Taffel Skrevet 4. januar 2020 #1 Skrevet 4. januar 2020 Jeg ringte noen for å gi og få noe informasjon, og det er naturlig med litt smalltak også. Vedkommende tar telefonen, og jeg legger frem ærendet, stiller spørmål og får svar. Etterhvert hører jeg at det pågår omfattende tygging og svelging, og jeg spør om han er midt i middagen, noe som bekreftes. Jeg sier selvfølgelig at vi da kan ta dette på et tidspunkt som passer bedre, og avslutter samtalen, men kjenner at det irriterer meg på familien hans sine vegne. Hvorfor i all verden prioriterer man å ta en telefon som ringer når man spiser sammen med andre? Jeg hadde aldri godtatt det, og hos oss er det også fullstendig utelukket å sitte med mobilen på bordet under måltider. Men jeg har vært på besøk hos folk som prater både vel og lenge mens man sitter høflig og venter på at de skal bli ferdige. Det samme ser jeg jo på restauranter og i selskaper. Telefonen ringer, og det prates høyt og lenge om privat tull og fjas som kunne ventet. En går ikke engang for seg selv for å gjennomføre samtalen, men gir på midt i gjengen. Selvsagt er man tilgjengelig om det er barnevakter, barn som er alene hjemme, andre viktige ting eller om man har en jobb som krever tilgjengelighet, men det meste er jo slikt som kan vente. Det finnes en funksjon som viser hvem som ringer. Er det bare jeg som synes at dette er mangel på folkeskikk? Jeg foretrekker så absolutt at den jeg ringer faktisk har tid til å snakke, ellers er det da mye bedre at de venter med å svare, eller sender en kjapp melding om at det ikke passer nå. Det er heller ikke sikkert at det jeg ringer privat om skal være en del av en plenumssituasjon heller. Det er lov å bruke hodet. 3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #2 Skrevet 4. januar 2020 Har en svigerfar som alltid skal snakke i telefonen når han er på besøk hos oss. Han ringer til familie og venner og snakker gjerne i høytaler. Ekstemt uhøflig i mine øyne. Anonymkode: 5eb7b...c9a 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #3 Skrevet 4. januar 2020 Enig. Det mangler noen antenner...men dere som kjenner dere igjen? Hvorfor? Anonymkode: d8b5e...34f 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #4 Skrevet 4. januar 2020 Enig, dette er utrolig uhøflig. Men jeg er usikker på om de er klar over selv at dette oppleves uhøflig? 🤔 Jeg har ei venninne som alltid har telefonen liggende ved siden av seg uansett hvor vi er, hun får en del meldinger, og hun svarer med en gang, uansett om vi f.eks sitter på kafé og er midt i en viktig og nær samtale, eller om vi sitter midt i en kinofim, eller er på konserter. Telefonen er alltid med, og alt som kommer underveis svares på med en gang. På kino og konserter med seteplassering og i en mørk sal lyser jo skjermen stadig opp i sidesynet mitt.. Det irriterer meg grenseløst, men jeg orker ikke si fra. Anonymkode: 8aee9...dcb 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #5 Skrevet 4. januar 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig. Det mangler noen antenner...men dere som kjenner dere igjen? Hvorfor? Anonymkode: d8b5e...34f er det så nøye da? For meg er det ikke det, og det handler ikke om mangel på respekt men at man må løsne opp litt. Orker ikke selskap der alt er så stivt. Anonymkode: 1945e...dbd 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #6 Skrevet 4. januar 2020 30 minutter siden, AnonymBruker said: er det så nøye da? For meg er det ikke det, og det handler ikke om mangel på respekt men at man må løsne opp litt. Orker ikke selskap der alt er så stivt. Anonymkode: 1945e...dbd Stivt? Hva mener du løsner opp ved at du ikke har fokus på dem du er med? For meg må hele gjengen sitte i pysjen om de vil, Men den som MÅ ta telefonen og ikke kan legge den bort mens man spiser, fremstår som litt enkel i mine øyne. Anonymkode: d2c2c...3c1 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #7 Skrevet 4. januar 2020 Vi har en eldre slektning som ofte sitter og taster på telefonen i sosiale lag. Vi andre føler oss da ofte avvist, når vi har reist langt eller satt av mye tid for å treffe henne, og hun tekster med naboen. Nå har vi fått barn, og hun klagde i jula på at hun fikk holde ham så lite. Dagen etter passet vi på å tilby henne å holde hver gang han var fornøyd, men hun "skulle bare" på telefonen, og så "Bare måtte" hun svare på noe. Det hjelper selvfølgelig ikke å ta det opp med henne, for hun blir dødelig fornærmet resten av kvelden og har helt glemt det neste dag. Pga henne kommer vi til å innføre mobilhotell hos oss og hos barnets besteforeldre. Han skal ikke lære at det er grei oppførsel, og han skal få mulighet til å bli kjent med slektningen sin. Anonymkode: 4e88c...d9e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå