AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #1 Skrevet 4. januar 2020 https://www.nettavisen.no/okonomi/pengebruken-pa-uforetrygd-skyter-til-himmels---passerer-100-milliarder-kroner/3423857876.html Ferske tall fra i høst forteller om kostnader over 100 mrd kr. Dette er 100 mrd kr brukt på nullbidrag fra de trygdede. Fra samme lenke anslås kostnadene for 2020 å øke med 2,8 mrd kr. Trygdede bidrar ikke, vi må se på løsninger til hvordan vi kan snu mennesker fra å kun være en utgiftspost til hva de kan bidra med i det små. Vi må legge lista lavt for å tilrettelegge for mer aktivitet, de beste hadde vært enkel arbeidsrotasjon med mer arbeidsføre mennesker til avlastning for de som bidrar i samfunnet. Det må selvsagt foregå en kartleggingsprosess, men alle klarer å male en skole, plenklipping eller manuell bilvask. Men i Norge har vi ikke samme muligheter til å lage nye, enkle arbeidsplasser som i USA. Jeg ønsker mange nye arbeidsplasser som trygdede kan arbeide i. Det er så mye som kan gjøres, men det stopper opp hver gang. Anonymkode: e30d0...56e 7
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 Populært innlegg #2 Skrevet 4. januar 2020 «Alle klarer å male en skole, plenklipping eller manuell bilvask»? Er du helt på jordet, TS? Selv er jeg arbeidsgiver og har behov for pålitelig arbeidskraft, så jeg forstår faktisk hvorfor de med redusert arbeidsevne faller utenfor. «Kanskje kan jeg komme på mandag...Eller en dag til uka. Eller kanskje en dag uka etter der igjen. Må se an formen.» funker faktisk ikke for arbeidsgivere. Det som derimot kunne gjøres er å opprette flere tilrettelagte arbeidsplasser, i form av lokaler med enkelt produksjonsutstyr hvor folk kunne møte opp når de hadde helse til det, og bidra med det de kan. Om det så er å strikke votter for salg eller hva det nå er de klarer å bidra med. Utfordringen er at slike arbeidsplasser koster penger å opprette, både i form av lokalleie, innkjøp av utstyr samt noen som kan være arbeidsleder, og hva da dersom tilbudet ikke blir brukt i en grad som forsvarer kostnadene? Anonymkode: cd103...145 60
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #3 Skrevet 4. januar 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://www.nettavisen.no/okonomi/pengebruken-pa-uforetrygd-skyter-til-himmels---passerer-100-milliarder-kroner/3423857876.html Ferske tall fra i høst forteller om kostnader over 100 mrd kr. Dette er 100 mrd kr brukt på nullbidrag fra de trygdede. Fra samme lenke anslås kostnadene for 2020 å øke med 2,8 mrd kr. Trygdede bidrar ikke, vi må se på løsninger til hvordan vi kan snu mennesker fra å kun være en utgiftspost til hva de kan bidra med i det små. Vi må legge lista lavt for å tilrettelegge for mer aktivitet, de beste hadde vært enkel arbeidsrotasjon med mer arbeidsføre mennesker til avlastning for de som bidrar i samfunnet. Det må selvsagt foregå en kartleggingsprosess, men alle klarer å male en skole, plenklipping eller manuell bilvask. Men i Norge har vi ikke samme muligheter til å lage nye, enkle arbeidsplasser som i USA. Jeg ønsker mange nye arbeidsplasser som trygdede kan arbeide i. Det er så mye som kan gjøres, men det stopper opp hver gang. Anonymkode: e30d0...56e Hva mener du man skal gjøre med dem som ikke klarer det, da? Ta dem med bak fjøset og avlive? Det er uansett ikke sånn at å «bidra litt» nødvendigvis er positivt - Norge er verdens rikeste land fordi vi har sosialt sikkerhetsnett, ikke på tross av det. Fordi vi kan «fase ut» innefektiv arbeidskraft (ja, over på trygd) så er lønningene her i landet ikke 40 kr/timen. Effektiv arbeidskraft er dyr arbeidskraft. Du som arbeidstaker tjener grovt på at folk som bare kan «bidra litt» kun bidra på frivillig basis. Det er mulig det ville vært bedre for den syke å bidra litt (derfor har vi vernede bedrifter) men for samfunnet er det bedre om en robot plukker søppel og maler skoler. Dette er arbeid for maskiner, ikke folk. Anonymkode: b744f...004 23
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #4 Skrevet 4. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du man skal gjøre med dem som ikke klarer det, da? Ta dem med bak fjøset og avlive? Det er uansett ikke sånn at å «bidra litt» nødvendigvis er positivt - Norge er verdens rikeste land fordi vi har sosialt sikkerhetsnett, ikke på tross av det. Fordi vi kan «fase ut» innefektiv arbeidskraft (ja, over på trygd) så er lønningene her i landet ikke 40 kr/timen. Effektiv arbeidskraft er dyr arbeidskraft. Du som arbeidstaker tjener grovt på at folk som bare kan «bidra litt» kun bidra på frivillig basis. Det er mulig det ville vært bedre for den syke å bidra litt (derfor har vi vernede bedrifter) men for samfunnet er det bedre om en robot plukker søppel og maler skoler. Dette er arbeid for maskiner, ikke folk. Anonymkode: b744f...004 Hvilken robot maler skoler? Anonymkode: cd103...145 4
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #5 Skrevet 4. januar 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det må selvsagt foregå en kartleggingsprosess, men alle klarer å male en skole, plenklipping eller manuell bilvask. Jada, jeg må jo klippe plen og male stua mi her hjemme, vaske bilen må jeg også. Problemet er bare at de neste 4 dagene orker jeg ingenting. Hvem skal ta seg av barna mine da? Anonymkode: 3f983...365 22
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #6 Skrevet 4. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jada, jeg må jo klippe plen og male stua mi her hjemme, vaske bilen må jeg også. Problemet er bare at de neste 4 dagene orker jeg ingenting. Hvem skal ta seg av barna mine da? Anonymkode: 3f983...365 Altså, jeg klarer alle disse oppgavene i hjemmet mitt uten at det går nevneverdig utover andre og funksjonsevnen i etterkant, men det er fordi jeg kan ta det i mitt eget tempo og det er ingen som stresser eller maser på meg. En stor del av hvorfor jeg ikke fungerer i arbeidslivet er at man må møte opp og prestere når man er der. Anonymkode: 3f983...365 6
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #7 Skrevet 4. januar 2020 Mange trygdede kan fungere som hushjelp for de som jobber. Det er null administrative kostnader rundt slike enkle jobber, og faktisk bidrar det til at de som allerede er i jobb kan jobbe mer. Alle må jobbe i samfunnet, ingen kan stå utenfor. Arbeidsføre kan ta på seg «oppdrag» der de stiller eiendommen sin til disposisjon for en arbeidsarena for trygdede. Alt forefallende kan da tas etter behov. Nå snakker jeg altså ikke om svart arbeid, dette er motytelse for trygden. Anonymkode: e30d0...56e 5
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #8 Skrevet 4. januar 2020 og 60% av alle kostnadene til NAV går til innvandring. Innvandring koster opp mot 260 mrd. i året. Anonymkode: 88553...b64 10
Gjest commeilfaut Skrevet 4. januar 2020 #9 Skrevet 4. januar 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ferske tall fra i høst forteller om kostnader over 100 mrd kr. Det koster å ha et av verdens beste velferdssystem. Det er ikke gratis å gi de nederst på stigen muligheten til et anstendig liv. Spørsmålet må jo være: Skal vi gi dem et godt liv, eller skal vi la dem lide? Samtidig husker jeg en rapport fra 2013 som fortalte om skatte- og avgiftsunndragelser for flere hundre milliarder i året. https://e24.no/privatoekonomi/i/K3b1KM/slik-snyter-vi-paa-skatten Hadde alle betalt det de skulle hadde jo systemet lett gått rundt?
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #10 Skrevet 4. januar 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://www.nettavisen.no/okonomi/pengebruken-pa-uforetrygd-skyter-til-himmels---passerer-100-milliarder-kroner/3423857876.html Ferske tall fra i høst forteller om kostnader over 100 mrd kr. Dette er 100 mrd kr brukt på nullbidrag fra de trygdede. Fra samme lenke anslås kostnadene for 2020 å øke med 2,8 mrd kr. Trygdede bidrar ikke, vi må se på løsninger til hvordan vi kan snu mennesker fra å kun være en utgiftspost til hva de kan bidra med i det små. Vi må legge lista lavt for å tilrettelegge for mer aktivitet, de beste hadde vært enkel arbeidsrotasjon med mer arbeidsføre mennesker til avlastning for de som bidrar i samfunnet. Det må selvsagt foregå en kartleggingsprosess, men alle klarer å male en skole, plenklipping eller manuell bilvask. Men i Norge har vi ikke samme muligheter til å lage nye, enkle arbeidsplasser som i USA. Jeg ønsker mange nye arbeidsplasser som trygdede kan arbeide i. Det er så mye som kan gjøres, men det stopper opp hver gang. Anonymkode: e30d0...56e Så de som i dag gjør dette for vanlig lønn, de skal gå på ledighetstrygd fordi trygdede skal gjøre jobben? Høres lurt ut Jeg jobber, men hvis jeg blir ufør vil jeg være med på en sånn arbeidsrotasjon, fortrinnsvis så vil jeg avlaste en lege, advokat eller supermodell Anonymkode: 94194...472 18
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #11 Skrevet 4. januar 2020 De uføre burde omskoleres til entreprenører. Lær dem programmering, prosjektledelse og markedsføring. Kanskje er neste Elon Musk Frida på 48 som tidligere var ufør pga diverse kroniske sykdommer? Anonymkode: ed75e...267 6
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #12 Skrevet 4. januar 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://www.nettavisen.no/okonomi/pengebruken-pa-uforetrygd-skyter-til-himmels---passerer-100-milliarder-kroner/3423857876.html Ferske tall fra i høst forteller om kostnader over 100 mrd kr. Dette er 100 mrd kr brukt på nullbidrag fra de trygdede. Fra samme lenke anslås kostnadene for 2020 å øke med 2,8 mrd kr. Trygdede bidrar ikke, vi må se på løsninger til hvordan vi kan snu mennesker fra å kun være en utgiftspost til hva de kan bidra med i det små. Vi må legge lista lavt for å tilrettelegge for mer aktivitet, de beste hadde vært enkel arbeidsrotasjon med mer arbeidsføre mennesker til avlastning for de som bidrar i samfunnet. Det må selvsagt foregå en kartleggingsprosess, men alle klarer å male en skole, plenklipping eller manuell bilvask. Men i Norge har vi ikke samme muligheter til å lage nye, enkle arbeidsplasser som i USA. Jeg ønsker mange nye arbeidsplasser som trygdede kan arbeide i. Det er så mye som kan gjøres, men det stopper opp hver gang. Anonymkode: e30d0...56e Dette har vel du skrevet om før. Anonymkode: 7b00d...11e 4
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #13 Skrevet 4. januar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mange trygdede kan fungere som hushjelp for de som jobber. Det er null administrative kostnader rundt slike enkle jobber, og faktisk bidrar det til at de som allerede er i jobb kan jobbe mer. Alle må jobbe i samfunnet, ingen kan stå utenfor. Arbeidsføre kan ta på seg «oppdrag» der de stiller eiendommen sin til disposisjon for en arbeidsarena for trygdede. Alt forefallende kan da tas etter behov. Nå snakker jeg altså ikke om svart arbeid, dette er motytelse for trygden. Anonymkode: e30d0...56e Det var da utrolig snilt av deg, at du stiller hjemmet ditt til disposisjon så noen kan vaske gratis for deg... Hjerte av gull du...😂 Anonymkode: 94194...472 32
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #14 Skrevet 4. januar 2020 Jeg mener vi bør se på muligheten for å skape statseide(NAV-drevne) arbeidsplasser med tilrettelagt arbeid for de med redusert arbeidsevne. Man må snu alle steiner for å finne arbeidsoppgaver denne gruppen kan dekke, og se på muligheten for å jobbe hjemmefra med enkle men samfunnsnyttige arbeidsoppgaver for de som bare har arbeidskapasitet et par timer nå og da per uke når formen er god. Det kan være alt fra å legge brev eller reklame i konvolutter til telefonundersøkelser og mer kompliserte oppgaver for de som har bakgrunn til det. Noen timer med produktivt arbeid i uka er mye bedre en å passivt motta trygd for alle ukas timer, og klarer de ikke å tilpasse seg arbeidslivet må det tilpasses dem. Det er altfor mye ubrukt restarbeidsevne der ute, og de trygdede sier jo nesten uten unntak at de egentlig ønsker å jobbe. La oss ta dem på alvor! Anonymkode: 51b18...69c 7
K.B. Skrevet 4. januar 2020 #15 Skrevet 4. januar 2020 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://www.nettavisen.no/okonomi/pengebruken-pa-uforetrygd-skyter-til-himmels---passerer-100-milliarder-kroner/3423857876.html Ferske tall fra i høst forteller om kostnader over 100 mrd kr. Dette er 100 mrd kr brukt på nullbidrag fra de trygdede. Fra samme lenke anslås kostnadene for 2020 å øke med 2,8 mrd kr. Trygdede bidrar ikke, vi må se på løsninger til hvordan vi kan snu mennesker fra å kun være en utgiftspost til hva de kan bidra med i det små. Vi må legge lista lavt for å tilrettelegge for mer aktivitet, de beste hadde vært enkel arbeidsrotasjon med mer arbeidsføre mennesker til avlastning for de som bidrar i samfunnet. Det må selvsagt foregå en kartleggingsprosess, men alle klarer å male en skole, plenklipping eller manuell bilvask. Men i Norge har vi ikke samme muligheter til å lage nye, enkle arbeidsplasser som i USA. Jeg ønsker mange nye arbeidsplasser som trygdede kan arbeide i. Det er så mye som kan gjøres, men det stopper opp hver gang. Anonymkode: e30d0...56e Tenk å forstå så lite om hvordan samfunnet fungerer... 15
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #16 Skrevet 4. januar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var da utrolig snilt av deg, at du stiller hjemmet ditt til disposisjon så noen kan vaske gratis for deg... Hjerte av gull du...😂 Anonymkode: 94194...472 Du skal vel ikke vaske gratis. Jeg regner med at det er snakk om de med restarbeidsevne som ennå ikke er 100% trygda men står i fare for å bli det fordi de ikke klarer vanlige jobber. Anonymkode: 51b18...69c 2
ashera Skrevet 4. januar 2020 #17 Skrevet 4. januar 2020 (endret) 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg mener vi bør se på muligheten for å skape statseide(NAV-drevne) arbeidsplasser med tilrettelagt arbeid for de med redusert arbeidsevne. Man må snu alle steiner for å finne arbeidsoppgaver denne gruppen kan dekke, og se på muligheten for å jobbe hjemmefra med enkle men samfunnsnyttige arbeidsoppgaver for de som bare har arbeidskapasitet et par timer nå og da per uke når formen er god. Det kan være alt fra å legge brev eller reklame i konvolutter til telefonundersøkelser og mer kompliserte oppgaver for de som har bakgrunn til det. Noen timer med produktivt arbeid i uka er mye bedre en å passivt motta trygd for alle ukas timer, og klarer de ikke å tilpasse seg arbeidslivet må det tilpasses dem. Det er altfor mye ubrukt restarbeidsevne der ute, og de trygdede sier jo nesten uten unntak at de egentlig ønsker å jobbe. La oss ta dem på alvor! Anonymkode: 51b18...69c ASVO-bedrifter har vi allerede hatt i flere tiår i dette landet. Det er per dags dato ca. 230 av dem. At du foreslår dette som noe du «mener vi bør se på muligheten for» viser hvor lite du har satt deg inn i dette feltet. https://no.m.wikipedia.org/wiki/Arbeidssamvirketiltak Endret 4. januar 2020 av ashera 12
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #18 Skrevet 4. januar 2020 tråder som dette må ta slutt. Anonymkode: 6513c...8dd 23
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #19 Skrevet 4. januar 2020 Ja det er like mye som de to (2) rikeste mennene i landet har i egen formue det. Hva er mest nødvendig tro? At to menn over femti har 60 milliarder hver , eller at alvorlig syke og trengende mennesker får mat på bordet, medisiner for å holde ut smertene og tak over hodet? Kanskje du heller ville hatt det som i Auswich og drept alle syke på rekke og rad? Anonymkode: 26fb9...db4 23
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #20 Skrevet 4. januar 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg mener vi bør se på muligheten for å skape statseide(NAV-drevne) arbeidsplasser med tilrettelagt arbeid for de med redusert arbeidsevne. Man må snu alle steiner for å finne arbeidsoppgaver denne gruppen kan dekke, og se på muligheten for å jobbe hjemmefra med enkle men samfunnsnyttige arbeidsoppgaver for de som bare har arbeidskapasitet et par timer nå og da per uke når formen er god. Det kan være alt fra å legge brev eller reklame i konvolutter til telefonundersøkelser og mer kompliserte oppgaver for de som har bakgrunn til det. Noen timer med produktivt arbeid i uka er mye bedre en å passivt motta trygd for alle ukas timer, og klarer de ikke å tilpasse seg arbeidslivet må det tilpasses dem. Det er altfor mye ubrukt restarbeidsevne der ute, og de trygdede sier jo nesten uten unntak at de egentlig ønsker å jobbe. La oss ta dem på alvor! Anonymkode: 51b18...69c Og hvem skal betale for å administrere dette? Gjør heller noe med skolen, så færre dropper ut. Vekk med analyse og unyttig undervisning. Mer hverdagsrettet og praktisk undervisning. Færre prøver, færre timer. Anonymkode: 6513c...8dd 13
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå