Gå til innhold

Studenter reiser mer enn det man skal tro!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg bor i en studentby og er også student. Jeg ser heletiden studenter som er ute med kofferter og mest sannsynlig skal ut og reise. Og det er mange asså. Jeg lurer på en ting:

Hvordan i **** får dere råd til det?

Anonymkode: 8dce9...978

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Svaret er enkelt.

Man jobber, sparer, lever nøkternt, og reiser gjerne på tider av året der det er rimelig å reise. Dessuten vet du ikke HVOR disse studentene reiser. Når jeg var student og reiste hjem i ferier, levde jeg stort sett gratis (snille foreldre og svigerforeldre) og sparte dermed inn det jeg la ut for turen frem og tilbake.

Tviler på at nevnte studenter reiser til NY for å bo på luksushoteller. 

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jobbet, og reiste billig. Felles sovesal på hostel i en storby, billige flybilletter og ikke restaurantbesøk koster lite. 

Anonymkode: 26e98...5b4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Studenter som ikke er fra studiebyen reiser ofte hjem noen ganger i året. Det trenger ikke koste så mye, eventuelt kan hjemreisen være sponset av foreldre.

Anonymkode: 2ed1e...445

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter studerer i England, og kommer hjem tre til fire ganger i året. Hver tur koster mellom 1000 og 1500,- tur-retur, og det klarer man å sette av på budsjettet. Flyreiser for unge mellom 12 og 26 er veldig billige hvis man velger de rette tidspunktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg reiste stort sett til foreldre når jeg reiste.

Anonymkode: fbc91...633

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Rike foreldre, kredittkort, bor billig/gratis, jobber. Mulighetene er mange

Anonymkode: 33494...550

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi reiste på turer til Praha, Budapest osv. Fikk flybilletter for 800kr for oss to, og opphold for 200kr natta. Så ei langhelg kostet ikke mer enn ca 1500kr for to. Var bare å følge med på lavpriskalender osv.

Og når maten da er billigere... 

Vi hadde kun sommerjobb da vi studerte, men levde nøkternt, og sparte penger.

Anonymkode: 21701...2e6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg klarte aldri å finne en deltidsjobb som student, ble kun sommerjobber og sporadiske oppdrag. Fikk likevel råd til et par turer i året, men det ble mest med ryggsekk/teltturer til Danmark og restplassreiser til Spania og Tyrkia.

Anonymkode: 173c0...e13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har en samboer som liker å ta weekend turer hit og dit, så han spanderer fly og hotell, så deler vi på mat. 

Anonymkode: e3e2d...36a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dro på 6 måneders backpacking i Sør-Amerika da jeg var student. 

Finansierte det ved å jobbe en god del ved siden av studiene, pluss i alle ferier. Det var ikke så vanskelig å få til egentlig... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Akkurat kommet hjem fra Mexico etter å ha feiret jul der. Skal 10 dager til New York på shopping i påsken. Og i sommer reiser jeg og samboer en tur til Svalbard. 

Elsker å reise. Bor billig, jobber litt og har en del sparepenger. 

Anonymkode: 05551...d48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg bor i en studentby og er også student. Jeg ser heletiden studenter som er ute med kofferter og mest sannsynlig skal ut og reise. Og det er mange asså. Jeg lurer på en ting:

Hvordan i **** får dere råd til det?

Anonymkode: 8dce9...978

Svarene er mange. Kredittkort, bistand fra foreldre og jobb er de tre mest sannsynlige hypotesene.

Hvordan tror du de får råd til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde helt latterlig god råd i studietiden. Fullt lån og stipend pluss ekstrajobb med minimum 10 000 utbetalt hver mnd. Faste utgifter var leie på 2250 - alt inkludert. Mamma spanderte mobil og forsikring til jeg var ferdig studert. Sparte ca 50 000 i året og hadde 3-4 utenlandsturer(og ganske mange turer hjem til mamma med en koffert full av skittentøy😅). 

Anonymkode: d75f7...b5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jobb ved siden av studiene, billige flybilletter siden man gjerne kan reise på ukurante tidspunkt, og billige hotell/ingen restaurantbesøk.

Som student reiste jeg mye (og langt oftere enn jeg har råd til nå, med full jobb og barn) og jeg spiste aldri på restaurant eller lignende med mindre jeg besøkte lavkostland i f. eks. Asia. En sandwich fra den lokale matbutikken holdt i massevis. 

Anonymkode: 5677d...3a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg bør legge til at det ikke var alltid jeg hadde hotellrom heller 😂 Har sovet både ute på festivalområder, i en fremmedes bil, hos foreldrene til en jeg traff via Internett og i en stol på noen andres hotellrom 😂🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg bør legge til at det ikke var alltid jeg hadde hotellrom heller 😂 Har sovet både ute på festivalområder, i en fremmedes bil, hos foreldrene til en jeg traff via Internett og i en stol på noen andres hotellrom 😂🙈

Utrolig at du aldri har blitt utsatt for noe farlig når du er så lite kritisk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

4 timer siden, DarKnight skrev:

Utrolig at du aldri har blitt utsatt for noe farlig når du er så lite kritisk.

Jeg har også reist litt på denne måten, sovet på gulvet på togstasjon og haiket med fremmede. Jaggu lever jeg enda. Og så gode minner jeg sitter igjen med!

Selvsagt kan det skje farlige ting, men vi må ikke stoppe og leve av den grunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

billige flybilletter siden man gjerne kan reise på ukurante tidspunkt

Hvordan går det med studiene om man reiser bort hele tiden? Går man ikke glipp av veldig mange forelesninger, møter i kollokviegruppa og slike ting? 

Anonymkode: 8d415...fbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...