AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #1 Skrevet 3. januar 2020 Hei, Jeg er 20 år jeg søker jobber. Jeg har fått et intervju nå (pizza restaurant). Jeg har ingen referanser... Jeg har jobbet tidligere på en besinstasjon i 10 mnder. Her fikk jeg et ganske dårlig forhold med sjefen. Jeg opplevde at Sjefen brukte meg som en "punshbag", fordi jeg er en som ikke står så veldig opp for meg selv og er en sånn som typisk blir utnyttet fordi jeg er for snill og lar meg overkjøres. Han kalte meg ting som dum og lignende. Og det får emg til å høres forferdelig ut, men jeg er ikke det! alle de andre kollegaene hadde jeg fantastisk forhold til, og de sto opp for meg en og annengang. fikk for eksempel kjeft for at jeg lagde maten feil, også gjorde en annen ansatt det samme (han som lærte meg det), men da ble det ikke kommenter. Jeg forklarer kanskje dårlig, men jeg følte meg veldig urettferdig behandlet og vet at mange rundt meg så dette. men uansett har jeg et arbeidsbevis fra han hvor det står at jeg er en god ansatt som utfører oppgaver tilfredstillenede og at han trygt kan anbefale meg. men jeg ønsker ikke å ha han som referanse fordi føler det er feil. På VGS var jeg mønster elev og har bare gode resultater, så kunne sikert brkt en lærer, men begynner å bli noen år siden og synes det er litt rart og flaut å spørre om.... Har en kollega som jeg vet sikkertvil stille opp som referanse fra den tidligere jobben, men vet ikke helt om det hjelper, og føler meg litt påtrengende for å spørre. har vært noe frivillig, og kan spørre dem om referanse, men tror ikke det arbeidet jeg gjorde har så mye relevans for meg i denne jobben. Egt har jeg ingen referanser. Kan jeg på noen god måte forklare at jeg ikke har det? jeg hater denne delen av intervju ettersom jeg ikke har så mye erfaring og derfor ikke særlig mange i nettverket mitt. Noen som har erfaring, tips eller råd? Anonymkode: 98c1a...90e
Doge Skrevet 3. januar 2020 #2 Skrevet 3. januar 2020 Du har referanser. Trenger ikke bruke tidligere sjef. Ta en-to kollegaer fra tidligere jobb og en fra det frivillige 4
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #3 Skrevet 3. januar 2020 Hvis du er litt kreativ så fikser du deg noen referanser. Bruk den dårlige samvittigheten til å gjøre en ekstra god jobb 😉 Anonymkode: f9d09...31e
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #4 Skrevet 3. januar 2020 I en sånn type jobb, og med tanke på at du er såpass ung, så kan du nesten bruke hvem som helst som referanse. De trenger bare å kunne bekrefte at du er en ordentlig fyr som dukker opp på jobb til rett tid og gjør det du skal. De bør riktignok ha hatt et slags ansvar for deg, og ikke en kompis eller kollega. De fra den frivillige jobben er jo supre referanser. Tillitsvalgt kan også være ref. Anonymkode: f30e8...ad4 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #5 Skrevet 3. januar 2020 Det er ikke flaut å spørre referanser fra noen som kjente deg et par år siden. Bruk eller kollegaer, eller hvem andre du kommer på. Er ganske vanlig å IKKE bruke sjef i forrige jobben - mest fordi man ønsker jo vanligvis ikke å si ifra til nåværende sjef at man søker ny jobb. Anonymkode: feebd...b67 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #6 Skrevet 3. januar 2020 Ikke vær flau over å spørre om referanser selv om det har gått tid, dette er helt normalt! Du kan bruke noen fra der du var frivillig og kolleager fra den tidligere arbeidsplassen. Lykke til! Anonymkode: 7439f...e50
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå