Reidar Tomb Skrevet 4. januar 2020 #1 Skrevet 4. januar 2020 Nettstedet Derimot.no publiserte nylig en brannfakkel av en artikkel. Her kan vi lese at en varsler i organisasjonen OPCW (Organisasjonen for forbud mot kjemiske våpen) har levert Wikileaks autentiske dokumenter som handler om bombingen av Douma i Syria i 2018. Disse dokumentene viser at OPCWs undersøkelser og konklusjoner var fabrikkert. En som har tatt bladet fra munnen i sakens anledning, er José Bustani, OPCWs første generaldirektør. Han har følgende å si om saken (gjengitt fra artikkelen på Derimot.no): «Dei overbevisande bevisa for irregulær åtferd i OPCW si gransking av det påståtte kjemiske angrepet i Douma, stadfestar tvil og mistankar eg allereie hadde hatt. Det var ikkje noka meining i det eg las i internasjonal presse. Sjølv offisielle granskingsrapportar verka usamanhengande, i beste fall. Bildet er klarare no, sjølv om det er svært urovekkande.» «Eg har alltid forventa at OPCW skulle vere eit ekte mønster på multilateralisme. Håpet mitt er at bekymringane som Panelet har gått offentleg ut med i si einstemmige utsegn, vil katalysere ein prosess som kan gjenopprette Organisasjonen til den uavhengige og ikkje-diskriminerande eininga den tidlegare var.» Her er det all grunn til å tenke over hva dette vitterlig dreier seg om. Syria har vært herjet av krig i årevis, med død, økonomisk kollaps og flyktningekrise som produkter. Hva man enn måtte mene om Assad og hans styre, trenger man solide skylapper for å unngå å se at alternativet - "opprørerne" - er verre. Så går USA, Storbritannia og Frankrike til et angrep som ganger disse opprørerne. Og som ikke det er nok, har vi den skandalen som ligger i medias taushet om saken. Den rungende tausheten fra politikere og partier er også et kapittel for seg. Jeg lenker her til en unntagelse - en uttalelse hvor Kystpartiet tar avstand fra en skamplett på norsk utenrikspolitikk.
ops2 Skrevet 4. januar 2020 #2 Skrevet 4. januar 2020 Bashar al-Assad har vært demonisert. Å si noe positivt om han har vært som å si noe godt om Hitler. De ekstreme gruppene som vil styre etter religiøse lover og drepe kristne og muslimer med en litt annen tro, har vært framstilt som "rebeller" (Som i Star Wars?) 😣 Ekspressens Magda Gad er en av de som har vært ved fronten i Syria i årevis, og sier: "De rapporterna från Syrien har valts bort då det inte passat in i det rådande narrativet. Men för oss som har bott i regionen är den utveckling som nu skett inte överraskande. Redan för två år sedan satt allt ifrån civila kurder, araber och kristna på golv och viskade till mig under strider, bombningar och de konstanta strömavbrotten att de ville ha tillbaka al-Assad. Att de drömde om att kunna resa fritt och billigt inom landet, gå till skola och jobb och ha elektricitet och internet och mat och vatten." https://www.expressen.se/nyheter/magda-gads-dagbok/assad-ar-den-enda-som-kan-skapa-fred-i-syrien/ " Det som sker nu i rapporteringar och i debatter är att man hårdvinklar saker och utelämnar fakta för att få det att passa in i den svartvita mallen om vem som är god och ond i krig, fast det inte finns några svartvita krig mellan goda och onda. " https://sv-se.facebook.com/magdajournalist/posts/1989710344578437
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå