toåringene når de er akkurat 2 år.» det skjønner jeg, men 9 måneder syntes jeg er alt for lang tid. Når de er SÅ forsinket vil jo alle barna født i Mai 2017 som burde få tiltak og hjelp i mai 2019 9 måneder forsinket. 

syntes dette er et ganske dårlig tilbud. Når ble dere innkalt? 

Anonymkode: c0992...c35

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vil legge til at vi heller ikke har fått dette arket med hvilke ord de kan i posten. Det vet jeg at mange andre har fått i andre deler av byen. 

ts

AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt at 2-årskontrollen er etter at barnet er 2,5 år. Har aldri hørt om noen som har fått tilsendt ordene det blir spurt om på forhånd. Skal du øve? Stress ned.

Anonymkode: 51903...da5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt normalt at 2-årskontrollen er etter at barnet er 2,5 år. Har aldri hørt om noen som har fått tilsendt ordene det blir spurt om på forhånd. Skal du øve? Stress ned.

Men da må de jo ikke kalle det en 2 års kontroll. Det er milevis forskjell på en på 2 år og 0 måneder og 2 år og 9 måneder. Hvis det viser seg at barnet for eksempel henger etter språklig så skal jo tiltak iverksettes og da er man allerede 9 måneder forsinket. 

arket med ord er for å kartlegge hva de kan, ikke for å øve. Rart at noen i byen får det og andre ikke. 

ts

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

2,5 år her. 

Anonymkode: 38f55...374

AnonymBruker
Skrevet

2 år og 2 måneder. Jeg ville klaget, Ts. Det er, som du sier, meningen at de skal ta en del screeningtester. Går det for lang tid er både testene invalide og tiltakene blir forsinket. 

Anonymkode: 95b29...96e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er bekymret for barnet ditt, ville jeg tatt kontakt og forklart hvorfor jeg ønsket tidligere kontroll. Det går også an å sende inn formell klage via kommune og/eller fylkesmann.

Anonymkode: 6aa2d...7c5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Men da må de jo ikke kalle det en 2 års kontroll. Det er milevis forskjell på en på 2 år og 0 måneder og 2 år og 9 måneder. Hvis det viser seg at barnet for eksempel henger etter språklig så skal jo tiltak iverksettes og da er man allerede 9 måneder forsinket. 

arket med ord er for å kartlegge hva de kan, ikke for å øve. Rart at noen i byen får det og andre ikke. 

ts

Den er så sen fordi det er vanskelig å se at barn ligger etter ved 2 år. 2,5 er et mye bedre tidspunkt. Så nei, dere er ikke 9 mnd forsinket. Vår juni 2017 unge hadde kontroll i november. Den hadde nok ikke vært før nå om det ikke hadde vært for at vi slo det sammen med en av brorens kontroller.

Anonymkode: 6cbd0...b92

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Aldri hørt om noen som ikke har fått de på forhånd om det brukes skjemaer. Det skal jo sees på over tid.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De vil ha barna inn en stund etter at de har blitt to. Det skjer en enorm utvikling, både motorisk og språklig, i den alderen. Ved å drøye innkallingen noen måneder slipper de bekymrede foreldre som stresser over utvikling som snart vil komme av seg selv uansett. 

Anonymkode: 36c3b...fbc

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Om pågangen på helsestasjonen er stor, prioriteres de yngste med tanke på vaksiner som er hakket viktigere å få unna enn vokabularet til en "normal" toåring. Om du selv tenker at barnet ditt henger etter, regner jeg med at du har tatt dette opp eller at det allerede er kartlagt av helsestasjonen på tidligere kontroller? Mange barn går jo også i bhg på dette tidspunktet, og personalet der henviser også til helsestasjonen om noe er unormalt. 

Anonymkode: f0045...d3a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har heller ikke fått innkalling. Ringte og purra, men skjedde ikke noe annet enn at vi ble satt opp til time flere måneder fremover. Satt opp til time når ungen er 2 år og 5 måneder. 

Anonymkode: eeacc...f58

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den er så sen fordi det er vanskelig å se at barn ligger etter ved 2 år. 2,5 er et mye bedre tidspunkt. Så nei, dere er ikke 9 mnd forsinket. Vår juni 2017 unge hadde kontroll i november. Den hadde nok ikke vært før nå om det ikke hadde vært for at vi slo det sammen med en av brorens kontroller.

Hvis det var sånn burde det være en «2,5 årskontroll» og ikke en «2 årskontroll». Sammenligningsgrunnlaget blir jo helt feil når man kalles inn alt fra 2 år og 0 måneder til 2 År og 12 måneder. 

ts

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det var sånn burde det være en «2,5 årskontroll» og ikke en «2 årskontroll». Sammenligningsgrunnlaget blir jo helt feil når man kalles inn alt fra 2 år og 0 måneder til 2 År og 12 måneder. 

ts

Det er jo bare en fordel at barnet er noen måneder eldre. Det er 2-åringer som ikke sier mer enn et par ord før de plutselig bruker setninger når de er 7 måneder større. Hvis du er bekymret kan du ta kontakt med de.

Anonymkode: 87892...53d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De vil ha barna inn en stund etter at de har blitt to. Det skjer en enorm utvikling, både motorisk og språklig, i den alderen. Ved å drøye innkallingen noen måneder slipper de bekymrede foreldre som stresser over utvikling som snart vil komme av seg selv uansett. 

Anonymkode: 36c3b...fbc

Da burde de i så tilfelle kalle det en 2,5 års kontroll, og så kalle inn alle rundt det tidspunktet. Jeg kan forstå et par måneder forsøket, men ikke 9 måneder. Jeg kjenner ingen andre her i byen som har blitt innkalt senere en. 2 år og 4 mnd. Det blir jo helt feil å teste et barn på 2 år og 9 måneder for det samme. Sammenligningsgrunnlaget forsvinner. 

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo bare en fordel at barnet er noen måneder eldre. Det er 2-åringer som ikke sier mer enn et par ord før de plutselig bruker setninger når de er 7 måneder større. Hvis du er bekymret kan du ta kontakt med de.

Anonymkode: 87892...53d

Det er jo ikke bra for de barna som viser seg å streve med språket, som ikke bruker setninger når de er 7 måneder større. De burde bli plukket opp ved 2 års alder. 

ts

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om pågangen på helsestasjonen er stor, prioriteres de yngste med tanke på vaksiner som er hakket viktigere å få unna enn vokabularet til en "normal" toåring. Om du selv tenker at barnet ditt henger etter, regner jeg med at du har tatt dette opp eller at det allerede er kartlagt av helsestasjonen på tidligere kontroller? Mange barn går jo også i bhg på dette tidspunktet, og personalet der henviser også til helsestasjonen om noe er unormalt. 

Anonymkode: f0045...d3a

Jeg tenkte ikke spesielt på mitt barn, men reagerer på at alle barn som tilhører denne helsestasjonen ikke blir innkalt før 9 måneder etter at de skulle. Jeg skjønner godt at de kan bli litt forsinket, men ikke 9 måneder! 

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke bra for de barna som viser seg å streve med språket, som ikke bruker setninger når de er 7 måneder større. De burde bli plukket opp ved 2 års alder. 

ts

Det vil ikke bli plukket opp da uansett. Normalområdet for språk er veldig stort når de er så små og blir stadig mindre. Jeg har et barn som er forsinket språklig, PPT vurderte hen når hen var 2,5 år og konkluderte med at det var for tidlig å trekke noen konklusjoner/sette inn tiltak. 

Anonymkode: 188a0...62e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da burde de i så tilfelle kalle det en 2,5 års kontroll, og så kalle inn alle rundt det tidspunktet. Jeg kan forstå et par måneder forsøket, men ikke 9 måneder. Jeg kjenner ingen andre her i byen som har blitt innkalt senere en. 2 år og 4 mnd. Det blir jo helt feil å teste et barn på 2 år og 9 måneder for det samme. Sammenligningsgrunnlaget forsvinner. 

ts

Nå har man drevet med småbarnskontroller ved helsestasjonene i dette landet i veldig mange år da, så sammenligningsgrunnlaget er enormt allerede. 

Anonymkode: feab7...a68

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det da helt normalt å en lang liste over ord også skal du krysse av for hvilke barnet kan

Anonymkode: 6ed32...5c1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...