AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #41 Skrevet 6. januar 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Når man skal kjøpe leilighet, så er det prisantydningen man skal se på, ikke totalen. Er prisantydning 2 mill men totalprisen er 2.5 mill så er det ikke 2.5 mill man får i lån, men 2 mill. Man får ikke lån for å betale fellesgjelden. Anonymkode: 003ff...0d9 I mitt lånebevis står det 2.3 mill inkludert omkostninger og fellesgjeld. Jeg kan da kjøpe en til 1 mill med 1.3 i fellesgjeld og ta lite lån i banken, eller til 2.3 selveiende med desto større lån i banken. Anonymkode: 5b802...306 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #42 Skrevet 6. januar 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: «Husleien» mente jeg som fellesgjeld.. den som dekker TV/Internett/vask/fellesstrøm ol. Jeg fikk lån i husbanken og kjøpte en leilighet til 2.2. I det lånet var ikke fellesgjelden inkludert nei. For fellesgjelden betaler jeg til OBOS hver mnd UTENOM boliglånet. Derfor mener jeg at fellesgjelden ikke blir regnet med i lånet, men må såklart klare å betale for fellesgjelden og får lån utifra det. Anonymkode: 003ff...0d9 Når banken forteller deg hvor mye lån du kan få inkluderer dette fellesgjelden. Dette fordi fellesgjelden også er et lån som skal betjenes. I praksis har du altså 2 lån. Ett personlig til banken din og ett som betales via fellesutgiftene. Hvis banken f.eks. sier du kan låne 3 millioner betyr dette: - Prisantydning 2 mill + 1 mill fellesgjeld - Prisantydning 2,7 mill + 300k fellesgjeld - Prisantydning 3 mill uten fellesgjeld Anonymkode: b3780...60c 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #43 Skrevet 6. januar 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: I mitt lånebevis står det 2.3 mill inkludert omkostninger og fellesgjeld. Jeg kan da kjøpe en til 1 mill med 1.3 i fellesgjeld og ta lite lån i banken, eller til 2.3 selveiende med desto større lån i banken. Anonymkode: 5b802...306 De 2,3 på selveieren må inkludere dokumentavgiften, dvs den faktiske kjøpesummen. Ser at du tidligere nevner at det ikke er "gøy" å betale både felleskostnad og lån, når man kan leie noe til en lavere sum. Men det er da heller ikke spesielt "gøy" å betale på andre sitt lån hver måned? Når man leier, er det i realiteten utleier sitt lån man er med på å nedbetale, om ikke utleier er gjeldsfri. Da er det jo ren fortjeneste. Uansett, så er det et rentefritt lån til utleier, mens man selv ikke sitter igjen med noen fortjeneste. Anonymkode: 59a30...d8e
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #44 Skrevet 6. januar 2020 På 4.1.2020 den 11.22, theTitanic skrev: Du vil ikke ha andelsleilighet. Det er grunn til at de er billigere. Selveier best. Om du har borettslag så betaler du lån til banken pluss husleie. Den kan ofte være høy fordi det er store fellesutgifter. Feks du kjøper leilighet til 2 mill. Fellesgjeld er 200000. Da må du kunne låne 2,2. + 2,5 % dokumentavgift til staten og div tinglysingsgebyrer. I praksis betaler du ned på et lån på 2 mill, men du må ha betalingsevne for å låne 2,2. Så får du i tillegg faktura på husleie. 200000 er lite i fellesgjeld, men trengs det tiltak for å holde bygningsmassen ved like så tar borettslaget opp mer lån og det blir mer husleie til alle å betale. Husleien din kan altså stige. Hvis du skal kjøpe selveier må du ha beløpet til dokumentavgift selv, de pengene får du ikke låne, i tilegg til egenandelen. Anonymkode: 6bd44...4c7 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #45 Skrevet 6. januar 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: «Husleien» mente jeg som fellesgjeld.. den som dekker TV/Internett/vask/fellesstrøm ol. Jeg fikk lån i husbanken og kjøpte en leilighet til 2.2. I det lånet var ikke fellesgjelden inkludert nei. For fellesgjelden betaler jeg til OBOS hver mnd UTENOM boliglånet. Derfor mener jeg at fellesgjelden ikke blir regnet med i lånet, men må såklart klare å betale for fellesgjelden og får lån utifra det. Anonymkode: 003ff...0d9 Fikk du startlån må boligkontoret godkjenne leiligheten, og de godtar ikke høy fellesgjeld. Men den totale lånesummen er ikke satt før de har godkjent den boligen du får by på. De vil f.eks. ikke godta fellesgjeld på en million. Anonymkode: 3d9ee...ed2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #46 Skrevet 6. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Fikk du startlån må boligkontoret godkjenne leiligheten, og de godtar ikke høy fellesgjeld. Men den totale lånesummen er ikke satt før de har godkjent den boligen du får by på. De vil f.eks. ikke godta fellesgjeld på en million. Anonymkode: 3d9ee...ed2 Det stemmer ikke helt. Når jeg fikk lån hos husbanken stod det tydelig hvilken sum jeg fikk låne ved selveie og en sum jeg maks kunne låne ved borettslag/aksje. I borettslaglånet var det også vist Max fellesutgifter i mnd. Var kjøpesummen mye lavere godtok de høyere felleskostnader, og var kjøpesummen høyere så måtte felleskostnadene være lavere. Pga lave felleskostnader kunne jeg ha bydd 90000kr over takst på leiligheten jeg kjøpte, heldigvis fikk jeg den under takst. Uannsett så vil rådet mitt til TS være å snakke med banken sin. Da vil hun få korrekt svar og slipper misforståelser. Anonymkode: b4933...264
DarKnight Skrevet 6. januar 2020 #47 Skrevet 6. januar 2020 22 hours ago, AnonymBruker said: «Husleien» mente jeg som fellesgjeld.. den som dekker TV/Internett/vask/fellesstrøm ol. Jeg fikk lån i husbanken og kjøpte en leilighet til 2.2. I det lånet var ikke fellesgjelden inkludert nei. For fellesgjelden betaler jeg til OBOS hver mnd UTENOM boliglånet. Derfor mener jeg at fellesgjelden ikke blir regnet med i lånet, men må såklart klare å betale for fellesgjelden og får lån utifra det. Anonymkode: 003ff...0d9 22 hours ago, AnonymBruker said: Når man skal kjøpe leilighet, så er det prisantydningen man skal se på, ikke totalen. Er prisantydning 2 mill men totalprisen er 2.5 mill så er det ikke 2.5 mill man får i lån, men 2 mill. Man får ikke lån for å betale fellesgjelden. Anonymkode: 003ff...0d9 Du må likevel legge inn totalsummen når du søker lån, for banken må kunne vurdere om du er i stand til å overholde utgiftene. Jeg tror dere har kraftig misforstått hva banken har sagt til dere... 1
DarKnight Skrevet 6. januar 2020 #48 Skrevet 6. januar 2020 7 hours ago, AnonymBruker said: Hvis du skal kjøpe selveier må du ha beløpet til dokumentavgift selv, de pengene får du ikke låne, i tilegg til egenandelen. Anonymkode: 6bd44...4c7 Såklart kan du bruke av lånet til dokumentavgift. Du kan til og med bruke av lånet til å kjøpe hvitevarer og pusse opp om du låner mer enn boligen ble kjøpt for.
TBergh Skrevet 5. februar 2020 #49 Skrevet 5. februar 2020 Hei. Her finner du svar. Lenke https://www.eiendomsmegler1.no/spoersmaal-og-svar/boligkjoep/boligtyper/maa-jeg-soeke-om-laan-tilsvarende-kjoepsprisen-og-fellesgjelden-paa-en-borettslagsleilighet/ Med vennlig hilsen TBergh
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå