Gå til innhold

Sovemedisin uten vektøkning

Martine16

Anbefalte innlegg

Noen sim var prøvd medisin for innsovning og holde søvnen ut natten..? Uten vektøkning, det går bra om dem er avhengighetsskapende. Jeg sover nå rundt 1,5 til 2 timer om natten til ingenting nesten. Har prøvd seroquel, alterax, melatonin dem her funket dem første uken så ikke lengre. Også prøvd vallergan eller ja. Den gjorde meg berre hyper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har brukt sovepiller en stund nå, og jeg har ikke hatt noe effekt til vektøkning. Jeg bruker ikke samme som deg, og kjenner ikke til dine sovepiller. Men du kan jo kanskje spørre fastlegen din? 

Anonymkode: 71ddc...1a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Melatonin har kjempelite bivirkninger. Ikke noe til å merke sikkert. Er ikke en grunn til å bekymre seg over dem i hvert fall. 

Anonymkode: 71ddc...1a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
47 minutter siden, Martine16 said:

Noen sim var prøvd medisin for innsovning og holde søvnen ut natten..? Uten vektøkning, det går bra om dem er avhengighetsskapende. Jeg sover nå rundt 1,5 til 2 timer om natten til ingenting nesten. Har prøvd seroquel, alterax, melatonin dem her funket dem første uken så ikke lengre. Også prøvd vallergan eller ja. Den gjorde meg berre hyper...

Melatonin får du først optimal effekt av etter å ha brukt det hver kveld over noe tid, såvidt jeg husker flere uker.

Anonymkode: 32ff7...73b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melatoninen gikk jeg på i sikker 5 måneder uten noen effekt, men fikk beskjed om å fortsette å ta dem.. Seroquel gikk jeg på i 2-3 måneder og gikk opp i vekt. (5-6 kg) Og til dem som sier d øker matlysten så spiste og gjorde jeg akk det samme som jeg alltid har gjort. Alterax gikk jeg på i rundt 1.5-2 måneder effekten var der dem første dagene så stoppet effekten, men jeg gikk uanset på dem ut tide jeg hadde fått beskjed om. Valergan fikk jeg som liten noen ganger, det gjorde meg hyper og holdt meg våken ut natten.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bruker Remeron. En vanlig bivirkning er sultfølelse. Dette merker jeg ikke noe til så er vekta er stabil.

Anonymkode: 1be64...669

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Bruker zyprexa, og er veldig fornøyd. Dog bruker jeg den mot både insomni og grensepsykotiske symptomer. 

Anonymkode: 73ff5...72a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bruker zyprexa, og er veldig fornøyd. Dog bruker jeg den mot både insomni og grensepsykotiske symptomer. 

Ytterst sjeldent at noen blir forskrevet zyprexa for rene søvnvansker. For øvrig vil det sannsynligvis gi ts ulvehunger, mtp at hun har opplevd vektøkning av seroquel også. 

Anonymkode: ad615...a2d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Martine16 skrev:

Om du er 16 år kan jeg garantere at ingen lege vil skrive ut et b preparat for søvn til deg

Anonymkode: b2da6...5c1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Om du er 16 år kan jeg garantere at ingen lege vil skrive ut et b preparat for søvn til deg

Anonymkode: b2da6...5c1

JEg fyller 18 neste måned  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Martine16 skrev:

JEg fyller 18 neste måned  :)

Fortsatt veldig lite sannsynlig at en lege vil skrive ut b-preparat til deg. 

Anonymkode: 487ed...a40

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ytterst sjeldent at noen blir forskrevet zyprexa for rene søvnvansker. For øvrig vil det sannsynligvis gi ts ulvehunger, mtp at hun har opplevd vektøkning av seroquel også. 

Hvorfor er det sjeldent når det fungerer godt mot insomni? 
Det er sannsynlig ja, men det kunne vel være verdt et forsøk. Mange får heller ikke ulvehunger på lave doser, men det er jo veldig individuelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du blitt grundig utredet? Hvor lenge har du hatt søvnproblemer? 

Anonymkode: a7400...e6f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er sannsynlig ja, men det kunne vel være verdt et forsøk. Mange får heller ikke ulvehunger på lave doser, men det er jo veldig individuelt. 

Zyprexa er en medisin som kan gi svært ubehagelige bivirkninger og ikke noe en lege skriver ut "i hist og pist".

Anonymkode: 8c045...d77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du blitt grundig utredet? Hvor lenge har du hatt søvnproblemer? 

Anonymkode: a7400...e6f

Grundig utredet? -har slete m søvn siden jeg var liten, hadde kolikk som baby og etter det har søvn vært dårligere og dårligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke så enkelt at bare fordi noe er effektivt så er det indisert. Morfin fungerer også svært godt mot hodepine, men er det indisert?

Zyprexa er et potent antipsykotikum. Indikasjoner er psykose og mani. I tilfeller grensepsykotiske symptomer. Det har som nevnt mange bivirkninger (herunder vektøkning kategorisert som svært vanlig). Fordelene må veies mot ulempene ved forskrivning av medisiner. Ved insomni er det mange andre legemidler som forsøkes før man tyr til zyprexa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg bruker imovane. Legger ikke på meg av det. Bruker ikke sånne tøvete substitutt som seroquel osv. 

Anonymkode: 43d5a...679

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker imovane. Legger ikke på meg av det. Bruker ikke sånne tøvete substitutt som seroquel osv. 

Anonymkode: 43d5a...679

Imovane er et medikament i nær familie med benzodiasepiner (Altså medikamenter som valium og sobril) og du finner forhåpentligvis ikke en lege som er villig til å skrive ut noe slikt til et barn. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bruker remeron i perioder, har ikke lagt på meg, ikke blir jeg sulten heller. Men får hang over i 48 timer etterpå🥱 grusomt...

Anonymkode: 7eca9...8e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...