Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg studerer 100 % nettbasert (BI) og betaler dermed 60 000 årlig i skolepenger. Jeg er også avhengig av min 100 % faste stilling. 

Jeg ser at ila ett år, får jeg 220 000 kr av lånekassen, noe som er alt for mye.. Jeg hadde kun hatt behov for penger til «skolepengene». Hva gjør jeg med resten? Burde jeg betale billån/ huslån med disse pengene, eller burde jeg ikke søkt mer studielån? 

Anonymkode: a2e7e...d2e

Fortsetter under...

AnonymBruker

Sammenlign rentene på studielånet og de andre lånene du har. Betal på det dyreste. Studielånet skal også tilbakebetales, men det er gunstigere vilkår på det enn f.eks boliglån og billån. Skulle du ha behov for utsettelser, sier Lånekassen ja til dette en rekke ganger, og skulle du være uheldig og bli uføretrygdet, blir studielånet strøket og du slipper å betale noe. Det skjer ikke med boliglånet f.eks. (med mindre man forsikrer seg mot sånt)

Anonymkode: d60de...bdb

• Liker 2

Hmm, om jeg forstår deg rett:

Du kan melde ifra til Lånekassen om at du f.eks. kun ønsker det som tilsvarer stipend, og lån til å dekke skolepengene, dvs. redusere hvor mye du får utbetalt.

Et annet spørsmål er om du etter inntektskontroll tjener over grensen for å få fullt stipend, når du jobber 100% ved siden av.

Endret av Cerasus
Misforsto litt
AnonymBruker
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er det jeg gjør, jeg tjener for mye for omgjøring og stipend, og har bare behov for 30000 per halvår i skolepenger.. Ts

Ta fult studielån, og betal ned boliglånet. Det er de fleste gjør, siden studielånet som regel er billigere enn boliglånet.

Anonymkode: 5bd4f...5ae

• Liker 4

Annonse

AnonymBruker

Det beste er å ta fullt studielån et halvår i året, og ingenting i neste. Da har du lov å tjene mye mer, og får stipend. Så bruker du disse pengene på å betale skolepenger.

Anonymkode: ff0c6...6c0

• Liker 2
AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det beste er å ta fullt studielån et halvår i året, og ingenting i neste. Da har du lov å tjene mye mer, og får stipend. Så bruker du disse pengene på å betale skolepenger.

Takk for alle svar og råd!

Det var spennende! Jeg finner ikke inntektsgrense mtp det, vet du hvor mye man kan tjene? Hva sier lånekassen til å kun søke tre av seks semester? 

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for alle svar og råd!

Det var spennende! Jeg finner ikke inntektsgrense mtp det, vet du hvor mye man kan tjene? Hva sier lånekassen til å kun søke tre av seks semester? 

De linken som ble delt over. I skatteåret 2020 er grensen 471.000. Lånekassen bryr seg ikke om det. Jeg gjorde dette gjennom alle mine år som student. Tok lån på våren siden jeg på høsten alltid hadde penger fra sommerjobb å leve på. Det du gjør er altså å ta fullt lån og stipend med skolepenger for våren 2020, og så søker du ikke lån høsten 2020. Deretter tar du nytt fullt lån vår 2021 osv. Så må du selv bruke det som er lån og stipend fra våren til å dekke skolepenger på høsten. Eller omvendt selvfølgelig. 

• Liker 1

Viktig å også huske på at studielånet er rentefritt så lenge du studerer, så det er helt klart om å gjøre å maksimere studielånet og investere dette der det er mest fornuftig da all rentegevinst på det du ikke benytter tilfaller deg selv. Om du eksempelvis setter 100 000 fra et studielån over på et boliglån med 2,5% rente sparer du 2500kr pr år (- skatt på gevinst) mens du studerer. Så om du har tenkt å studere videre er det ikke noe å lure på! Når du er ferdig å studere vil det derimot bli rente, og da kan man gjerne vurdere å betale det tilbake raskere - Men som det mest trygge lånet av alle som eksisterer bør det bare gjøres om du virkelig ikke har behov for pengene (bør ikke erstattes av annet lån f.eks)

For din del kan det være at du ikke har rett på 0% rente, i og med du gjør dette på deltid og har inntekt over grensen. Isåfall er det renten på boliglånet vs studielånet som bestemmer om det «lønner seg»

Endret av The_Stig

Annonse

AnonymBruker
7 minutter siden, The_Stig skrev:

Viktig å også huske på at studielånet er rentefritt så lenge du studerer, så det er helt klart om å gjøre å maksimere studielånet og investere dette der det er mest fornuftig, all rente på det du ikke benytter tilfaller deg selv. Så om du har tenkt å studere videre er det ikke noe å lure på! Når du er ferdig å studere vil det derimot bli rente, og da kan man gjerne vurdere å betale det tilbake raskere - Men som det mest trygge lånet av alle som eksisterer bør det bare gjøres om du virkelig ikke har behov for pengene (bør ikke erstattes av annet lån f.eks)

Det er riktig, men det er ikke lurt hvis man går glipp av masse stipend fordi man tjener over grensen. Det man får i rente da er langt mindre enn det man får i stipend.

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått for høsten 2019 men vil ikke ha lån vår 2020. Hva gjør jeg da?

Anonymkode: 433f0...0de

At du har gått lån høsten 2019 trenger ikke å bety at du ikke skal ta lån våren 2020 hvis du planlegger å tjene mer enn grensen for stipend. Høsten 2019 og våren 2020 er to ulike skatteår, og Lånekassen sjekker grensen opp mot hvert skatteår. Hvis det er andre grunner, må du ta kontakt med Lånekassen og be dem stoppe utbetalinger. 

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...