Gå til innhold

Setefødsel eller planlagt keisersnitt? Vil ikke egentlig ha noen av delene

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, da må jeg snart ta et valg, setefødsel eller planlagt keisersnitt. Jeg synes begge deler er skummelt. Jeg er redd babyen skal ende med oksygenmangel ved setefødsel, jeg kjenner noen det skjedde med. Men keisersnitt er jo en stor operasjon, med egne komplikasjoner, og det sies jo at vaginal fødsel er best for mor og barn om man kan. Bekkenet mitt er normalt stort, men siden setefødsel er risikofødsel er det jo mye som kan gå galt underveis, og halvparten av setefødslene ender i akutt keisersnitt. Og akutte keisersnitt har mer komplikasjoner enn planlagte keisersnitt. Uff, tankene mine går bare rundt i ring her nå. Jeg får velge selv, men vet da søren hva jeg vil, jeg vil hverken ha keisersnitt eller setefødsel. Og før noen sier vendingsforsøk, så har jeg hatt det, og det lyktes ikke. Noen som har noen tanker eller erfaringer stilt overfor det samme valget? 

Anonymkode: 591c6...b17

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde tatt keisersnitt. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Guidet Kvinne skrev:

Jeg hadde tatt keisersnitt. 

Hva er det som gjør at du hadde gått for det?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle egentlig føde vaginalt i seteleie, men så oppdaget de at barnet var litt lite og jeg hadde lite fostervann og måtte derfor ta KS. Grudde meg veldig, det er jo en operasjon. Gikk veldig bra alt sammen. Litt startproblemer med amming, men gikk seg fint til. Har født vagianlt senere (hodeleie), gikk fint det også på tross av vakuum 😅

Anonymkode: 23bb4...a64

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fødte vaginalt. Det gikk helt fint og jeg følte meg veldig ivaretatt og sikker hele tiden. Lykke til med valget og fødselen, uansett hva du velger.  

Anonymkode: 2672e...a84

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva er det som gjør at du hadde gått for det?

Hensynet til barnet, først og fremst. Jeg har vært i din situasjon, bortsett fra at legene til slutt kom fram til at jeg var for smal for setefødsel, så slik sett fikk jeg ikke velge. Jeg sørget faktisk ganske voldsomt over at jeg «gikk glipp av normal fødsel». Jeg har flere familiemedlemmer og venner som har hatt setefødsel hvor det gikk kjempefint. På barsel lå jeg med to som hadde setefødsel og de spratt rundt som spreke, nysminkede kyllinger mens jeg knapt kunne gå på toalettet de første dagene. 

Kan ikke legene gi deg noe hjelp i beslutningen? Jeg hadde valgt keisersnitt pga kunnskapen om alt som kan gå galt, sette til tross for alle suksesshistoriene jeg vet om. 

Og ps, jeg fikk en del smerter etter planlagt snitt, men det gikk likevel veldig bra!!!!! Både med meg og babyen. Det var skummelt mens det sto på og vondt etterpå, men det gikk helt fint. 

• Liker 1
Skrevet

Ps, kjenner meg igjen i tankene dine. Jeg villet heller ikke ha hverken keisersnitt eller setefødsel. Det var vanskelig å takle. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skulle egentlig føde vaginalt i seteleie, men så oppdaget de at barnet var litt lite og jeg hadde lite fostervann og måtte derfor ta KS. Grudde meg veldig, det er jo en operasjon. Gikk veldig bra alt sammen. Litt startproblemer med amming, men gikk seg fint til. Har født vagianlt senere (hodeleie), gikk fint det også på tross av vakuum 😅

Anonymkode: 23bb4...a64

2 minutter siden, Guidet Kvinne skrev:

Hensynet til barnet, først og fremst. Jeg har vært i din situasjon, bortsett fra at legene til slutt kom fram til at jeg var for smal for setefødsel, så slik sett fikk jeg ikke velge. Jeg sørget faktisk ganske voldsomt over at jeg «gikk glipp av normal fødsel». Jeg har flere familiemedlemmer og venner som har hatt setefødsel hvor det gikk kjempefint. På barsel lå jeg med to som hadde setefødsel og de spratt rundt som spreke, nysminkede kyllinger mens jeg knapt kunne gå på toalettet de første dagene. 

Kan ikke legene gi deg noe hjelp i beslutningen? Jeg hadde valgt keisersnitt pga kunnskapen om alt som kan gå galt, sette til tross for alle suksesshistoriene jeg vet om. 

Og ps, jeg fikk en del smerter etter planlagt snitt, men det gikk likevel veldig bra!!!!! Både med meg og babyen. Det var skummelt mens det sto på og vondt etterpå, men det gikk helt fint. 

Her er barnet helt på snittet stor og det er normalt med fostervann. Så jeg passer på en måte inn i alle kriteriene for setefødsel, men som legene sier så kan de heller ikke gi meg en garanti for at setefødselen skal gå uten komplikasjoner. Alle fødsler kan få komplikasjoner, og setefødsler i enda større grad. Siden de ikke kan bruke de samme hjelpemidlene som ved vanlig fødsel (som vakum, eller tang med mindre babyen er halvveis ute) så blir løsningen da akutte keisersnitt. 

Legene sier at de anbefaler setefødsel når bekkenet og størrelsen på barnet er normalt slik det er hos meg. De sier også at vaginal fødsel er å foretrekke mtp senere fødsler (det er mitt første barn), da keisersnitt på første fødsel gir 50% sjanse for keisersnitt på andre fødsel også. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fødte vaginalt. Det gikk helt fint og jeg følte meg veldig ivaretatt og sikker hele tiden. Lykke til med valget og fødselen, uansett hva du velger.  

Takk for det 🙂 Godt å høre at det gikk fint. Var det mye styr med overvåkning av baby under fødsel? 

Skrevet

Det er rasjonelt sett selvfølgelig slik at vaginal fødsel er å foretrekke. Jeg har som sagt også mange historier fra familie og venner der setefødsel gikk veldig fint. 

AnonymBruker
Skrevet

Har bare godt å si om setefødsel, både av egen erfaring og av andres erfaring! Her ble det setefødsel med tang og klipp, men var en drømmefødsel og hadde gladelig gjort det igjen 😍 kjenner en som har født 5 barn og hatt både vanlig, sete og ks, og hun sier setefødselen var den beste fødselen av de alle. 

Statistisk sett ender 50% av setefødsler I ks ja, men så lyver statistikken. På Voss får du ikke lov å føde i sete, så der havner 100% i KS, mens på Haukeland har de vel over 90% suksessrate og er det ledende sykehuset i landet på setefødsler. Der er de såpass flinke at de har sluttet å la mor velge hva hun vil så lenge alt ligger til rette for vaginal fødsel, for det er tross alt det beste for både mor og barn. 

En setefødsel er veldig kontrollert, og de nøler ikke om de ser det går feil vei. Jeg ville absolutt valgt det. Er du usikker så be om en ekstra samtale med føden der du skal vere, så kan du få vite litt om hvordan det fåregår akkurat der og hvor gode de er på det, kanskje det trygger deg mer? 

Og helt til slutt, har hørt av mange leger og jordmødre at de fødslene som går best er uoppdagede setefødsler, så det alene burde jo si nok 😊

Uansett hva du velger så lykke til ❤️

Anonymkode: 5c089...4fc

AnonymBruker
Skrevet

Det ble oppdaget sent (på sykehuset) at barnet mitt lå i seteleie, og jeg fikk valget mellom ks og vaginal fødsel. Jeg valgte ks. Dette var riktignok for snart 20 år siden, men hadde da av en annen grunn før graviditet lest en artikkel om dette, der land i Europa med ellers sammenliknbare fødselsforhold rutinemessig da anbefalte ks ved setefødsel.

Ks gikk helt flott, lite smerter etterpå, amming tok litt tid å få skikkelig grepet på, men det kunne det like gjerne gjort ved «vanlig» fødsel, ihvertfall når jeg i ettertid har hørt alle historier fra eldre familiemedlemmer. Barnet har nesten aldri hatt forkjølelse eller andre sykdommer. Pollenallergi fikk h*n påvist ved 15-års alder, sånn som foreldrene. Ingen andre allergier eller astma.

Anonymkode: 5f04d...40e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har en venninne son har født i seteleie begge gangene hun var gravid. Har bare positive opplevelser. Tror det var Riksen? Hun hadde tett oppfølging før og under fødsel. 

Anonymkode: c0f8a...986

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var i samme situasjon (mislykket vendingsforsøk, men gode forutsetninger for vellykket vaginal fødsel mtp bekkenstørrelse, vekstestimering av baby osv.) Syns fremdeles det var et skikkelig vanskelig valg - keisersnitt har større risiko for komplikasjoner hos mor og for seinere svangerskap, mens setefødsel har større sjanse for komplikasjoner hos babyen. 

Jeg valgte å forsøke å føde, mye fordi det var første barn og jeg vil gjerne ha flere, pluss at jeg tenkte det kom til å bli overveldende nok om jeg ikke skulle vært nyoperert i tillegg. Det gikk bra, de overvåket oss nøye og følte meg godt ivaretatt. Babyen ble likevel ganske stressa/ medtatt på vei ut og trengte også hjelp av jordmor til å lirke ut hodet da hun la seg litt skjevt helt på slutten. Hadde fostervann i lungene og trengte oksygen i noen minutter før hun klarte å puste selv. Det opplevdes dramatisk i øyeblikket, men fikk samtale med legen i etterkant og forstår at de hadde kontroll. Ingen varige men. 

... Det gikk jo bra med oss begge to, men jeg sørger litt over at jeg ikke fikk en "vanlig" fødselsopplevelse der du får babyen opp på brystet med en gang, pappa kan klippe navlestrengen osv. Ingen av alternativene er et enkelt valg og bare du kan si hva som er riktig for deg. Lykke til! 

Anonymkode: 65711...6db

AnonymBruker
Skrevet

Hadde nesten samme valg, da baby lå i sete lenge frem mot termindato. Ønsker ingen av delene, men hadde valgt setefødsel. For meg veide det opp at en venninne har født alle 3 barna i seteleie, og syntes det gikk fint (hennes mor fødte også i sete, arvelig belastet?). Min søster derimot omkom nesten under keisersnitt. Det var ikke snittet som var så gærnt, men heftig blodtap og overraskende allergisk reaksjon. Hun slet også med spinalhodepine etter mye vondt i såret. Jeg synes fra før at KS er en skremmende stor operasjon, og basert på mine nærmestes erfaring, vipper det meg bare i den retningen jeg allerede var i. Man må likevel være beredt på at setefødsel kan ende med hks, men jeg hadde i alle fall lyst til å prøve, og føler ikke at hks er så mye verre enn pks. For min del vil jeg nok helst legges i narkose som det fort blir ved hks enn ved pks..... Siden jeg har frykt for snitt..

Heldigvis for meg snudde baby seg helt på slutten, rett før vending! Men ender jeg i samme situasjon igjen hadde utfallet blitt det samme.

Anonymkode: 49767...98c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne syns jeg var skikkelig fin å høre på. 

Jeg har hjerteformet livmor, og risikoen for setefødsel er jo tilstede. Heldigvis gikk sist fødsel fint, men babyen i det svangerskapet lå med hodet ned fra første stund og ved alle ekstra oppfølginger(pga sykdom) var hode først. 

Nå ligger baby i sete. Jeg er bare i uke 25, men jeg tenker jo uansett litt på det. 

Skulle baby komme i sete, så blir det vaginal fødsel uten tvil. Vendingsforsøk vil jeg nok takke nei til pga komplikasjonene som kan medfølge. 

KS er tross alt en stor operasjon, men mange komplikasjoner som kan oppstå både for mor og barn. 

Anonymkode: 00101...b42

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, da må jeg snart ta et valg, setefødsel eller planlagt keisersnitt. Jeg synes begge deler er skummelt. Jeg er redd babyen skal ende med oksygenmangel ved setefødsel, jeg kjenner noen det skjedde med. Men keisersnitt er jo en stor operasjon, med egne komplikasjoner, og det sies jo at vaginal fødsel er best for mor og barn om man kan. Bekkenet mitt er normalt stort, men siden setefødsel er risikofødsel er det jo mye som kan gå galt underveis, og halvparten av setefødslene ender i akutt keisersnitt. Og akutte keisersnitt har mer komplikasjoner enn planlagte keisersnitt. Uff, tankene mine går bare rundt i ring her nå. Jeg får velge selv, men vet da søren hva jeg vil, jeg vil hverken ha keisersnitt eller setefødsel. Og før noen sier vendingsforsøk, så har jeg hatt det, og det lyktes ikke. Noen som har noen tanker eller erfaringer stilt overfor det samme valget? 

Her ble det setefødsel. Bare noen få minutter unna hastekeisersnitt, kom ut med tang i siste liten. Følte oss veldig godt ivaretatt, overfylt rom med fødsels- og barneleger, og var hvert klare til keisersnitt om nødvendig. Jeg tror det beste er å føde normalt, men har selvsagt stor forståelse for de som velger keisersnitt i en slik situasjon.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Takk for det 🙂 Godt å høre at det gikk fint. Var det mye styr med overvåkning av baby under fødsel? 

De festet en sensor på rumpa til baby, i tillegg til vanlig ctg på magen min. Syns ikke det var så veldig styrete, egentlig, men det var min første fødsel så hadde ikke så mye å sammenligne med. Det var mange folk involvert, men det gjorde bare at jeg følte meg enda mer trygg. Dette var på SUS for snart tre år siden. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Statistisk sett ender 50% av setefødsler I ks ja, men så lyver statistikken. På Voss får du ikke lov å føde i sete, så der havner 100% i KS, mens på Haukeland har de vel over 90% suksessrate og er det ledende sykehuset i landet på setefødsler. 

Anonymkode: 5c089...4fc

Det er 50% av de som får lov å føde i sete som ender med akutt keisersnitt, så Voss vil ikke telle med i den statistikken. Dette er tallene for akutt keisersnitt etter påbegynt setefødsel, og inkluderer ikke planlagt keisersnitt. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...