Gå til innhold

Nyansatt og betalt ferie

Winterfresh

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg startet i ny jobb juni 2019. Jeg trodde jeg hadde opparbeidet meg rett til 14 dager betalt ferie for 2020 (regnet at man tjener opp 2 dager ferie per måned man jobber), men arbeidsgiver sier jeg ikke har rett på betalt ferie før i 2021 (han sier jeg må jobbe et helt kalenderår først). Men at jeg vil få utbetalt fastlønn + fjorårets opptjente feriepenger i juni. All ferie jeg tar nå i 2020 vil være ulønnet.

Høres dette riktig ut?

Jeg er fast ansatt og deltidsstudent på masterstudier og kommer til å være borte fra jobb totalt 5 uker dette semesteret pga obligatoriske samlinger på skolen. Jeg er derfor nødt til å planlegge slik at jeg ikke plutselig går i minus en måned da jeg har mye utgifter (huslån, billån, osv....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hæ? Nei, det er ikke sant. Du skal motta feriepenger i 2020 som du har opptjent i 2019. Jeg startet i ny jobb i august, og jeg får feriepenger. 

Anonymkode: 08b71...9eb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En betalt ferie er et gode arbeidsgiver gir, og som arbeidsgiver setter premissene for. Det er ikke det vanligste. 
Dine opptjente feriepenger får du jo i juni, så ikke noe feil ved det.
så jeg forstår ikke hva som ikke skal være riktig?

Anonymkode: f2949...2d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er korrekt, selv om begge har rett. 

Foreløpig har vi ikke betalt ferie i Norge, all ferie er ulønnet. Betalt ferie forsvant på 90 tallet tror jeg, men kan komme tilbake pga EØS. Det er også noen spesialtilfeller med betalt ferie.

Istedet baserer vi oss på feriepenger, der man tjener opp basert på arbeidstid, som arbeidsgiver påpeker og der du har beregnet det til 2 uker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er feriepengene som er lønnen din istedenfor ferie. I juni får du feriepenger og som regel trekkes man for full ferie sålenge man har opparbeidet det i fjoråret. Spiller ingen rolle om det var i en annen jobb.

De feriepengene du fikk betalt i forrige jobb har du forh. spart på. 

Er du helt ny i arb. livet så blir det litt annerledes. Da kan du vel ha rett til å ikke ta ut full ferie det året - bare det du opptjente i fjoråret , ca. halv ferie. Da blir du trukket halv lønn i juli.  Men dette kan du sjekke i regelverk. 

Men all ferie er i prakisis ulønnet. 

Masse informasjon å finne på nett om dette 

https://www.tekna.no/altomferie

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du får feriepengene fra den arbeidsgiver du hadde i opptjeningsåret. Det er mulig du har fått de allerede. 

Anonymkode: c5eb7...019

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du vil få utbetalt feriepenger som dekker 12-13 dager ferie, tar du ferie utover det vil det ikke bli dekket. Det jeg gjorde var å si at de skulle trekke meg for 13 dager fra lønnen i juni (som regel blir hele lønna trukket + den 5. ferieuka), også fikk jeg resten av lønnen+opptjente feriepenger i juni. Hvis du tar den 14 eller 15 feriedagen blir du trukket i lønn når du tar det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Winterfresh skrev:

Hei. Jeg startet i ny jobb juni 2019. Jeg trodde jeg hadde opparbeidet meg rett til 14 dager betalt ferie for 2020 (regnet at man tjener opp 2 dager ferie per måned man jobber), men arbeidsgiver sier jeg ikke har rett på betalt ferie før i 2021 (han sier jeg må jobbe et helt kalenderår først). Men at jeg vil få utbetalt fastlønn + fjorårets opptjente feriepenger i juni. All ferie jeg tar nå i 2020 vil være ulønnet.

Høres dette riktig ut?

Jeg er fast ansatt og deltidsstudent på masterstudier og kommer til å være borte fra jobb totalt 5 uker dette semesteret pga obligatoriske samlinger på skolen. Jeg er derfor nødt til å planlegge slik at jeg ikke plutselig går i minus en måned da jeg har mye utgifter (huslån, billån, osv....)

Det du og han sier er samme sak, sagt på to måter.

Systemet i Norge er slik at feriepengene skal finansiere innteksbortfallet i ferien. Du får utbetalt opptjente feriepenger pluss vanlig lønn i juni. Disse feriepengene dekker som du er inne på ca 2 uker. Dette er kompensasjonen du får som skal dekke ferien.

Du har likevel krav på å ta ut like mye ferie som de andre i bedriften. Du har bare ikke inntekt for resterende dager og da er det kanskje ikke så interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen :) 

jeg er ganske fersk i arbeidslivet, derfor er dette med feriepenger litt forvirrende for meg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...