Gå til innhold

Mini utagerer i barnehagen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min andre nærmer seg to år, og har etter bytte av barnehage begynt å utagere. Hen startet i barnehagen ved 11mnd alder for ca et år siden. Gikk i en barnehage fram til sommeren, før vi flyttet og byttet.

Etter at hen hadde blitt varm i trøya ble vi innkalt på møte på grunn av sjefing og slåing. Hen ble med i eldre barns lek uten å få lov, og det resultertse i krangler og hyl. Slo andre barn og ville ikke dele. Det var også en del krangling med søskenet hjemme i denne perioden. 

Så ble alt bedre. Søskenparet begynte endelig å dele litt, kranglingen ble mindre og det ble mer kos og lek sammen. Vi jobbet hardt for dette. 

Så var det oppfølgingsmøte i barnehagen og - boom! de vurderer barnevernet! De sier hen ikke viser interesse for andre barn, kun voksne. Hen får kraftige raserianfall og hyler som besatt ved legging. Spiser plutselig dårlig. Prater nesten ikke. 

Jeg kjenner meg ikke igjen i dette i det hele tatt. Ungen leker med andre barn uten krangling på fritiden, med søskenet hele tiden(søsknene krangler altså, men ikke mye). Legging på dagtid kan være utfordrende når søskenet blir igjen i stua, men det tar to minutter og er vel helt normalt? Vi har ikke disse raseriproblemene hjemme. Det er selvfølgelig trass og misnøye, men ikke noe i nærheten av det de beskriver. Spiser som oftest veldig bra, mindre i perioder med sykdom. Skravler som en gal, bruker mange setninger med tre ord og klarer endelig å utrykke mye. 

Er helt utrolig fortvilet og har mistet all tillitt til barnehagen. Jeg kan jo ikke akkurat være med i barnehagen og se på hvordan barnet oppfører seg, og jeg aner ikke hvorfor hen oppfører seg sånn. Det var helt konge i forrige barnehage, og barnet har vært en solstråle fra fødselen. Bestemt og litt utspekulert, ja.. Men nesten alltid blid og lur.

Misforstå meg rett - barnevernet må gjerne komme, jeg har ingenting å skjule. Det er bare så utrolig ubehagelig og frustrerende når jeg ser en blid, veltilpasset og smart unge hjemme selv😣

Tips, råd, støttende ord.. Alt mottas med takk🙂

Anonymkode: 042a8...f4e

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hva i all verden! Det er helt normalt at barn i den alderen utagerer, slår andre barn, ikke vil dele osv...  Barn er på sitt mest voldelige i denne fasen, som oftest går det over/ gradvis over når de blir rundt 3 år, selv om de også da ofte sliter med å dele osv..

Det er også vanlig at de ikke  tar hensyn til om de « får lov» til å bli med på en lek, fordi de rett og slett ikke har inne de sosiale kodene enda. I tillegg har ditt barn nettopp flyttet miljø fra en barnehage der barnet hadde slått seg til ro og til en der det ikke kjenner noen ordentlig enda. 

Har personalet i denne barnehagen noen form for utdanning og tidligere erfaring med barn? 

Du kan be barnehagen kontakte ppt, for at de skal observere barnet og fortelle barnehagen hvordan de skal tilrettelegge for barnets barnehagedag ( selv om du ovenfor barnehagen, nok bør vinkle det slik at du vil at de skal kontakte ppt,mfor å finne ut om det er noe som ikke er innenfor normalen med barnet). 

Endret av absinthia
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er veldig rart at de vil sende bekymringsmelding til barnevernet før de i det hele tatt har kontaktet PPT for å prøve å kartlegge eventuelle problemer? 

Anonymkode: d9886...c42

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Takk for innspill!! Det var der jeg tenkte og, er det ikke mer naturlig med ppt? Tenkte selvfølgelig ikke det før jeg hadde dratt fra møtet, mistet helt handlingsevne når de plutselig begynner å snakke om barnevern. Akkurat som det er vi hjemme som fører til utageringen..

Får snakke med dem til uka igjen, jeg er redd for at mini rett og slett mistrives der. Tviholder i meg når jeg kommer og kan ikke gå fort nok. Søskenet er som oftest ikke klar til å dra. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Angående personalet: endel med utdanning, nyutdannet ca hele gjengen..generelt unge ansatte. 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Angående personalet: endel med utdanning, nyutdannet ca hele gjengen..generelt unge ansatte. 

Du bør spørre dem om hva slags tiltak de har gjort. Såpass små barn - spesielt de som har det med å «utagere» mer enn andre, bør ha en bestemt voksen person som jobber litt ekstra tett på dette barnet, for å få en god tilknytning. - Dette betyr ikke at denne personen bare skal ivareta dette barnet, men være ekstra tett på. 

Relasjoner har svært mye å si og skal derfor jobbes med. 

Dette er noe ppt kommer til å anbefale om dere tar kontakt. - Du kan også kontakte ppt på egen hånd. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du bør kontakte PPT på egenhånd og fortelle din versjon.

Anonymkode: 273e6...4db

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Min andre nærmer seg to år, og har etter bytte av barnehage begynt å utagere. Hen startet i barnehagen ved 11mnd alder for ca et år siden. Gikk i en barnehage fram til sommeren, før vi flyttet og byttet.

Etter at hen hadde blitt varm i trøya ble vi innkalt på møte på grunn av sjefing og slåing. Hen ble med i eldre barns lek uten å få lov, og det resultertse i krangler og hyl. Slo andre barn og ville ikke dele. Det var også en del krangling med søskenet hjemme i denne perioden. 

Så ble alt bedre. Søskenparet begynte endelig å dele litt, kranglingen ble mindre og det ble mer kos og lek sammen. Vi jobbet hardt for dette. 

Så var det oppfølgingsmøte i barnehagen og - boom! de vurderer barnevernet! De sier hen ikke viser interesse for andre barn, kun voksne. Hen får kraftige raserianfall og hyler som besatt ved legging. Spiser plutselig dårlig. Prater nesten ikke. 

Jeg kjenner meg ikke igjen i dette i det hele tatt. Ungen leker med andre barn uten krangling på fritiden, med søskenet hele tiden(søsknene krangler altså, men ikke mye). Legging på dagtid kan være utfordrende når søskenet blir igjen i stua, men det tar to minutter og er vel helt normalt? Vi har ikke disse raseriproblemene hjemme. Det er selvfølgelig trass og misnøye, men ikke noe i nærheten av det de beskriver. Spiser som oftest veldig bra, mindre i perioder med sykdom. Skravler som en gal, bruker mange setninger med tre ord og klarer endelig å utrykke mye. 

Er helt utrolig fortvilet og har mistet all tillitt til barnehagen. Jeg kan jo ikke akkurat være med i barnehagen og se på hvordan barnet oppfører seg, og jeg aner ikke hvorfor hen oppfører seg sånn. Det var helt konge i forrige barnehage, og barnet har vært en solstråle fra fødselen. Bestemt og litt utspekulert, ja.. Men nesten alltid blid og lur.

Misforstå meg rett - barnevernet må gjerne komme, jeg har ingenting å skjule. Det er bare så utrolig ubehagelig og frustrerende når jeg ser en blid, veltilpasset og smart unge hjemme selv😣

Tips, råd, støttende ord.. Alt mottas med takk🙂

Det høres ut som om det er barnehagen som trenger veiledning og ikke dere.

Anonymkode: fd295...844

• Liker 2
Skrevet

Jeg reagerer veldig på at det ble tatt opp som et problem at han/Hun ble med på leken uten å få lov. Hva lærer de i den barnehagen? At ikke alle får være med på leken? De barna med god lekekompetanse er de som mestrer å bli med på andres lek. Hvorfor skulle ikke barnet få lov å bli med?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...