Gå til innhold

Dere med gamle foreldre som er alene.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor ofte besøker dere disse gamle som sitter mye alene?

Jeg har en far på 73 år som sitter mye alene. Han har gått endel på kafe med andre, der de sitter og er sosiale. Han er ellers ikke med på noen andre aktiviteter. Han er i tillegg rimelig negativ til mye, og sliter med angst. Har en bror i utlandet, så jeg er den som fikser og ordner. Er selv alene med barn, og har fri 4 kvelder i måneden. 

Føler det ofte som en belastning å måtte være der for alle, og blir sliten av det. 

Noen andre tanker om dette? 

Anonymkode: 8003b...2ab

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Faren min har åpen invitasjon til å flytte inn i kjelleretasjen vår og vet at om han gjør det så vil han få mere hjelp og mere selskap enn han gjør nå. Har ikke tid til å besøke ham mye og han kommer seg ikke mye rundt. Men vi har spandert vaskehjelp til ham, og jeg kommer med mat noen ganger i uka. Så han lider ingen nød sånn sett. Men uansett, besøker ham 3-4 ganger i uka og snakker en stund på telefon ca annenhver dag. 

Anonymkode: 72bc3...c08

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en som bor langt unna. Han er snart 90 og det blir til at vi kun besøker to ganger i året. Påske og sommer. 

Jeg lærte han å bruke FaceTime og snap. Han får daglig oppdateringer fra meg da. Når det gjelder det praktiske, er det en lokal ungdom som har fått oppdraget med å handle inn eller måke og klippe plen. 

Til sommeren skal han flytte i leilighet, så mindre styr med det da. 

Anonymkode: 3e60a...8d3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser faren min en gang i uken, og han bor rett bort i gata (5-6 minutter å gå). Kunne sikkert sett han oftere, men det er begrenset hvor mange monologer jeg orker å sitte og høre på. Han er blidest når det er han som får snakke, uavbrutt. Hvis jeg forsøker å skyte inn spørsmål eller si min mening underveis, har det skjedd at han blir sint og påstår at jeg "bare avbryter". Men jeg må jo få lov til å si NOE når jeg sitter der en time og hører på han!

Han er hyggelig å prate med ellers, det er ikke det, men det kan altså bli litt mye monologer fra han. Han prater jo ikke med noen utenom meg og kanskje en bror på telefonen en sjelden gang i blant, så når jeg kommer innom, må han tømme seg og få snakke om alt han har båret på de siste dagene.

Han er ikke mer enn i midten av 70 årene, men har dårlig helse. Derfor handler jeg for han i blant når han er i ekstra dårlig form, eller går og henter en pakke på posten for han.

Anonymkode: 34ebe...046

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får heller ikke til mer enn 2-3 ganger i uka. Så da er du flink 😊

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en som bor langt unna. Han er snart 90 og det blir til at vi kun besøker to ganger i året. Påske og sommer. 

Jeg lærte han å bruke FaceTime og snap. Han får daglig oppdateringer fra meg da. Når det gjelder det praktiske, er det en lokal ungdom som har fått oppdraget med å handle inn eller måke og klippe plen. 

Til sommeren skal han flytte i leilighet, så mindre styr med det da. 

Anonymkode: 3e60a...8d3

Er han mye ensom? 

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser faren min en gang i uken, og han bor rett bort i gata (5-6 minutter å gå). Kunne sikkert sett han oftere, men det er begrenset hvor mange monologer jeg orker å sitte og høre på. Han er blidest når det er han som får snakke, uavbrutt. Hvis jeg forsøker å skyte inn spørsmål eller si min mening underveis, har det skjedd at han blir sint og påstår at jeg "bare avbryter". Men jeg må jo få lov til å si NOE når jeg sitter der en time og hører på han!

Han er hyggelig å prate med ellers, det er ikke det, men det kan altså bli litt mye monologer fra han. Han prater jo ikke med noen utenom meg og kanskje en bror på telefonen en sjelden gang i blant, så når jeg kommer innom, må han tømme seg og få snakke om alt han har båret på de siste dagene.

Han er ikke mer enn i midten av 70 årene, men har dårlig helse. Derfor handler jeg for han i blant når han er i ekstra dårlig form, eller går og henter en pakke på posten for han.

Anonymkode: 34ebe...046

Samme sak her, bare at det går i negative ting og sykdom. Blir veldig mentalt slitsomt å forholde seg til. Men andre dager er han fin😊❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...