AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #1 Skrevet 3. januar 2020 Jeg sitter her og skjønner lite nå. Ble ferdig med en sesongjobb i butikk nyttårsaften og i dag var jeg innom for å hente et par sko jeg hadde glemt å ta med meg siste arbeidsdag. Sjefen var blid og hyggelig, som hun har vært mot meg siden dag en, og jeg nevnte at om de skulle ha behov for noen som kan steppe inn ved sykdom e.l. så er det bare å ringe og jeg stiller opp om jeg har mulighet. Hun takket og svarte at det nok ikke blir aktuelt, da jeg ikke "passer helt inn i profilen de ønsker". Jeg startet å jobbe der i slutten av oktober og jobbet nesten 100% i desember, skulle egentlig jobbet omtrent 50%, men pga sykdom blant de fast ansatte ble det flere vakter på oss sesongansatte en opprinnelig planlagt. Hele tiden fikk jeg positive tilbakemeldinger på jobben jeg gjorde. Sjefen roste meg for både serviceinnstilling og fagkunnskap (har jobbet i samme bransje tidligere) og sa flere ganger at det var så deilig å ha folk som kunne faget på jobb. Jeg har ikke fått noen negative tilbakemeldinger fra verken sjef, kolleger eller kunder, så svaret til sjefen i dag satte meg veldig ut. Hvordan skal jeg tolke det? Overreagerer jeg? Jeg hadde egentlig tenkt å spørre om å bruke henne som referanse siden jeg har hatt inntrykk av at hun har vært fornøyd med jobben jeg har gjort, men nå tviler jeg... Anonymkode: 66d3d...ebb
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #2 Skrevet 4. januar 2020 Kan det være at du går merkelig kledd sammenlignet med resten i butikken, eventuelt har synlige tattoveringer eller piercinger? Anonymkode: 9f157...645 6
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #3 Skrevet 4. januar 2020 Hvilken butikkbransje er dette? Anonymkode: 0628b...71b 3
cerruti Skrevet 4. januar 2020 #4 Skrevet 4. januar 2020 Dette ville jeg bedt om en begrunnelse for😳 34
Gjest loveli Skrevet 4. januar 2020 #5 Skrevet 4. januar 2020 Så slemt! Ja, lurer på hva du jobber med. Går du i Cubus-klær når du jobber på Ferner Jacobsen?
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #6 Skrevet 4. januar 2020 Sportsbutikk? Der kan røyking eller usportslig utseende vete feil. Anonymkode: 50bdb...e30 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #7 Skrevet 4. januar 2020 Var i en kjede i gave/interiør/kjøkkenutstyr bransjen. Vi gikk med uniform på jobb, som bestod av t-skjorte og forkle. I tillegg måtte vi ha sorte bukser og sko (som ikke ble dekket av arbeidsgiver). Jeg fulgte disse reglene. Har ikke tatoveringer eller piercinger og vil påstå at jeg fremstår som normalt velstelt (nydusjet, rent hår og sminket med nøytral sminke). Er litt overvektig (bruker str. 46/48), men langt fra smellfeit og er i god form, så kan ikke skjønne at det skal være et problem heller. TS Anonymkode: 66d3d...ebb 7
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #8 Skrevet 4. januar 2020 Hva slags "profil" skulle man egentlig ha behov for i en interiør/kjøkkenutstyrsbutikk. Huff, verden i dag. Profesjonell kundebehandling skulle dekke det meste. Anonymkode: c2687...28e 25
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #9 Skrevet 4. januar 2020 Er ikke dette diskriminering? Dette ville jeg gått videre med, jeg tror ikke dette er greit! Eventuelt spurt sjefen hva hun EGENTLIG mener med det hun sa.... Kan det være at du er for ung som er greia? Anonymkode: 334ab...334 10
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #10 Skrevet 4. januar 2020 Hadde gått til avisa med dette, eller kopiert ut diskrimineringsloven - og slengt den på kassen i butikken. Du skal ikke tåle å bli behandlet slik TS. Helt ærlig. Anonymkode: b5a86...3ac 7
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #11 Skrevet 4. januar 2020 Her var det mange uvitende svar. Det har selvsagt ingenting personlig å gjøre. Men hvordan profilen din er. Om du er en ledertype, pågående salgstype, om du tar iniativ, om du er pratemaker eller liste-typen som vl gjøre alt riktig, hvordan du er under stress osv. Mange bedrifter har litt forskjellige profiler de opererer med. Men disse A-typiske kategoriene passer alle av oss, noen har kanskje to som er høy, mens resten er lav, noen er en utpreget dominant eller en blanding. Dette er ikke noe man kan forandre i større grad, dette ligger dypt i oss. Selv og vi selvsagt kan utfordre oss selv på å være mer slik eller slik. Tipper hun liker deg veldig godt som person, og at du fint kan bruke henne som referanse. Anonymkode: 21f5e...ead 9
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #12 Skrevet 4. januar 2020 Jobber i en interiørkjede, hadde en sesonghjelp som var ekstremt flink i faget sitt, var bare en hake, det hang en eim av vedkommende HVOR hen den var, folk ville ikke være rundt personen til slutt, sier ikke det gjelder deg, men ting som man ikke tenker så mye over kan være utslagsgivende. Anonymkode: 2aa50...d22 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #13 Skrevet 4. januar 2020 40 minutter siden, AnonymBruker said: Jobber i en interiørkjede, hadde en sesonghjelp som var ekstremt flink i faget sitt, var bare en hake, det hang en eim av vedkommende HVOR hen den var, folk ville ikke være rundt personen til slutt, sier ikke det gjelder deg, men ting som man ikke tenker så mye over kan være utslagsgivende. Anonymkode: 2aa50...d22 En sjef tar selvsagt opp slikt. Hvilken klode er dere på som har slik ungdomsskole mentalitet. Anonymkode: 21f5e...ead 18
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #14 Skrevet 4. januar 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Her var det mange uvitende svar. Det har selvsagt ingenting personlig å gjøre. Men hvordan profilen din er. Om du er en ledertype, pågående salgstype, om du tar iniativ, om du er pratemaker eller liste-typen som vl gjøre alt riktig, hvordan du er under stress osv. Mange bedrifter har litt forskjellige profiler de opererer med. Men disse A-typiske kategoriene passer alle av oss, noen har kanskje to som er høy, mens resten er lav, noen er en utpreget dominant eller en blanding. Dette er ikke noe man kan forandre i større grad, dette ligger dypt i oss. Selv og vi selvsagt kan utfordre oss selv på å være mer slik eller slik. Tipper hun liker deg veldig godt som person, og at du fint kan bruke henne som referanse. Anonymkode: 21f5e...ead Dette. Fatter ikke at dere andre leser diskriminering. Er selv arbeidsgiver. For en sesonghjelp med så kort varighet så er det begrenset hva man har av ressurser til å vidreutvikle. For meg hadde "ikke helt riktig profil" gått på produktivitet, altså salgsevner og interesse for å bidra aktivt til at målene nås. Virker kanskje hardt, men uten dette fokuset så har ingen av oss jobb i butikk. Kunne fint vært en god referanse for vedkimmende alikevell. Anonymkode: 0f3a3...fb4 4
Gjest ti10 Skrevet 4. januar 2020 #15 Skrevet 4. januar 2020 Synes du skal ringe henne og spørre hva hun mente, så kan du også finne ut om du kan bruke henne som referanse. Du har jo tydeligvis ikke noe å tape, siden hun allerede har sagt at du ikke får mer jobb der.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #16 Skrevet 4. januar 2020 4 hours ago, AnonymBruker said: En sjef tar selvsagt opp slikt. Hvilken klode er dere på som har slik ungdomsskole mentalitet. Anonymkode: 21f5e...ead Vet ikke, synes det er rart selv, er ikke min jobb og si ifra. Anonymkode: 2aa50...d22
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #17 Skrevet 4. januar 2020 Takk for alle svar. Jeg har som tidligere skrevet mye erfaring fra samme bransje tidligere, i en annen kjede, og vil påstå at jeg takler stress godt etter mange år store butikker i hovedstadsområdet. Jeg er heller ikke redd for å ta i et tak når det trengs og ser hva som trengs å gjøres. Alt dette har jeg fått positive tilbakemeldinger fra sjefen på gjentatte ganger i løpet av perioden jeg har vært ansatt. Det jeg ser at jeg ikke er like god på (sikkert fordi det er noe som irriterer meg når jeg er kunde) er påprakking av "ukas mersalgprodukt" og pushing av kundeklubbmedlemskap. Jeg har null problemer med å gjøre mersalg som er relevante til det kunden handler, f.eks. passende redskaper til et nytt kjelesett eller lokk til stekepanna, men å prøve å pushe et eller annet random produkt som kjedeledelsen har bestemt på samtlige kunder som kommer til kassa, uansett om det er naturlig i forhold til det kunden skal kjøpe, liker jeg ikke. Jeg synes heller ikke det er noe ålreit å måtte forsøke å overtale kunder som har sagt at de ikke er interessert i medlemskap til å melde seg inn i kundeklubben. Så på de to feltene passa jeg nok ikke inn i profilen. Fordi jeg har vært ute fra varehandelen noen år, men savner det og har lyst til å komme tilbake, hadde jeg håpet denne jobben kunne være et springbrett. En måte å få et bein innafor bransjen igjen. En jobb jeg ser på som en drømmejobben innen butikk er utlyst nå og jeg driver å jobber med søknad nå, men jeg føler det vil se rart ut å ikke ha erfaring fra den siste jobben i butikk. Jeg får vel ta mot til meg å ringe på mandag og snakke med eks-sjefen da... TS Anonymkode: 66d3d...ebb 8
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #18 Skrevet 4. januar 2020 Som mystery shopper,vet jeg at et av hovedfokusene er ansatt sin evne til å fremme salg. Selger måles på evnen til å skape kontakt,føre en naturlig samtale som gjør at kunden blir litt ekstra i butikken,klarer å se og skape behov og dermed mersalg. Produktkunnskap er ikke nok, hvis den ikke målbevisst brukes til å fremme tillit og kjøp hos kunden. Det er en grunn til at selger sitt navn står på kvitteringen. Statistikk,statistikk. Som MS er jeg alltid varsom med å betegne noen som lite salgsfremmende. Prøver alltid å finne en utenforliggende grunn, f eks ny i jobben (man merker raskt hvem som er dreven,og hvem som er usikker). Jeg hadde tatt kontakt med sjefen,og spurt om råd på veien videre. Å vise ønske om å lære og bli bedre,er positivt. Anonymkode: 4fc7f...788 5
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #19 Skrevet 4. januar 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for alle svar. Jeg har som tidligere skrevet mye erfaring fra samme bransje tidligere, i en annen kjede, og vil påstå at jeg takler stress godt etter mange år store butikker i hovedstadsområdet. Jeg er heller ikke redd for å ta i et tak når det trengs og ser hva som trengs å gjøres. Alt dette har jeg fått positive tilbakemeldinger fra sjefen på gjentatte ganger i løpet av perioden jeg har vært ansatt. Det jeg ser at jeg ikke er like god på (sikkert fordi det er noe som irriterer meg når jeg er kunde) er påprakking av "ukas mersalgprodukt" og pushing av kundeklubbmedlemskap. Jeg har null problemer med å gjøre mersalg som er relevante til det kunden handler, f.eks. passende redskaper til et nytt kjelesett eller lokk til stekepanna, men å prøve å pushe et eller annet random produkt som kjedeledelsen har bestemt på samtlige kunder som kommer til kassa, uansett om det er naturlig i forhold til det kunden skal kjøpe, liker jeg ikke. Jeg synes heller ikke det er noe ålreit å måtte forsøke å overtale kunder som har sagt at de ikke er interessert i medlemskap til å melde seg inn i kundeklubben. Så på de to feltene passa jeg nok ikke inn i profilen. Fordi jeg har vært ute fra varehandelen noen år, men savner det og har lyst til å komme tilbake, hadde jeg håpet denne jobben kunne være et springbrett. En måte å få et bein innafor bransjen igjen. En jobb jeg ser på som en drømmejobben innen butikk er utlyst nå og jeg driver å jobber med søknad nå, men jeg føler det vil se rart ut å ikke ha erfaring fra den siste jobben i butikk. Jeg får vel ta mot til meg å ringe på mandag og snakke med eks-sjefen da... TS Anonymkode: 66d3d...ebb Forstår godt ubehaget,men det er nå en gang slik,at bunnlinjen avgjør hvilket butikker som overlever,og dermed hvilket arbeidsplasser som overlever. Å skape behov (måneds produkt) og lojalitet/tilknytning (kundemedlemsskap) er derfor vesentlig for den videre driften. Anonymkode: 4fc7f...788
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #20 Skrevet 4. januar 2020 Det kan kanskje handle om ting som alder og personlighet? Kanskje du ikke passer inn i teamet? Anonymkode: e5830...395
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå