Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nylig blitt uføretrygdet, mest på grunn av kraftig utmattelse etter kreftsykdom. 
Takler dårlig støy, stress og aktivitet. 

Om en stund, etter rehabilitering, ønsker jeg sterkt å prøve meg i arbeid igjen og lurer på om kanskje en liten stilling på bibliotek kunne vært noe? 
Tanken slo meg fordi det er stille der, men hvilke oppgaver har man som ansatt i bibliotek? Er det et krav om utdanning? 

Kan noen som har en slik jobb fortelle litt..? 

Anonymkode: 4feb7...ac2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det kreves som regel en bachelor i biblioteks- eller informasjonsfag.

mange forskjellige oppgaver på et bibliotek, alt fra planlegging av arrangement og gjennomføring av disse til forefallende oppgaver osv.

Anonymkode: 8ee12...d2d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet om noen som har en liten biblioteksstilling uten relevant utdannelse. I mindre kommuner har man gjerne ikke anledning til å dekke opp alle vakter med utdannede bibliotekarer. Her jeg bor har vi en biblioteksjef med utdannelse, men også andre som tar vakter innimellom. Hun ene kan ikke være på biblioteket hver eneste gang det er åpent, selv om hun selvsagt er der mye. 

Sitter mye på biblioteket og jobber selv, så ser at det er litt forskjellige i skranken. 

Anonymkode: c0958...1c5

AnonymBruker
Skrevet

Venninnen min jobber på bibliotek. Hun er utdannet lærer for ungdomstrinnet. Hun jobbet som lærer i masse år, også blei hun litt lei og utbrent. Derfor hun søkte seg dit. Er usikre på oppgavene som hun har, men hun trives veldig godt. Og jeg vet at hun har en genuin interesse for litteratur og bøker. 

Anonymkode: 0c65c...b92

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet på bibliotek rett etter jeg blei ufør. Satt og pusset ut blyantstreker I barnebøker, spisset fargestifter, sjekket om det manglet brikker i puslespill, plukket søppel og klippet opp+resirkulerte papp,papir,plast. Man blir satt til å gjøre oppgaver som ikke betyr noe om man gjør dårlig, eller ikke gjør. De artige tingene gjør de som faktisk jobber der og får lønn og har utdannelse. 

Anonymkode: 39337...1f6

AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Venninnen min jobber på bibliotek. Hun er utdannet lærer for ungdomstrinnet. Hun jobbet som lærer i masse år, også blei hun litt lei og utbrent. Derfor hun søkte seg dit. Er usikre på oppgavene som hun har, men hun trives veldig godt. Og jeg vet at hun har en genuin interesse for litteratur og bøker. 

Anonymkode: 0c65c...b92

Vet du noe om hvor mye ned hun gikk lønn?

Anonymkode: d3d93...c71

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes bibliotek der de ikke har like høye krav til utdanning. Som regel på små steder. Jeg hadde praksis på bibliotek før jeg begynte på utdanningen og da gjorde jeg ting som å sette på plass bøker, rydde i hyllene, tørke støv osv. Vil tro at man sikkert kan gjøre enkle ting som å sitte i skranken og låne/ta retur på bøker. 

Lønn kan jeg ikke si så mye om for en som er ufaglært. 

Anonymkode: 20228...6d0

AnonymBruker
Skrevet

Forresten så har bibliotek endret seg mye og det er ikke like stille som før. Bibliotek har gjerne arrangement og mye aktivitet, så det er ikke sikkert at det er like stille og rolig som man innbiller seg. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Forresten så har bibliotek endret seg mye og det er ikke like stille som før. Bibliotek har gjerne arrangement og mye aktivitet, så det er ikke sikkert at det er like stille og rolig som man innbiller seg. 

Bedrifter i dag må by på seg selv mye mer for å overleve.

Anonymkode: ac7d2...fab

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bedrifter i dag må by på seg selv mye mer for å overleve.

Anonymkode: ac7d2...fab

Ja, helt klart. Jeg bare skriver det siden mange tror at å jobbe på bibliotek er stille og rolig, men det er det ikke nødvendigvis. 

Skrevet

Man kan jobbe på bibliotek uten å ha utdannelse, men da jobber man vanligvis ikke som bibliotekar men som biblioteksmedarbeider. Det betyr at man står i skranken og hjelper til med utlån og innlevering, setter på plass bøker, rydder, preger bøker, søker opp boktitler for lånere, sjekker om bøker lånere ønsker seg er ledige, tar telefonen, henter posten, hjelper lånere med praktiske ting (låne-pcer, printer, scanner etc) og lignende ting. Det varierer på bibliotekets størrelse hvor mange biblioteksmedarbeidere man har, noen steder har man mange og andre steder har man ingen. Jobbet selv deltid som biblioteksmedarbeider mens jeg studerte, det var veldig gøy!
Dessverre har bibliotekene ofte svært presset økonomi, siden man er avhengig av (for lav) støtte fra det offentlige, og derfor kan det være vanskelig å få jobb der. Spesielt i de store byene er det mange om beinet, mange litteraturstudenter etc som vil jobbe på bibliotek for å bygge opp CVen sin. Men da jeg jobbet på bibliotek hadde vi noen ganger folk inne på arbeidstrening/arbeidsutprøving fra NAV, kanskje det kan være noe for deg?

Det stemmer at det ofte er rolig på biblioteket, men det er ikke lenger slik at det er stille. Mange biblioteker tenker nytt nå, og ønsker at biblioteket skal være et møtested og et sted for kultur, ikke bare et sted hvor man sitter stille og leser. Man har ofte barnehager og barneskoleklasser på besøk, spillkonsoller som barn kan bruke, kulturelle arrangementer, høytlesning, noen biblioteker har instrumenter til utlån, det kan sitte folk der å spille gitar osv. Men det varierer selvsagt fra bibliotek til bibliotek. 

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...