AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #1 Del Skrevet 3. januar 2020 Kan jeg selge strikkeplagg som jeg har strikket, men andre har designet, på Epla og/eller Etsy? Eller må jeg ha designet dem selv? Anonymkode: 281e1...c69 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #2 Del Skrevet 3. januar 2020 Du kan selge det du har strikket, stort sett. Med unntak av Marius-mønster, siden det er trademark/varemerkebeskyttet. Det er en langt sterkere beskyttelse enn copyright. Da må du evt ha egen tillatelse av Sandnes. Det skal visst være greit å få. De pleide å sende ut egne merkelapper en kunne sy på, for å vise at en solgte med tillatelse. Copyright beskytter kun selve tekst og bilder i oppskriften. Dine ferdige produkter kan du gjøre hva du vil med. Men - det regnes som god skikk å ikke benytte seg av andres navn og brand i egen reklame/beskrivelse. Om du promoterer strikkeplagget som ‘genser xxx av yyy’ kan du tråkke over grenser markedsføringsmessig, og bør evt sjekke hva markedsføringsloven sier Anonymkode: 67638...e2f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #3 Del Skrevet 3. januar 2020 Se hva som står i mønsteret. Det er veldig forskjellig hva de ulike designerne tillater. Petiteknit tillater kun salg hvis hver enkelt kjøper også kjøper mønsteret. Sandnesgarn og klompelompe tillater ikke storsalg. Strikkelisa tillater ikke salg av plagg strikket etter hennes oppskrift. Enkleste er å sende Mail til de ulike designerne å spørre. Anonymkode: 9f243...ba7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #4 Del Skrevet 3. januar 2020 16 minutter siden, AnonymBruker said: Du kan selge det du har strikket, stort sett. Med unntak av Marius-mønster, siden det er trademark/varemerkebeskyttet. Det er en langt sterkere beskyttelse enn copyright. Da må du evt ha egen tillatelse av Sandnes. Det skal visst være greit å få. De pleide å sende ut egne merkelapper en kunne sy på, for å vise at en solgte med tillatelse. Copyright beskytter kun selve tekst og bilder i oppskriften. Dine ferdige produkter kan du gjøre hva du vil med. Men - det regnes som god skikk å ikke benytte seg av andres navn og brand i egen reklame/beskrivelse. Om du promoterer strikkeplagget som ‘genser xxx av yyy’ kan du tråkke over grenser markedsføringsmessig, og bør evt sjekke hva markedsføringsloven sier Anonymkode: 67638...e2f Takk for svar! Ang det siste du skriver, så trodde jeg det var motsatt? At det er god skikk å nevne designerens navn når man har brukt mønsteret deres. Men ja, jeg skjønner at det kanskje blir litt feil å gå andre folk i næringen ved å bruke deres konsept og ta pengene selv.. Bør jeg da kalle genseren bare for «genser» istedenfor «genser xxx av yyy»? Anonymkode: 281e1...c69 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #5 Del Skrevet 4. januar 2020 Hvis strikkeplagget er produsert for å skulle selges, så tillater de fleste designere ikke dette. Det er ikke riktig som det hevdes over her at ferdige strikkeplagg ikke faller inn under copyright. Hvis du derimot har strikket noen gensere til deg selv f.eks. som du ikke passer eller liker lengre, og ønsker å selge dem, så er det noe annet. Men da ville jeg ikke nevnt designer. Kun omtalt det som en brukt genser. De fleste oppskrifter har informasjon om copyright og tillatt bruk/salg av oppskrift/ferdig strikkeplagg. Drops (Garnstudio) er rimelig rause, og skriver f.eks. følgende: "Salg av plagg basert på DROPS oppskrifter er tillatt så lenge de selges enkeltvis eller per bestilling". (Sakset fra nettsiden deres - helt nederst på siden.) Hvis mønsteret mangler info, så ville jeg som en gylden regel ta for gitt at salg av strikkeplagg basert på mønsteret ikke er tillatt. Unntaket gjelder selvfølgelig mønstre som er i "the public domain". Husker ikke hva dette heter på norsk. Det gjelder alle antikke oppskrifter og noen eldre oppskrifter hvor opphavsretten ikke har blitt fornyet. Anonymkode: 3a0a5...095 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå