AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #1 Skrevet 4. januar 2020 Trenger litt hjelp. Skal kjøpe min første bolig, og fått lån på 2,3 i banken. Så en leilighet i dag til 2.220, men med fellesgjeld på 200.000. Kunne jeg kjøpt denne om jeg fikk den under takst? Jeg forstår ikke helt dette med fellesgjeld. Må jeg da betale 2 lån i mnd?? Anonymkode: b11b3...302
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #2 Skrevet 4. januar 2020 Slik jeg har skjønt det betales fellesgjelden ned via husleien. Det andre vet jeg ikke noe om😊 Anonymkode: cd6eb...998 6
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #3 Skrevet 4. januar 2020 Lånet på 2.3 må være inkludert omkostninger og fellesgjeld. Går den for prisantydning må du da ha 2420 i lån. Anonymkode: 5b802...306 3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #4 Skrevet 4. januar 2020 Fellesgjelden regnes med i det du får låne, så hvis du kjøper denne får du bare låne 2 100 000. Anonymkode: 8f41f...dd5 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #5 Skrevet 4. januar 2020 Fellesgjeld betales via fellesutgifter/husleie sammen med vedlikehold, renovasjon osv. Anonymkode: 5b802...306 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #6 Skrevet 4. januar 2020 Og har du nok egenkapital? Anonymkode: 8f41f...dd5 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #7 Skrevet 4. januar 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Må jeg da betale 2 lån i mnd?? Ja, du betaler på to lån i måneden, men fellesgjelden betales via fellesutgiftene. Anonymkode: b3780...60c 4
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #8 Skrevet 4. januar 2020 Jeg skjønner fortsatt ikke hva jeg kan se etter. Har prøvd å finne selveier. Men så det ligger ute en fin andelsleilighet. Burde jo ringe å få dette forklart grundig av banken, men de har stengt i dag. Derav mitt spørsmål her. Anonymkode: b11b3...302
kaleidoskop Skrevet 4. januar 2020 #9 Skrevet 4. januar 2020 Fellesgjeld har ofte borettslag, blokker, leilighetskompleks og lignende. Denne gjelden blir ofte fordelt ut over størrelsen på boligen. Mindre bolig, mindre del av gjelden tilhører din leilighet. Fellesgjeld står som eget punkt på taksten, men samlet sum vil også stå der. Du må ha mer i lån fra banken, men ikke to lån. Der jeg har bodd med fellesgjeld, blir det lagt på fellesutgiftene. Det er ikke budrunde på lørdager og søndager, så du kan fint ringe banken mandag morgen og spørre dem om det du lurer på. Første bud må ha frist til kl 12. Du har tid 1
mr. Skrevet 4. januar 2020 #10 Skrevet 4. januar 2020 Hvis du kjøper selveier du må ut med dokumentavgift til staten som er 2.5% av kjøpesummen. Dette er da i tillegg til kjøpesummen og andre omkostninger. 3
Tvist Skrevet 4. januar 2020 #11 Skrevet 4. januar 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner fortsatt ikke hva jeg kan se etter. Har prøvd å finne selveier. Men så det ligger ute en fin andelsleilighet. Burde jo ringe å få dette forklart grundig av banken, men de har stengt i dag. Derav mitt spørsmål her. Anonymkode: b11b3...302 Bare husk at det er mye omkostninger på selveier, som ikke blir dekket av lånet. 5
Gjest theTitanic Skrevet 4. januar 2020 #12 Skrevet 4. januar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner fortsatt ikke hva jeg kan se etter. Har prøvd å finne selveier. Men så det ligger ute en fin andelsleilighet. Burde jo ringe å få dette forklart grundig av banken, men de har stengt i dag. Derav mitt spørsmål her. Anonymkode: b11b3...302 Du vil ikke ha andelsleilighet. Det er grunn til at de er billigere. Selveier best. Om du har borettslag så betaler du lån til banken pluss husleie. Den kan ofte være høy fordi det er store fellesutgifter. Feks du kjøper leilighet til 2 mill. Fellesgjeld er 200000. Da må du kunne låne 2,2. + 2,5 % dokumentavgift til staten og div tinglysingsgebyrer. I praksis betaler du ned på et lån på 2 mill, men du må ha betalingsevne for å låne 2,2. Så får du i tillegg faktura på husleie. 200000 er lite i fellesgjeld, men trengs det tiltak for å holde bygningsmassen ved like så tar borettslaget opp mer lån og det blir mer husleie til alle å betale. Husleien din kan altså stige.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #13 Skrevet 4. januar 2020 Fellesgjeld er gjelden til borettslaget. Dette betales ned via husleien. Selveier kan også ha fellesgjeld. Bor du i selveier er det andre kostnader som kan komme i tillegg som feks kommunale avgifter. Fellesgjeld for du også skattefradrag på. Snakk med banken før du byr for å være sikker. Anonymkode: 2abce...b99 3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #14 Skrevet 4. januar 2020 13 minutter siden, theTitanic skrev: Du vil ikke ha andelsleilighet. Det er grunn til at de er billigere. Selveier best. Om du har borettslag så betaler du lån til banken pluss husleie. Den kan ofte være høy fordi det er store fellesutgifter. Feks du kjøper leilighet til 2 mill. Fellesgjeld er 200000. Da må du kunne låne 2,2. + 2,5 % dokumentavgift til staten og div tinglysingsgebyrer. I praksis betaler du ned på et lån på 2 mill, men du må ha betalingsevne for å låne 2,2. Så får du i tillegg faktura på husleie. 200000 er lite i fellesgjeld, men trengs det tiltak for å holde bygningsmassen ved like så tar borettslaget opp mer lån og det blir mer husleie til alle å betale. Husleien din kan altså stige. Det er vel ikke dokumentavgift til staten om man kjøper i borettslag? Anonymkode: 61191...d70 13
Grandidosa83 Skrevet 4. januar 2020 #15 Skrevet 4. januar 2020 4 minutter siden, theTitanic skrev: Du vil ikke ha andelsleilighet. Det er grunn til at de er billigere. Selveier best. Om du har borettslag så betaler du lån til banken pluss husleie. Den kan ofte være høy fordi det er store fellesutgifter. Feks du kjøper leilighet til 2 mill. Fellesgjeld er 200000. Da må du kunne låne 2,2. + 2,5 % dokumentavgift til staten og div tinglysingsgebyrer. I praksis betaler du ned på et lån på 2 mill, men du må ha betalingsevne for å låne 2,2. Så får du i tillegg faktura på husleie. 200000 er lite i fellesgjeld, men trengs det tiltak for å holde bygningsmassen ved like så tar borettslaget opp mer lån og det blir mer husleie til alle å betale. Husleien din kan altså stige. Dette er misvisende. Borettslag er veldig bra for mange, og det er nesten ikke forskjell i kvm-pris mellom det og selveier lenger (mener det var 1% for et par år siden). Man skal huske på at «borettslaget» er alle beboerne i et nevnte lag. Det betyr at man ikke bare tar opp mer fellesgjeld eller øker felleskostnadene vilkårlig for å være slem, men når det er et behov. Legger man sammen de kostnadene ved å bo i et sameie med det som er innbakt i felleskostnader i borettslag er man ofte svært nær samme sum. Og ettersom man begynner med minus pga dokumentavgift tar det en stund før dette utlignet seg. Botid har selvfølgelig litt å si. Fordelene med å borettslag er at man lettere får lån til oppussing av bygningsmassen (i et sameie må hver av beboerne hoste opp pengene selv når større vedlikehold må tas), man har ofte ansatt vaktmester som tar forefallende arbeid, alle bokostnader er dekket i felleskostnadene så det oppleves forutsigbart osv. 12
wahaj Skrevet 4. januar 2020 #16 Skrevet 4. januar 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er vel ikke dokumentavgift til staten om man kjøper i borettslag? Anonymkode: 61191...d70 Stemmer. Er snakk om 3-10k bare. Kommer an på hvilket boligbyggelag det er. Vi betalte rett over 8k, siden vi er to personer som eier sammen. Husleie/fellesutgifter kommer i tillegg til lån (husleia vår inkluderer fellesgjeld, renter, tv og internett og kommunale avgifter). Så når du skal kjøpe leilighet må du se på summen sammenlagt på salgssum og fellesgjeld, da må dette være maks 2.2 siden det er det du har fått i lån. 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #17 Skrevet 4. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Trenger litt hjelp. Skal kjøpe min første bolig, og fått lån på 2,3 i banken. Så en leilighet i dag til 2.220, men med fellesgjeld på 200.000. Kunne jeg kjøpt denne om jeg fikk den under takst? Jeg forstår ikke helt dette med fellesgjeld. Må jeg da betale 2 lån i mnd?? Anonymkode: b11b3...302 Da må du ta 2,220 mill og plusse på de 200 000 så får du totalprisen. Pluss det kommer ekstra omkostninger i tillegg dette står i prospektet. Du må sjekke hva som er husleia hver måned om du har råd til det. Anonymkode: 17b3a...b93
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #18 Skrevet 4. januar 2020 Som wahaj sa. Når du har fått låne 2,2 mill av banken, så må prisen på leiligheten og fellesgjeld en tilsammen være under 2,2. I finn kan du søke på leiligheter ved å endre sorteringen av pris fra prisantydning til totalpris. I totalpris er fellesgjelden tatt med. Anonymkode: afd2d...b48 4
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #19 Skrevet 4. januar 2020 Så man betaler ned lånet fra banken pluss fellesutgifter? Altså hvis fellesutgifter er på 4500,- så kommer det tillegg til nedbetaling på lån fra banken på la oss si 7000? Må få ut med 11.500 hver mnd? Det er dyrt for denne typen bolig i såfall.. Anonymkode: b11b3...302
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #20 Skrevet 4. januar 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så man betaler ned lånet fra banken pluss fellesutgifter? Altså hvis fellesutgifter er på 4500,- så kommer det tillegg til nedbetaling på lån fra banken på la oss si 7000? Må få ut med 11.500 hver mnd? Det er dyrt for denne typen bolig i såfall.. Anonymkode: b11b3...302 Riktig Anonymkode: b3780...60c 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå