Gå til innhold

Mulig med kortere arbeidsdag pga dette?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min mann skal i forbindelse med ny jobb, på et kurs i Oslo som varer i 5 dager. Det er vanligvis han som leverer i barnehagen kl.08:00. Jeg starter på jobb kl.07:00 og henter i 15-tiden. Uken min mann er på kurs må jeg både levere og hente. Har ingen andre å spørre om hjelp, (ingen besteforeldre heller) og vurderer derfor å spørre sjefen om jeg kan jobbe litt reduserte arbeidsdager denne uken og evt jobbe inn igjen senere. Er dette noe arbeidsplassene er behjelpelige med vanligvis? Startet i ny jobb for 1 mnd siden, og har aldri spurt om noe sånt før. Har noen andre forslag til hva jeg kan gjøre? 

Anonymkode: 42728...d8a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vil tro at arbeidgiver er behjelpelig med dette. Men må jo avtales i god tid. Og det spørs jo hva du jobber med, og om arbeidsgiver må skaffe vikar for disse timene. Du må selvfølgelig regne med å bli trukket i lønn for de timene. 

Anonymkode: 99728...76a

AnonymBruker
Skrevet

Det går an å spørre, ja. De fleste arbeidsgivere er greie når man kommer med den type forespørsler. 

Når åpner barnehagen? Du må selvsagt levere barnet til åpningstid denne uka, så du er på plass på jobb så tidlig som menneskelig mulig.

Anonymkode: ea344...2c5

AnonymBruker
Skrevet

Du må ta dette med arbeidsgiver, men de aller fleste vil selvfølgelig legge til rette for deg på dette grunnlaget. Hos min arbeidsgiver kunne jeg søkt om velferdspermisjon for de tidene det gjelder, men mange steder vil man nok bli trukket i lønn/ evnt jobbe inn tid senere.

Anonymkode: d0afc...5d8

AnonymBruker
Skrevet

Hva jobber du med? Og få kortet ned eller jobbet inn i arbeidshverdagen avhenger jo litt av hva du jobber med. Det er enklere i en uavhengig kontorstilling enn når man feks tar vakter på sykehus etc hvor det må gå opp med bemanningen. Det skader jo ikke å spørre, og har du en jobb hvor du ikke er avhengig av at de er der akkurat sju vil jeg tro at det bør la seg gjøre for en uke. Samtidig er set dessverre arbeidsgivere som er veldig firkanta, men legg det frem på en ryddig måte. (Selv flekser jeg etter eget behov, men har en arbeidshverdag som tillater dette + en sjef som stoler på meg)

Ser også at barnet er i barnehagen 08-15, kan dette utlkes litt denne uken? Komme dit litt etter sju og være til nærmere 16? Bra med korte dager, men i perioder kan jo litt lengre dager fungere.

Anonymkode: 2db6c...c64

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du kan betale en av de voksne i bhg for å komme til dere og ta med seg barnet videre? Vet det er ett par  i min barnehage som sitter litt barnevakt på si. 

Hadde spurt sjefen først, litt avhengig av hva slags stilling du har. 

Anonymkode: 2aa0a...2b4

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil tro at arbeidgiver er behjelpelig med dette. Men må jo avtales i god tid. Og det spørs jo hva du jobber med, og om arbeidsgiver må skaffe vikar for disse timene. Du må selvfølgelig regne med å bli trukket i lønn for de timene. 

Hvorfor skulle hun bli trukket i lønn når hun jobber det inn senere? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres jo helt tullete ut, spør du meg, men lar seg sikkert gjøre. 🤪

Anonymkode: 0b751...38d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres jo helt tullete ut, spør du meg, men lar seg sikkert gjøre. 🤪

Anonymkode: 0b751...38d

Hvorfor i all verden høres det tullete ut? 

Ts, jeg syns det høres ut som en rimelig avtale, det er fint at du ser løsninger i stedet for bare problemer. 

Anonymkode: ff8a0...97d

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Når åpner barnehagen?

Her åpner barnehagen kvart på syv, om det er familier som har behov for det. Mange har arbeidstid som begynner klokken syv.

Men en må selv si fra til barnehagen at en vil levere da, så de kan sørge for å ha ansatte på jobb. Om ingen har meldt behov åpner de klokken åtte.

Verdt å undersøke?

Anonymkode: 0e107...90e

Skrevet

Hos meg ville du fått permisjon uten lønn da det er vanskelig å jobbe inn timer. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, Puny skrev:

Hvorfor skulle hun bli trukket i lønn når hun jobber det inn senere? 

Kommer jo an på hvilken jobb hun har, og om det er lett å jobbe inn senere 🙂. Syns uansett at hun burde få fri hvis det lar seg gjøre rent praktisk 🙂. Men selvfølgelig ikke til arbeidsgivers kostnad. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer jo an på hvilken jobb hun har, og om det er lett å jobbe inn senere 🙂. Syns uansett at hun burde få fri hvis det lar seg gjøre rent praktisk 🙂. Men selvfølgelig ikke til arbeidsgivers kostnad. 

Men at arbeidsgiver skal både trekke henne i lønn OG at hun jobber inn timene er uansett urimelig. Det må jo bli enten eller. 

• Liker 2
Skrevet

Det hadde gått helt fint på min arbeidsplass :) hør med leder. 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for innspill! 

Til dere som spurte: Jeg jobber på et callsenter med god bemanning. Så sjefen trenger ikke ta inn vikar for meg om jeg evt har noe kortere dager. Barnehagen åpner kl.08:00.og tenker jeg leverer til da, drar på jobb så fort som mulig og evt går hjem litt tidligere enn vanlig om jeg får lov. 

Et spørsmål til dere som har vært i samme situasjon: hvor mange arbeidstimer hadde dere per dag de dagene det gjaldt? 

ts

Anonymkode: 42728...d8a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet på callsenter, dette ville ikke vært noe problem. Men jeg ville ikke fått lønn for de timene jeg ikke jobbet. Sjefen ville nok forventet at jeg jobber så lenge som mulig og samtidig rekke barnehagen. Så hvis den stenger kl 17, kan du feks gå 16? 

Anonymkode: 36257...8da

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...