AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #1 Skrevet 3. januar 2020 Vår datter på 7 år har ALLTID slitt med å sovne på kvelden. Lillebror på 3 år er stikk motsatt og har alltid sovnet greit på kvelden. Vi legger henne 20.00, fordi «alle» andre med barn i samme alder gjør det. Nå lurer vi på om vi kanskje kan drøye en times tid med leggetiden...? Hun sovner aldri før 21.30-22, selv om vi i ukedagene vekker henne 06.30. Så derfor lurer vi på om en leggetid klokken 21.00 kan gjøre det lettere for henne å finne søvnen fordi hun kanskje er trøtt da, fremfor at hun snurrer propell rundt i senga og blir frustrert og dermed bruker enda lengre tid på å sovne. Hun hører lydbok for å koble ut tankene og trives med dette. Hun er såpass ny i sine leseferdigheter at lesing i senga vil bli krevende, men det er nok aktuelt etterhvert. Hun er frisk og opplagt. Ingen ting tyder på at hun får for lite søvn. Men å bruke så lang tid på å sovne hver kveld er jo frustrerende for henne. Anonymkode: 7e909...4fb
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #2 Skrevet 3. januar 2020 Søvnproblemer kan ha mange årsaker. Hun kan være understimulert, hun kan være overtrøtt, kanskje det er leggerutinen som er "feil", og ikke leggetiden. Jeg har selv en 3-klassing, som også har slitt med å sovne på kvelden. Har prøvd mye, men det som desidert funker, er å roe ned en time før legging, lese og snakke sammen på senga, noen ganger ligge der eller kile på ryggen til hun sovner, fordi det tar 10min istedet for at hun skal bruke 1t på å sovne selv. Målet er at hun skal sovne før 21, så vi går på senga 20-2030. Vi står også opp 0630. Sovner hun senere enn 21, blir det vanskelig å stå opp. Prøv å endre rutinene, før du gjør noe med leggetid. Kl.20 høres ikke for tidlig ut. Anonymkode: 07c96...807
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #3 Skrevet 3. januar 2020 Gi litt faen i alle andre og gjør det som fungerer for dere! 😊 Anonymkode: 76716...f23 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #4 Skrevet 3. januar 2020 Dere kan jo bare prøve det? Bruker hun fortsatt like lang tid på å sovne så blir det jo mindre søvn, og da går dere bare tilbake til sånn det var. Men sovner hun til samme tid som før, så er det ikke noe i veien for å fortsette. Sønnen min på 9 legger seg ca 21:30 og sovner rundt 22:00, men vi trenger ikke å vekke ham om morgenen, han våkner av seg selv kl 6. Har alltid sovet mindre enn andre på samme alder. På den annen side, hvis hun er propell i senga, så kan det være det som gjør at hun ikke sovner, og det trenger ikke være fordi hun ikke er trøtt. Noen barn blir sånn nettopp når de er trøtte. Anonymkode: fe4a3...bad 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #5 Skrevet 3. januar 2020 Takk for svar. Hun gjør oppriktig et forsøk på å sovne, hun er virkelig innstilt på å få det til. Så jeg får så vondt av henne som blir liggende. Som jeg nevnte; kveldstrøtt har hun aldri vært! Vi har lillebror som sovner innen 10 minutter, mens hun bruker minst en time. Som sagt er hun ikke et barn som virker sliten eller trøtt, så jeg er ikke redd hun får for lite søvn. Hun er blid, fornøyd og skoleflink. Vi har rolige kvelder. Besøk sendes hjem 18.30, de spiser kvelds, bader, spiller kanskje et spill. Så vet ikke hvor store endringer vi kan gjøre her. Som barn var jeg lik henne og brukte tid på å sovne, og jeg husker jo problemene eskalerte om jeg ble liggende lenge. Ts. Anonymkode: 7e909...4fb
Arkana Skrevet 3. januar 2020 #6 Skrevet 3. januar 2020 Min førsteklassing og tredjeklassing legger seg samtidig kl 20.30 og sovner sannsynligvis ikke før nærmere 21, etter å ha lest litt og sånn. Så lenge de er våkne og uthvilte om morgenen ville jeg brydd meg mindre om hva "alle andre" gjør og heller funnet ut av hva som passer dere/henne. 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #7 Skrevet 4. januar 2020 Som noen andre skriver, jeg hadde forsøkt å legge henne seinere. Har en datter på seks år som sovner veldig fort og hun legger seg ganske tidlig (sju-halv åtte). Men hvis hun en dag har sovet litt lengre på morgenen og dermed legger seg for tidlig kan det plutselig ta lang tid. I helgene når hun sover litt lengre passer jeg derfor på å legge henne når hun er trøtt og ikke til helt fast tid. Hvis datteren deres legger seg seinere og får en opplevelse av at det da går fortere å sovne så kan det jo hende at leggetiden kan fremskyndes litt også etter hvert? Da vil hun kanskje ha en helt annen ro når hun skal legge seg fordi hun veit det ikke er noe problem å sovne? Men ikke noe ekspert på søvn jeg altså. lykke til🙂 Anonymkode: fee09...7e8 1
Thomasine Skrevet 4. januar 2020 #8 Skrevet 4. januar 2020 https://nhi.no/familie/barn/nar-skal-barnet-legge-seg/ Jeg har fulgt "regelen" om at en 1.klassing skal legge seg 20.00 og så øke med 15 minutter for hvert skoleår. Ganske rigid der har jeg vært - og barna mine har sjelden vært syke. JEG tror det er fordi de har fått nok hvile. Så er det de barna som trenger mindre søvn, men kroppen hviler om den ligger også. Og skjerm (mobil, iPad o.l) har ikke vært på soverommet den siste halvtimen før lyset slukkes. Da har de blitt lest for/lest selv eller telt bakover fra 100... Ingen har dødd av å kjede seg - kroppen får i alle fall hvile... Om barnet er sutrete, mye syke eller ikke klarer konsentrere seg på skolen - er det kanskje for lite søvn som er årsaken?
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #9 Skrevet 4. januar 2020 11 timer siden, Thomasine skrev: https://nhi.no/familie/barn/nar-skal-barnet-legge-seg/ Jeg har fulgt "regelen" om at en 1.klassing skal legge seg 20.00 og så øke med 15 minutter for hvert skoleår. Ganske rigid der har jeg vært - og barna mine har sjelden vært syke. JEG tror det er fordi de har fått nok hvile. Så er det de barna som trenger mindre søvn, men kroppen hviler om den ligger også. Og skjerm (mobil, iPad o.l) har ikke vært på soverommet den siste halvtimen før lyset slukkes. Da har de blitt lest for/lest selv eller telt bakover fra 100... Ingen har dødd av å kjede seg - kroppen får i alle fall hvile... Om barnet er sutrete, mye syke eller ikke klarer konsentrere seg på skolen - er det kanskje for lite søvn som er årsaken? Mitt barn hadde 0 fraværsdager grunnet sykdom gjennom hele 1. klasse og så langt 0 i 2. klasse, og opplever henne heller ikke som sliten. Så hun viser ingen tegn til å lide av søvnunderskudd, noe jeg skrev lengre opp. Derfor tenker jeg at det kanskje ikke er nødvendig å legge henne 20.00, når hun likevel ikke er trøtt enda. Det hender hun er sliten etter dager med mye futt, og sovner raskt da, men det er lenge mellom disse dagene. Men at hun blir frustrert av å ligge våken før hun sovner - JA. Da hjelper lydbok, for da tenker hun på andre ting enn at hun ikke får til å sove. Jeg kjenner meg godt igjen i frustrasjonen hennes, for jeg er helt lik. ts Anonymkode: 7e909...4fb
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #10 Skrevet 4. januar 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Som noen andre skriver, jeg hadde forsøkt å legge henne seinere. Har en datter på seks år som sovner veldig fort og hun legger seg ganske tidlig (sju-halv åtte). Men hvis hun en dag har sovet litt lengre på morgenen og dermed legger seg for tidlig kan det plutselig ta lang tid. I helgene når hun sover litt lengre passer jeg derfor på å legge henne når hun er trøtt og ikke til helt fast tid. Hvis datteren deres legger seg seinere og får en opplevelse av at det da går fortere å sovne så kan det jo hende at leggetiden kan fremskyndes litt også etter hvert? Da vil hun kanskje ha en helt annen ro når hun skal legge seg fordi hun veit det ikke er noe problem å sovne? Men ikke noe ekspert på søvn jeg altså. lykke til🙂 Anonymkode: fee09...7e8 Takk, er akkurat slik jeg tenker. Tror en del av hennes problem med å sovne ligger i at hun også VET at det kommer til å ta lang tid, tenker mye på det og blir frustrert, og dermed tar det enda lengre tid før hun slapper av. I helgene sover hun ofte til 8.00 eller kanskje 8.30, men er det dager hun sover lengre så vekker vi henne ikke før klokken nærmer seg 10 (dette er sjelden da). Så vi har ikke større utfordringer i helgene enn i hverdagene, men er mer avslappet i forhold til leggetid i helgene og kan gjerne drøye et kvarter eller en halvtime om barna koser seg. ts Anonymkode: 7e909...4fb
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #11 Skrevet 4. januar 2020 11 timer siden, Thomasine skrev: https://nhi.no/familie/barn/nar-skal-barnet-legge-seg/ Jeg har fulgt "regelen" om at en 1.klassing skal legge seg 20.00 og så øke med 15 minutter for hvert skoleår. Ganske rigid der har jeg vært - og barna mine har sjelden vært syke. JEG tror det er fordi de har fått nok hvile. Så er det de barna som trenger mindre søvn, men kroppen hviler om den ligger også. Og skjerm (mobil, iPad o.l) har ikke vært på soverommet den siste halvtimen før lyset slukkes. Da har de blitt lest for/lest selv eller telt bakover fra 100... Ingen har dødd av å kjede seg - kroppen får i alle fall hvile... Om barnet er sutrete, mye syke eller ikke klarer konsentrere seg på skolen - er det kanskje for lite søvn som er årsaken? «Regelen» er 8 år legger seg kl 8 og øke med 15 min for hvert år, trekke fra tilsvarende for yngre barn. Ikke 1.klassing kl 8. Anonymkode: a0700...5a5
Thomasine Skrevet 11. januar 2020 #12 Skrevet 11. januar 2020 På 4.1.2020 den 14.01, AnonymBruker skrev: «Regelen» er 8 år legger seg kl 8 og øke med 15 min for hvert år, trekke fra tilsvarende for yngre barn. Ikke 1.klassing kl 8. Anonymkode: a0700...5a5 Ja, sorry. Det er riktig. Bare vi som valgte det fra 1.klasse...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå