Gå til innhold

Barn og fyllefest

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

hvor vanlig er det å ha skikkelig fyllefest innimellom med barn til stede? Skjedde i går, og skjer med ujevne mellomrom. Barna er fra 8-16 år gamle og noen av festdeltakerne hadde med seg sine barn også. Generelt er alkoholforbruket høyt på en av foreldrene der (uten at man egentlig kan merke at h*n er påvirket) men når den andre foreldren også hiver seg på så kjenner jeg at jeg får helt vondt av barna der.

Tror ikke det er planlagt fyll, men at det utvikler seg til det. Er usikker på om dette er grunn til å ‘blande seg’ eller ikke, men jeg ville aldri utsatt mine egne barn for det. Hva tenker dere?

Anonymkode: 44f62...25a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Totalt uansvarlig og uakseptabelt.

Anonymkode: ebe11...76c

• Liker 22
Skrevet

Antar du var med på denne festen, siden du har litt detaljkunnskap? Om du er en av de voksne, og barna er i aldersgruppen 8 - 16 år, tenker jeg at du er voksen nok til å gi beskjed om at dette ikke oppleves ok. At det må skilles mellom voksenfest, og selskap der barn er tilstede.

Er du et av barna/tenåringene, så tenker jeg at du bør snakke med noen om dette, f eks lærer, helsetjenesten på skolen eller annen voksen du stoler på. Det finnes også telefonnummer du kan ringe til for å få råd og noen som lytter https://helsenorge.no/psykisk-helse/barn-og-unges-psykiske-helse/her-far-du-hjelp

Uansett, så er barn og alkohol noe som ikke skal foregår, og noe som av de aller fleste vil bli oppfattet som uakseptabelt.

• Liker 14
Skrevet

Barn skal ikke være til stede på fyllefest. Det er skremmende og ubehagelig for barn når voksne er fulle, og det blir ikke bedre av at det skjer gjentatte ganger. 

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke greit. Barn skal ikke oppleve mor og far fulle. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. 

Jeg var ikke til stede men jeg er en av de nærmeste til de som bor der. Har fått referat av de voksne som forteller av hjernens lyst som om dette er vanlig hverdagskost (sannsynligvis fordi de vet at jeg også prater en del med barna og kommer til å få vite det uansett). Jeg har også pratet med barna om hvordan de opplevde det og de virker ikke til å bry seg nevneverdig. Jeg tenker jo at dette er en forsvarsmekanisme.

Jeg er usikker på om det hjelper at jeg sier min mening om saken, tviler på at de kommer til å endre seg av den grunn. Jeg føler likevel at jeg må gjøre noe, men hva? Bekymringsmelding til BV? Eller finnes det andre tilnærminger? 

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg var barn/ ungdom var det ingen som tenkte på at vi kunne ta skade av at det ble drukket både litt og mye mens vi var til stede. Det var helt vanlig at folk stakk innom noen i nabolaget i helgene og tok seg en dram eller fem. Det plagde ikke meg på noen måte, og hørte aldri venner som tenkte noe over det heller.  Men vi var nok generelt mer hardføre tidligere, nå har jo annenhver ungdom en diagnose...  ;) 

(Barna mine så meg ikke full i oppveksten, men jeg hadde aldri dårlig samvittighet for å ta meg en øl til maten eller et par glass vin en helgekveld).

Anonymkode: 56556...c3b

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg var barn/ ungdom var det ingen som tenkte på at vi kunne ta skade av at det ble drukket både litt og mye mens vi var til stede. Det var helt vanlig at folk stakk innom noen i nabolaget i helgene og tok seg en dram eller fem. Det plagde ikke meg på noen måte, og hørte aldri venner som tenkte noe over det heller.  Men vi var nok generelt mer hardføre tidligere, nå har jo annenhver ungdom en diagnose...  ;) 

(Barna mine så meg ikke full i oppveksten, men jeg hadde aldri dårlig samvittighet for å ta meg en øl til maten eller et par glass vin en helgekveld).

Ts her. 

Samme her, og jeg er helt enig i at et par glass er helt ok. 

Men fyllefest som foregår til utpå morgenkvisten er en helt annen sak. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med fyllefest? Og hvilke barn var tilstede? Hadde gjester med seg barn? Hvis det varte til morgenen, hvilke planer hadde de for barna da? Var det avtalt at de skulle overnatte?Var det «juleselskap»? Nyttårsfest? 

Anonymkode: c5aee...863

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. 

Samme her, og jeg er helt enig i at et par glass er helt ok. 

Men fyllefest som foregår til utpå morgenkvisten er en helt annen sak. 

Jeg er selvfølgelig enig, jeg synes ikke at foreldre skal rave rundt i selskap med barna sine. Om det automatisk er skadelig er jo en annen sak, unger av i dag beskyttes og skånes for alle ubehageligheter og blir dermed ganske sarte...  (må presisere at fyllekrangel og bråk er noe helt annet enn at folk er litt fulle og rare)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med fyllefest? Og hvilke barn var tilstede? Hadde gjester med seg barn? Hvis det varte til morgenen, hvilke planer hadde de for barna da? Var det avtalt at de skulle overnatte?Var det «juleselskap»? Nyttårsfest? 

Anonymkode: c5aee...863

Hva mener du med ‘hvilke barn’?

selskap som utviklet seg til fyllefest, ingen avtale om overnatting, barna seilte sin egen sjø. Gjester hadde med seg barn ja. 

AnonymBruker
Skrevet

Gamlingene hadde hundrevis av fester når jeg var barn. Tok ikke skade av det i det hele tatt. Det var alltid hyggelig, høy stemning og ikke noe ubehagelig.

Folk nå for tiden er hysteriske.

Anonymkode: 0acd5...f92

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For det første er det, som TS sier, forskjell på å ta noen glass og å avholde de reneste sjøslag.

For det andre er argumenter om at "Den gangen jeg var barn gjorde vi ....., og det gikk HELT fint med oss" fryktelig galt. Det gikk ikke helt fint med alle. Det gikk fint med de som var robuste nok, eller der hvor hjemmet var trygt og godt på tross av litt fyll i ny og ne, men du hører bare ikke noe særlig om de det ikke gikk så bra med. 

Anonymkode: 58802...f93

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

For det første er det, som TS sier, forskjell på å ta noen glass og å avholde de reneste sjøslag.

For det andre er argumenter om at "Den gangen jeg var barn gjorde vi ....., og det gikk HELT fint med oss" fryktelig galt. Det gikk ikke helt fint med alle. Det gikk fint med de som var robuste nok, eller der hvor hjemmet var trygt og godt på tross av litt fyll i ny og ne, men du hører bare ikke noe særlig om de det ikke gikk så bra med. 

Argumentet er helt greit det, for det går jo ikke fint med alle nå heller. Selv om de aldri har sett så mye som en flaske øl...   

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

det virker på meg som om dette er ‘helt normalt’ i dette nabolaget siden det var mange andre voksne med barn der også. Og jeg er helt uenig i at dette er ok og føler meg litt «kjip og snerpete» på en måte, om jeg begynner å blande meg. 

Jeg har selv vokst opp med noen fester som barn og kan ikke huske at jeg syns det var ubehagelig. Men i dag takler jeg ikke slike fester og tåler veldig dårlig at folk rundt meg drikker. Får kjempevondt inni meg og vil bare bort om f.eks mannen eller nære venninner blir ordentlig fulle. Dette er selvsagt mitt problem og jeg krever ikke at folk rundt meg skal endre seg men man kan jo spørre seg om dette er resultatet av det jeg selv opplevde i oppveksten. 

Syns det er vanskelig å stå på sidelinjen her og ikke foreta meg noe men jeg vet ærlig talt ikke hva jeg skal gjøre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sov barna, eller var de med på festen? Vi kan ta oss mer enn ett glass i lystig lag når barna sover, men ikke om de er med på festen. 

Anonymkode: f8997...e48

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Det gikk bra der hjemmet var trygt og godt på tross av litt fyll i ny og ne"  Nemlig, og er det da belegg for å si at det er litt for mye alkohol til tider som er skadelig?

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Argumentet er helt greit det, for det går jo ikke fint med alle nå heller. Selv om de aldri har sett så mye som en flaske øl...   

Nei, argumentet er ikke helt greit, for det er en sterk uforholdsmessighet der, og det vet du nok egentlig. 

Sannsynligheten for at barna rammes av problemer er langt høyere i hjem der det er mye fyll enn i hjem med lavt alkoholforbruk og hvor barna skjermes for voksnes rus. Det betyr ikke at det går galt med alle barn som har opplevd fyll eller at det går bra for alle barn som ikke har opplevd fyll. Verden er ikke svart-hvit der heller. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

"Det gikk bra der hjemmet var trygt og godt på tross av litt fyll i ny og ne"  Nemlig, og er det da belegg for å si at det er litt for mye alkohol til tider som er skadelig?

Merk deg uttrykket på tross av, ikke på grunn av

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sov barna, eller var de med på festen? Vi kan ta oss mer enn ett glass i lystig lag når barna sover, men ikke om de er med på festen. 

Anonymkode: f8997...e48

De holdt på med sitt, sov ikke. Var i samme rom. Oppe hele natten. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...