Fru2020 Skrevet 4. januar 2020 #1 Skrevet 4. januar 2020 Er det andre som er diagnostisert med overspisingningslidelse? Jeg har startet på pulverkur, noe som absolutt ikke er anbefalt, men jeg har behov for å gå raskt ned i vekt. I kveld har jeg hatt en overspising, men klarte å holde meg til mat som gjør at jeg forblir i ketose. Det er iallefall noe.......
Gjest supernova_87 Skrevet 4. januar 2020 #2 Skrevet 4. januar 2020 Hvorfor har du behov for å gå raskt ned i vekt i stedet for å ta tak i spiseforstyrrelsen din? Ikke bare fungerer ikke det du gjør i lengden, men du bidrar også til at problemet ditt blir større og barer lenger. Hva med å oppsøke hjelp for spiseforstyrrelsen i stedet for å fortsette med destruktive ting som en pulverkur?
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #3 Skrevet 4. januar 2020 Ta det fra en som levde med det der i over ti år og vet endel om slik : det verste en med overspidingslidelser kan gjøre er å spise mindre enn normalt og gå ned fort i vekk. Om en ikke har mat på hjernen fra før så får en det da. Det ligger biologisk i oss å bli veldig opptatt av å kaste i seg mat når en sulter seg selv. Kroppen tenker det er krise og sult på gang og setter inn tiltak, som hva en fokuserer og tenker på ,for få det til å bruke alt den har for å skaffe og konsumere mat. Og den trangen har mange sulte- slankere funnet det, og helt naturlig, umulig å motstå. Så du legger opp til overspising om du tenker sulte deg rast ned i vekt Anonymkode: 7eaaa...ee3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #4 Skrevet 4. januar 2020 og de kaloriene du sparer på å sulte deg vil du kaste i deg, garanter, igjen. Slik er det bare. Anonymkode: 7eaaa...ee3
334 Skrevet 4. januar 2020 #5 Skrevet 4. januar 2020 peridisk fasting med sunn mat. unngå all snacks og kaloriholdige drikker untatt kaffe/te uten sukker. Start med 2 måltider om dagen, med minst 8 timer mellomrom. Så etterhvert ett. Så enkelt er det. Det handler kun om viljestyrke. Etter noen dager blir du vant med det og det går lett som bare det.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #6 Skrevet 4. januar 2020 er du helt idiot ? Du anbefaler ikke en med spiseforstyrrelse å faste og snakker om viljestyrke.. Akkurat nå, 334 skrev: peridisk fasting med sunn mat. unngå all snacks og kaloriholdige drikker untatt kaffe/te uten sukker. Start med 2 måltider om dagen, med minst 8 timer mellomrom. Så etterhvert ett. Så enkelt er det. Det handler kun om viljestyrke. Etter noen dager blir du vant med det og det går lett som bare det. Anonymkode: 7eaaa...ee3 4
334 Skrevet 4. januar 2020 #8 Skrevet 4. januar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: er du helt idiot ? Du anbefaler ikke en med spiseforstyrrelse å faste og snakker om viljestyrke.. Anonymkode: 7eaaa...ee3 Alle faster rundt 8 timer om dagen når de sover. Det hanlder bare om å utvide dette littegrann. Ikke rakkettforskning. Det er ikke noe hokkus pokkus. Det er viljestyrke.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #9 Skrevet 4. januar 2020 Ikke rakettforskning hvor upassende ditt svar er heller. 1 minutt siden, 334 skrev: Alle faster rundt 8 timer om dagen når de sover. Det hanlder bare om å utvide dette littegrann. Ikke rakkettforskning. Det er ikke noe hokkus pokkus. Det er viljestyrke. Anonymkode: 7eaaa...ee3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #11 Skrevet 4. januar 2020 Du kødder nå ? Men fint du gav meg nok ett innlegg å rapportere. Anonymkode: 7eaaa...ee3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #12 Skrevet 4. januar 2020 Jeg tror ikke jeg hadde behandlet overspisingslidelse med pulverdiett, periodisk fasting eller noe annet som innebærer "uvettig" som kan forverre spisevanene. Her er det bare ett middel som gjelder - og det er vanlig mat, trening og intensiv, hard jobbing med psyken sammen med en terapeut/behandler. Å begynne å snakke om at det bare er "viljestyrken" det står på, til noen som sliter med overspising, er like idiotisk som å si at det bare er "viljestyrken" det står på til en alkoholiker. Slutt å kommenter på disse trådene, slutt å tilby deres hjelp, om dere ikke forstår at det fins andre mekanismer bak overspising som har null og niks med viljestyrke å gjøre. Om du aldri har slitt med overspising selv, eller ikke har noen utdanning innenfor emnet - finn noe annet å gjøre. Vi trenger ikke bli ufine med hverandre fordi du ikke innser at det fins andre mennesker som tenker/handler annerledes enn deg selv. At du klarer å faste i 12-14 timer om dagen gjør deg ikke til en ekstremt på et tema som ikke har NOE som helst med viljestyrke å gjøre. Greia er at det vil komme dager der du skeier totalt ut. Det vil komme dager der du sklir helt ut, og inntar laaangt flere kalorier enn du burde. Dager der du glemmer hvorfor du gjør dette i utgangspunktet. Dager der du vil gi blaffen i hele greia og bare proppe innpå med alt som er godt. Men åpenbart er ikke all jobben bortkastet. Tilbakefall er normalt! - det gjelder bare å innse at det skjedde, komme seg over det, og forsette å jobbe videre. Det er IKKE krise at du hadde en dårlig dag i dag. I morgen kommer en ny dag, og det gjelder å reise seg og prøve på nytt igjen. Jeg heier på deg! Et godt tips til deg fra meg, er å finne ut hva som er et "normalt" spisemønster. Hva kroppen din trenger. Ikke tell kalorier slavisk eller bli helt gæren på innholdstabeller, men få en følelse av når du bør stoppe og hva som bør ligge på tallerkenen. Jeg f.eks. vet jo at 2-3 små kjøttkaker og 2 poteter + grønnsaker er mer enn nok for et voksent menneske, og selv om at jeg kjenner følelsen for å "stappe" i meg mer, så prøver jeg å lytte til fornuften (ikke ufornuften). Jeg vet at det er normalt å spise 2-3 ruter av sjokoladeplata, ikke dytte innpå med hele 200 grams sjokoladen på en gang. Vi vet dette jo egentlig - ALLE vet jo dette egentlig - hjernene våre prøver bare å lure oss i disse situasjoner der bakomforliggende årsaker prøver å få oss til å "helbrede" oss selv ved å spise. Det vi egentlig må gjøre er jo å finne årsakene bak. Hva er sykdommens kjerne? Og hvor langt strekker den seg? Men dette er en lang, lang prosess som kan ende å ta hele livet. Så det er fint å jobbe litt med symptomene samtidig. Anonymkode: 9b054...73e 2
Søgni Skrevet 4. januar 2020 #13 Skrevet 4. januar 2020 Kjære trådstarter, Jeg må dessverre stenge tråden din. Årsaken til det er at vi moderatorer ikke kan passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg i den situasjonen du er i nå. En annen grunn er at vi ikke vet noe om hvilke kompetanse som ligger til grunn for de svarene du måtte få. Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som er en telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym. Du kan også ta kontakt med Rådgivning Om Spiseforstyrrelser. De kan du kontakte på både mail og telefon. De har bred erfaring med spiserelaterte problemer, og kan være gode å snakke med når man er i en vanskelig situasjon, slik du beskriver. Snakk også gjerne med legen din eller noen du kjenner om problemene, det er vondt å sitte med slike ting alene. Hvis du synes det er vanskelig å ta opp, kan du vise dem det du har skrevet her. Håper du får hjelp til å bli frisk, ingen skal måtte ha det sånn som du har det nå. Med vennlig hilsen, Søgni, mod.
Anbefalte innlegg